دانشگاه MIT ، در قالب پروژه ای با عنوان OpenCourseWare ، همه ی دوره های آموزشی خود را به صورت رایگان در سایت دانشگاه قرار داده تا همه بتوانند از آن استفاده کنند . از آنجایی که در رتبه بندی دانشگاه های دنیا ، MIT در رتبه ی اول قرار دارد . محتوای دوره ی آموزشی و نحوه ی آموزش در آن دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است . ما سعی داریم که این دوره ها را به صورت نظام مند و مدیریت شده در قالب یک دانشگاه مجازی ایرانی به صورت کاملا رایگان ارائه دهیم . به طوری که مانند دانشگاه های دیگر فرد ثبت نام می کند ، واحد دریافت می کند ، پروژه می دهد ، امتحان می دهد . در فاز اول ، این طرح آزمایشی است ولی در فاز دوم ، با دریافت مجوز از وزارت علوم ، به عنوان یک دانشگاه مجازی معتبر ایرانی فعالیت خواهد کرد . ممکن است در فاز دوم ، بابت اموزش از دانشجو هزینه دریافت شود . ولی هزینه ی دریافتی بسیار اندک و در حد ترمی 10 هزار تومان است . هدف ما ، هدفمند کردن آموزش عالی در کشور و ارائه ی آموزش رایگان برای همه ی فارسی زبانان در سطح دانشگاه MIT است .


Mit



وضعیت ایده در داخل و خارج از کشور :

دانشگاه شهید بهشتی برخی از دوره ها را ترجمه کرده است : http://mit-ocw.sbu.ac.ir/

در بیشتر دانشگاه های معتبر دنیا طرح OCW در حال اجرا است .

وجوه تمایز و برتری با ایده های مشابه  :

ما آموزش هایی که در سایت قرار داده شده ، مدیریت می کنیم و در قالب یک دانشگاه مجازی رایگان ارائه می دهیم . این کار باعث ایجاد جذابیت و اشتیاق برای تحصیل می شود و در آینده به یک دانشگاه مجازی معتبر تبدیل خواهد شد . همچنین ما ضعف ها و نواقص موجود در آموزش مجازی کشور را برطرف می کنیم .

دامنه کاربرد در جامعه : 34 میلیون نفر کاربر اینترنتی در کشور می توانند به رایگان تحصیل کنند .

قابلیت ایده به منظور جهانی شدن :

دوره های طرح OCW  رایگان و در اختیار همه است . این ایده فقط مخصوص ایران است .



اهداف پروژه :

1.     ایجاد یک دانشگاه مجازی معتبر ایرانی با الگوهای مطرح جهانی

2.     افزایش کیفیت آموزش در کشور

3.     دانشگاه و تحصیل رایگان برای همه

4.     تحصیل در دانشگاه MIT به صورت رایگان برای همه

5.     رفع نواقص و ضعف های آموزش مجازی در کشور

6.     ایجاد یک دانشگاه مجازی الگو با مزیت رقابتی

7.     هدفمند کردن آموزش عالی در کشور

8.     ایجاد اشتیاق برای تحصیل دانشگاهی در همه ی اقشار جامعه

9.     ایجاد بستری برای تحصیل کسانی که مشکلات مالی ، نبود زمان ، مرزهای جغرافیایی و ... مانع از تحصیل آنها می شود .

10.                        الزام یادگیری زبان انگلیسی برای همه دانشجویان

11.                         

 

مشکلات دانشگاه های مجازی کشور :

1.     هزینه های بسیار بالا

2.     استفاده از مدیریت محتوای متن باز قدیمی و عدم استفاده از تکنولوژی های روز آموزش مجازی

3.     کیفیت آموزشی نه چندان مناسب

4.      

 

بازار سنجی :

بیش از 1000 نفر در رشته های مختلف اعلام آمادگی برای تحصیل مجازی در دانشگاه MITکردند . این موضوع آنقدر جذاب است که بیشتر دانشجویان دوست دارند آن را امتحان کنند

 

دانشگاه MIT :

http://ocw.mit.edu/courses/translated-courses/persian/

دانشگاه شهید بهشتی :

http://mit-ocw.sbu.ac.ir/

 

تا پایان سال جاری میلادی محتوی همه ۱۸۰۰ کورس (دوره) ای که دردانشگاه ام ای تی – یکی از معتبر ترین دانشگاه های حال حاضر دنیا- تدریس می شود برای هر کسی در هر جایی از دنیا که اتصال به شبکه اینترنت دارد به صورت آنلاین قابل دسترس خواهد بود . هر جایی در دنیا ! نیازی نیست که دانشجویان برای کلاسها ثبت نام کنند و همه از قبل پذیرفته شده اند.

هزینه دوره ها: کاملاً رایگان

پروژه دوره های مجازی آزاد از موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) تحت عنوان او سی دبلیو در سال ۲۰۰۲ آغاز شد . و هم اکنون در ۱۲۰ دانشگاه دیگر در سراسر دنیا ( نمونه آن هرچند با وجود پاره ای ضعف های جدی و به صورت خیلی پولی! اما در کشور خودمان از دانشگاه شیراز آغاز شد*) و با هدفی ماوراء دیواره حیاط دانشکده ها و برای هرکسی که در هر جایی از دنیا دسترسی به اینترنت دارد و آرزوی آموختن را در سر می پروراند ، گسترش یافته است.

حرکتی که می توان آنرا یک جنبش نوع دوستانه به شمار آرود. دوره های او سی دبلیو دانشگاه ام آی تی شامل تمام مقتضیات لازم برای هر دوره دانشگاهی نظیر: سیلابس دروس ، فایلها ی صوتی و تصویری کلاسهای برگزار شده ، متون ، تکالیف ، مثالهای مالتی مدیا و هر چیزی قابل ارائه در یک دوره می باشد. دانشجویی که در این دوره ها شرکت می کند به لحاظ محتوایی که در دسترش می باشد هیچ تفاوتی با دانشجویان ثبت نام کرده ندارد و در حقیقت مطالبی که برای اشتیاق دانشجو به بیشتر آموختن در این دوره ها گنجانده شده است بسیار جذاب تر و وسیع تر از آنچیزی است که در دانشگاه ارائه می شود.

“ما قویاً معتدیم که آموزش بهترین پیشرفت را خواهد داشت وقتی که به صورت آزاد و رایگان به اشتراک گذاشته شود” این جملات را “آن مارگولیز” رئیس اجرایی پروژه او سی دابلیو دانشگاه ام آی تی می گوید و ادامه می دهد که: ” ام آی تی از قدرت اینترنت برای واگذار کردن تمام عناصر آموزشی که در اینجا تولید می شود استفاده می کند.

سایت دانشگاه ام آی تی و صفحات جانبی آن که دوره ها را به زبانهای دیگری نیز برگزار می کند در حال حاضر به طور متوسط ۱٫۵ میلیون بازدید دانشجویی در ماه دارد. به گفته خانم مارگولیز از هر کشوری که تصور کنید ما دانشجو داریم کشورهایی نظیرعراق ، دارفور و حتی آنتارکتیکا!

موسسات بسیاری هستند که برای ارائه اینگونه دوره ها پولهای هنگفتی مطالبه می کنند (مثل همه انواع ایرانیش ) اما شیوه ای که ام آی تی آغاز گر آن بود هم اکنون باعث تولید محتوای عظیم علمی شده است که به طور رایگان توسط موسسات بسیاری در اختیار عموم قرار گیرد.او سی دبلیو هم اکنون با همکاری با دانشگاهها و موسسات دیگر محتوای آموزشی آنها را نیز عمومی کرده است . همه ۲۹ کورسی را که دانشگاه تافتز مدفورد ارائه می کند یکی از آنها ست.

مدرسه سلامت عموم جان هاپکینز ۴۰ کورس از مشهورترین دوره های خود را از طریق او سی دبلیو ارائه کرده است و تمام هدف آنها اینست که تا پایان سال ۹۰ تا ۱۰۰ دوره از همه ۲۰۰ دوره ای که آنها ارائه می کنند را برای او سی دبلیو آماده کنند. و این ماجرا با سرعت عجیبی در حال گسترش می باشد .

 

http://www.shekkar.com/?p=82