جان مک آفی (به انگلیسی: John McAfee) (زاده سپتامبر ۱۹۴۶) یک برنامه نویس کامپیوتر و موسس شرکت مک‌آفی است. او هم اکنون طبعه بلیز است.

 مک آفی در انگلستان بدنیا آمد و در سیلم ویرجینیا بزرگ شد. وی از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰ بعنوان برنامه نویس در استخدام ناسا بود. وی از انجا به یونی وک رفت و بعنوان طراح نرم‌افزار استخدام شد و سپس به شرکت زیراکس رفت و بعنوان معمار سیستم عامل بکار مشغول شد. هنگامیکه وی در شرکت لاکهید کورپوریشن به کار مشغول بود با نخستین ویروس کامپیوتری پاکستانی برخورد کرد و پس از آن بود که مشغول به گسترش روش‌های مقابله با ویروس‌های کامپیوتری کرد.

 مک آفی در سپتامبر ۱۹۴۶ در انگلستان متولد شد و اندکی بعد، خانواده اش به ایالات متحده، ویرجینیا نقل مکان کردند.

 در دوران نوجوانی، زندگی مطلوبی را پشت سر نگذاشت چرا که پدرش با مشکل اعتیاد دست به گیربان بود. زمانی هم که تازه ۱۵ ساله شده بود، پدر او دست به خودکشی زد. جان مک آفی اکنون می گوید که هنوز هم هر روز، با این حقیقت تلخ از خواب بر می خیزد.

 مک آفی به دانشگاه رونوک رفت و از همان ابتدای کار نیز، روحیه کارآفرینی زیادی در خود می دید. وی در آن زمان، مجلات را به در خانه ها می برد و می فروخت. از همین راه نیز توانست سرمایه ای اندک را برای خود دست و پا کند. در زمان تحصیل او البته به مصرف مواد مخدر نیز اعتیاد پیدا کرد.

 وی در اواخر دهه ۶۰ میلادی، موفق شد برای خود کاری در یک کارخانه که سیستم های «کارت پانچ» را طراحی می کرد، دست و پا کند. همین شغل بود که دانش اولیه در خصوص استفاده از کامپیوترها را برایش به ارمغان آورد. با استفاده از همین دانش، به سراغ کار دیگری در راه آهن شهر میسوری رفت و به این سازمان کمک نمود تا برنامه رفت و آمد قطارها را به واسطه کامپیوترهای IBM که در آن زمان بسیار نوین بودند، تنظیم نمایند.


 در زمان کار در راه آهن بود که به استفاده از مواد مخدر گرایش بیشتری پیدا کرد. یک روز نیز به واسطه مصرف بیش از اندازه ، حالش رو به وخامت رفت. مجله وایرد در این خصوص می نویسد در آن هنگام سایر کارمندان از او سوالاتی می پرسیدند اما او نمی توانسته متوجه منظورشان شود. برنامه و جدول زمان بندی قطارها نیز به شکل کامل به هم خورده بود اما او نمی فهمید چه می کند و از ترسش، به خیابان فرار کرده و در پشت یک سطل زباله پنهان می شود. این در واقع روز آخر کار کردن مک آفی در آن سازمان بود و دیگر به راه آهن میسوری بازنگشت. می گویند او از آن زمان به بعد باور دارد که هنوز هم در سفر بوده و هر اتفاقی هم که افتاده، صرفا یک توهم است. وی باور دارد روزی این توهم به پایان خواهد رسید و دوباره خود را در آن زمان، بر روی مبل خانه اش در حال گوش دادن به آلبوم «نیمه تاریک ماه» از «پینک فلوید» خواهد یافت.

 در دهه هفتاد، مک آفی به دره سیلیکون نقل مکان نمود و برای مدتی، در کمپانی های تکنولوژیک متعددی نیز کار کرد. وی حتی مدتی در ناسا نیز مشغول به کار بوده. در این مدت نیز مصرف موادش بسیار بیشتر شده بود اما در سال ۱۹۸۳، زمانی که برای کمپانی Omex کار می کرد، مصرف مواد را نیز ترک نمود. 
  وایرد می نویسد او احساس تنهایی و وحشت بسیاری می کرده و به همین دلیل برای پاک شدن، تصمیم می گیرد به سراغ کمک گرفتن از متخصصان این امر رود.

 در دهه ۸۰ میلادی، او در کمپانی Lockheed مشغول به کار بود. در آن زمان، کامپیوترها نیز همچنان محصولاتی جدید بودند. در سال ۱۹۸۶ اولین ویروس کامپیوتری، به سراغ رایانه های شخصی رفت. 
مک آفی نیز مقالاتی در خصوص برنامه هایی مخربی که به کامپیوترهای شخصی نفوذ می کردند مطالعه کرد و تصمیم گرفت با آنها مبارزه کند؛ از همین رو، شرکت خود را تاسیس نمود.

McAfee موفق شد؛ در مدتی کوتاه و در سال های پایانی دهه ۸۰ میلادی، کمپانی او به شکل سالانه درآمدی ۵ میلیون دلاری داشت و برخی از بزرگ ترین گروه ها و کمپانی های تجاری جهان جهت محافظت از کامپیوترها و سرورهای خود، از نرم افزار آنتی ویروس مک آفی استفاده می کردند.

 چندی نگذشت که موفقیت McAfee، ابعاد تازه و بسیار گسترده تری نیز به خود گرفت. موفقیتی که به واسطه حمله ویروسی به نام «مایکل آنجلو»، به کامپیوترهای شخصی در سال ۱۹۹۲ حاصل شد. جان مک آفی باور دارد این ویروس را می توان همچنان در لیست بدترین هایی که به کامپیوترهای شخصی حمله کرده اند، قرار داد. مک آفی اعتقاد داشت که Michelangelo قادر است تا ۵ میلیون کامپیوتر شخصی را آلوده کند. ذکر این نکته نیز لازم است که تا آن زمان، نرم افزارهای آنتی ویروس محصولاتی نبودند که کاربران رایانه های خانگی، بخواهند آنها را خریداری کنند اما ویروس «مایکل آنجلو» این تصور را در میان افراد تغییر داد و یا به عبارت دیگر، جان مک آفی را ثروتمند کرد.

 اگرچه ویروس مایکل آنجلو صرفا ۱۰ هزار کامپیوتر را مورد هجوم خود قرار داد اما باعث شد تا مک آفی، سهام شرکتش را عمومی کرده و در بازار بورس ارائه دهد. اتفاقی که او را تبدیل به یک میلیونر کرد.

 اندکی بعد و در سال ۱۹۹۴، وی تصمیم گرفت از کمپانی مک آفی استعفا دهد. دو سال بعد نیز سهام خود از این شرکت را به فروش رساند که همین موضوع باعث شد پولی برابر با ۱۰۰ میلیون دلار به او تعلق گیرد.

 پس از استعفا، به کارهای کوچک رضایت داد. برای مثال به استارتاپ ها مشاوره می داد و یا در استنفورد و دانشگاه های دیگر حاضر می شد و به سخنرانی می پرداخت. وی همچنین دو پروژه برای تاسیس شبکه های اجتماعی با نام های PowWow و Tribal Voice در سر داشت که البته هیچکدام نیز با موفقیت همراه نگشتند.

 در سال ۲۰۰۸ گزارش شد که رکود اقتصادی، گریبانگیر جان مک آفی نیز شده و سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری او اکنون به ۴ میلیون دلار تقلیل یافته است.  پس از آن نیز وی تصمیم گرفت تا دارایی و زمین های خود را فروخته و به کشور بلیز نقل مکان کند. وی می خواست به دنیای آنتی بیوتیک ها وارد گردد و متصور بود با همکاری میکروب شناسی به نام Allison Adonizio، می تواند دارویی را توسعه دهد که با بیماری های مختلف به مبارزه برخیزد؛ کمپانی جدید او، Quorumex نام داشت.

اوضاع در بلیز البته از کنترل مک آفی خارج شد و به شکل عجیب و غریبی پیش رفت.


 گفته می شود او به شکل مداوم در این سالن حضور به هم رسانده و صرفا رفت و آمد مردم را نظاره کرده است. سپس به سراغ مناطق محروم می رفت و در آنجا زندگی مردم را مشاهده می نمود. پس از گذشت ۶ ماه، وی اعلام کرد که می خواهد رابطه خود را با جامعه به شکل کامل قطع کند.

 مک آفی در بلیز یک همسایه آمریکایی داشت به نام گرگوری فال، که پس از مدتی، به ضرب گلوله به قتل رسید. این اتفاق در سال ۲۰۱۲ روی داد و دولت بلیز نیز، به مک آفی به عنوان قاتل می نگریست. وی پس از متهم شدن به قتل همسایه، تصمیم گرفت از بلیز فرار کند.

مک آفی در کشور گواتمالا دستگیر شد و پلیس این کشور در واقع او را به دلیل ورود غیر قانونی اش به گواتمالا دستگیر نمود. در طول بازداشت، وی با مشکلات قلبی متعددی رو به رو شد و در نهایت از گواتمالا اخراج و به آمریکا بازگردانده شد.

پس از این جریانات و بازگشت او به ایالات متحده بود که یک جو رسانه ای بسیار بزرگ حول محور شخصیت او شکل گرفت. همه می خواستند ببینند او که بوده، چه کرده، چرا رفته و چرا بازگشته و در نهایت آیا یک دیوانه است یا خیر.

پس از آن بود که او اوضاع را برای خود سخت تر نیز کرد. وی در سال ۲۰۱۳، یک ویدیو با عنوان «چگونه آنتی ویروس مک آفی را حذف کنیم» ساخت. اگرچه این ویدیو برای تمسخر آنتی ویروس مک آفی و مشکلاتی که پس از خروج او از کمپانی، برای نرم افزار پیش آمده بود از سوی جان مک آفی تولید شد، اما می شد مصرف مواد مخدر را به وضوح در آن ویدیو مشاهده کرد.

وی در سال ۲۰۱۳ به شهر پورتلند در ایالت اورگن رفت و گفته می شود هنوز هم آنجا زندگی می کند. او اکنون گاهی در خصوص مسائل امنیتی در فضای مجازی، وبلاگ نویسی می کند.

منابع:

ویکی پدیا

دیجیاتو