من کم نظیر نیستم. من بینظیر نیستم. من پولدار نیستم. من بهترین نیستم. این جملات، بعضی اوقات برای ما خاطره اند و یا شـــاید هم برای ما یک همراه اند. بیایید کمی راحت تر باشیم. من نمی خوام شمارو گیج کنم و یا بیش از حد امیدوار کنم. همه  ی ما ها میدونیم که یک روز، شانس در خونه ی ما رو خواهد زد و مطمئنم که همینطور هم میشه. ولی شما آماده ی پذیرایی از اونو دارید. زیاد ولخرجی لازم نیست. از خودتون واسش مایه بزارید. شانس خیلی غذای ایده دوست داره. یعنی ایده خوراک شانس هست. البته نه این ایده های معمولی. حالا بیشتر توضیح میدم.

ایده چیست؟

ایده ها را هرگونه جمع بندی و نتیجه گیری یا تعمیم که بر پایه علم ، آگاهی عمومی ، مبانی فلسفی و پیش فرض های عرفی باشد ، تعبیر می کنند. علاوه بر این ، در تعاریف ، ایده ها را بگونه ای دسته بندی و تعبیر می کنند که این ویژگی ها را در بر داشته باشند.

ایده رو بیشتر بشکافیم. ایده باید با علم و آگاهی فردی همراه باشه. همیشه یه ایده ی خوب، پایه ی یه ایده عالی هست. و یا یه ایده کوچیک، پایه یه ایده بزرگ هست. مثلا: ایده استیو جابز پس از اخراجش از دانشگاه، ساخت یک کامپیوتر جیبی، و فروش اون به فروشگاه سر کوچش بوده. همین ایده خوب باعث شد تا Apple I ساخته بشه. همین ایده کوچیک حالا، ایده های بزرگی مثل Mac Book Pro  یا iPhone رو بوجود اورده. (ایده ی دیگر را در پست، دوست عزیزم مهرداد نایب ببینیم)

دسته بندی ایده ها


علاوه بر این ، در تعاریف ، ایده ها را بگونه ای دسته بندی و تعبیر می کنند که این ویژگی ها را در بر داشته باشند. - خلاق باشند.
- نوآورانه باشند.
- مبتنی بر حل – مساله باشند.
همچنین در بررسی ادبیات ایده پردازی با این درس ها نیز روبرو می شویم.
- ایده پردازی ، پیوند دقیقی با تفکر انتقادی دارد.
- ایده پردازی بر نوعی خلاقیت و یا تفکر خلاق مبتنی است.
برای اینکه با ایده آشنا بشیم و یاد بگیریم که چطوری یه ایده ی خوب طراحی کنیم باید با تفکر انتقادی و تفکر خلاق آشنا بشیم.

تفکر انتقادی و تفکر خلاق

به تفکری انتقادی می گیم که براساس سنجش و ارزیابی دقیق از اتفاقات و مشاهده ها پیش بره و با در نظر گرفتن همه عوامل مربوط و شیوه درست منطقی به نتایجی برسیم که قابل لمس هستن و خیلی های دیگه هم ممکنه که بتونن به همون نتایج برسن.
براساس تفکر انتقادی اطلاعات ما به وسیله مشاهده ، تجربه ، دلایل و ارتباط با دیگران به دست می یاد . اطلاعاتی رو هم که به دست آوردیم براساس ملاک های صحیح و درست و به دقت و همچنین براساس سندهای معتبر ، روشن و بدون هیچ ابهام ، بی طرف و منصفانه ارزیابی و قضاوت می شه .
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
خوب برای اینکه هم دلتون و هم گونه ها تون از اون حالت زوم شدگی در بیان، یه زنگ تفریح براتون گذاشتم که یکم سره حال بیاید.

یارو با خوشحالی به دوستش میگه بالاخره این پازل رو بعد از 3 سال حل کردم . دوستش میگه: 3 سال زیاد نیست؟ میگه: نه بابا رو جعبه اش نوشته 3 تا 5 سال!

در مسابقه اسب‌دوانی یه نفر صد هزار دلار روی اسب شماره 28 شرط‏بندی کرد و اتفاقا برنده 500 هزار دلار شد.
مسئول برگزاری مسابقه از او پرسید: چطور این همه پول رو روی اسب شماره‌ 28 شرط‏بندی کردی؟
گفت: دیشب خواب دیدم که دائما جلوی چشمم یک عدد 6 و یک عدد 8 می‏آد.
مسئول برگزاری پرسید: 6 و 8 چه ربطی به 28 داره؟
یارو گفت: مگه شیش هشت تا 28 تا نمی‏شه؟
                                                                                                                                            منبع: سایت ایران جک
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مراحل و اجزای تفکر انتقادی چیه ؟

- باید بتونیم افکار و دیدگاه هامون رو دسته بندی کنیم و اون ها رو بر اساس موضوعات مختلف طبقه بندی کنیم. این یکی از اجزای مهم تفکر انتقادی هست.
- برای ادعاهامون ، مثلا برای این که درستی حدس و پاسخ خودمون برای یه رویداد رو مشخص کنیم ، باید دلیل داشته باشیم .
- باید بتونیم کلمات و تعبیرهای خودمون در مورد هر موضوع و رویداد رو درست انتخاب کنیم و برای اون دلیل داشته باشیم و همینطور بتونیم اون رو ارزیابی کنیم.
- دلایل خودمون رو از طریق جمع آوری اطلاعات بدست آورده باشیم.
- بتونیم ، با استفاده از اطلاعاتی که داریم ، حدس ها و تحلیل خود در مورد یک موضوع ، مساله یا رویداد رو ارزیابی کنیم و بالاخره به جمع بندی و نتیجه گیری برسیم و یه قضاوتی از موضع یا مساله و پدیده داشته باشیم.
البته باید توجه کنیم که تفکر انتقادی حتما و لزوما باعث نمی شه که به حقیقت یا نتیجه گیری درست و صحیح دست پیدا کنیم .
-هیچ کس در هیچ کجا نمی تونه بیاد بگه همه اطلاعات رو داره . خیلی از اطلاعات وجود داره که ممکنه کشف نشده باقی بمونن ، جهت گیری هر کسی می تونه مانعی برای جمع آوری و ارزیابی درست اطلاعات بشه .

تفکر انتقادی چه سؤالهایی رو به ما یاد می ده ؟

- چه هدفی رو دنبال می کنیم ؟
- آیا می خوایم نتیجه گیری کنیم ؟
- اصلاً چرا فکر می کنیم درست می گیم یا حق با ماست ؟
- منبع اطلاعاتی ما چیه ؟
- چه جور اطلاعات و فرضیه هایی باعث نتیجه گیری ما شد ؟
- اگه اشتباه کنیم چه اتفاقی می افته ؟
- آیا می تونیم دو تا منبع نام ببریم که با دلایل ما مخالف بوده ، دلیلشم بگم ؟
- چه جوری به این نتیجه رسیدیم که چیزی رو که می گیم درسته و حقیقت داره ؟
- آیا برای اون چیزی که می گیم می تونیم دلیل دیگه ای هم بیاریم ؟

تفکر خلاق

به تفکری خلاق می گیم که ابتکار و کشف و نوآوری توش وجود داره یعنی با این تفکر می تونیم این کارها رو انجام بدیم خلاقیت یا خلق کردن یا به وجود آوردن به نوع فرآیند ذهنی هست که مسئولیت تولید ایده ها و مفاهیم جدید و یا ارتباط بین این ایده ها و مفاهیم رو به عهده داره . از نظر علمی به وجود اومدن تفکر خلاق بیشتر به اصالت تناسب موضوع اشاره داره . حالا بیایین امروزی تر بگیم : خلاقیت بیشتر به معنی به وجود آوردن ایده ها و چیزهای نو و یا ابتکار در موضوع های هنری که متخصصان به عنوان یک ورزش علمی ، هنری یا اجتماعی و فن آوری قبولش دارن .

ویژگی های افراد خلاق

اونهایی که اهل تفکر خلاق هستن این ویژگی ها رو دارن :
- انگیزه برای پیشرفت بیشتر – کنجکاوی فراوان – علاقه زیاد به نظم و ترتیب – قدرت گفتن اینکه من هم هستم و همچنین داشتن اعتماد به نفس – شخصیت غیر معمول – پشتکار زیاد – استقلال – دارای طرز تفکر انتقادی – دارای انگیزه های بالا و دانش زیاد – سرشار از اشتیاق و احساس – زیبا پسند ، اشتیاق فراوان به مسائل اجتماعی دارای قدرت تأثیر گذاری بر دیگر مردم
برای اینکه « تفکر خلاق » رو تقویت بشه چه کار می تونیم بکنیم ؟
- هدف و انگیزه رو مشخص و تشخیص بدیم .
- مهارتهای پایه رو ایجاد و به دست بیاریم .
- تشویق شدن برای به دست آوردن دانش مربوط به حوزه های مشخص و تخصصی
- برانگیختن و تشویق روحیه کنجکاوی و کشف کردن
- به وجود آوردن انگیزه به خصوص انگیزه های درونی
- تشویق و تقویت نمودن اعتماد به نفس
- دقت و اصرار داشتن در سبقت از دیگران و ارایه توانایی های خودمون
- بالا بردن سطح باورها و عقایدمون درباره خلاقیت
- ارایه فرصت هایی برای انتخاب کردن و کشف
- گسترش دادن و بهتر کردن توانایی های خودمون . حالا مدیریتی ( مثلاً مدیریت خود ) یاد دادن فنون و راههایی برای آسان کردن عملکردهای خلاقانه
- به وجود آوردن تعادل

جمع بندی :

حالا سوال این است که چگونه می توانیم یک ایده طراحی کنیم؟
به عنوان مثال ، ما در کلان شهر – تهران با مسایل مختلفی روبرو هستیم. محیط زیست ، ترافیک ، خدمات شهری و مسایلی از این قبیل.
حالا می خواهیم که ایده ای را در یکی از این حوزه ها طراحی کنیم.
با در نظر گرفتن آنچه که در مورد شهر تهران و آن حوزه خاص می دانیم و با رعایت آنچه در مورد تفکر انتقادی و خلاق می دانیم ، به عنوان مثال می خواهیم در مورد مسایل زیست – محیطی ، ایده ای را طراحی کنیم . برای این کار سعی می کنیم که این مراحل کلی را طی نمائیم :
1. اطلاعات لازم در مورد وضعیت آن حوزه را جمع آوری کنیم.
2. اطلاعات مان را دسته بندی کنیم.
3. تحلیلی در مورد آن اطلاعات ارایه کنیم.
4. سعی کنیم که این اطلاعات و تحلیل ها را به گونه تازه و نوآورانه یا جدیدی ببینیم. طوری که قبلا کمتر به این شکل تحلیل شده باشد.
5. انتخاب های موجود شهر برای مدیریت این مساله را در نظر بگیریم.
6. فرضیه ها و حدس هایی را در مورد راه حل های احتمالی و مناسب آن مساله در نظر بگیریم.


وب سایت شخصی: Mac-dl.com