یک مرد سنگاپوری به نام Redditor WWIIGPA ، خاطرات پدربزرگش از جنگ جهانی دوم ، زمانی که سنگاپور تحت سلطه ژاپن بود را منتشر کرد .

Redditor ادعا کرده است که پدربزرگش متولد سال 1921 است ، که این یعنی در زمانی که ژاپن به سنگاپور حمله کرد او تنها 21 سال داشته است . این پیرمرد 94 ساله در چین به دنیا آمد ولی در سن 16 سالگی به سنگاپور مهاجرت کرد .

او در طی این گفتگو به برخی قساوت ها و بی رحمی هایی که با چشم خود دیده بود اشاره کرد :

" دوتا سر آدم را دیدم که از پل آویزان بود ، اگر باور نمی کنید ، اشکالی ندارد ولی من آنها را دیدم .

من سربازان انگیسی را دیدم که به وسیله ژاپنی ها اسیر شده بودند . اونها رو به تیر چراغ برق بسته بودند و سرهاشان را تا پیشانی شکافته بودند . "

او همچنین در مورد دوستانش در زمانی که در کمپ ها بودند صحبت می کند :

" بله یک دوست داشتم ، هم سن خودم بود . با هم در کمپ ژاپنی کار می کردیم . با هم خیلی تلفنی صحبت می کردیم . دوست دارم الان هم به او زنگ بزم ولی از این می ترسم که بفهمم او مرده است . "

دوران خوبی زندگی او چگونه بوده است ؟

" تقریبا در سال 1947 زمانی که دو سال قبل جنگ تمام شده بود ، یک نامه از نامزدم دریافت کردم . در آن زمان برنامه داشتم به چین برگردم . قبلا  از او خواستگاری کرده بودم ، اما او به من جواب رد داده بود . در واقع خیلی ناراحت نشده بودم ، بلکه خوشحال شدم ، چون خیلی فقیر بودم و نمی خواستم که او در زندگی همراه من رنج بکشد . قبل از اینکه جواب نامه او را بدهم و بگویم که می خواهم به چین برگردم ، او در نامه اش به من گفته بود که مایل است با من به چین بیاید . خیلی خوشحال شدم و به او گفتم حالا که می خواهی با من برگردی پس بهتر است همینجا بمانیم . "

و در آخر اینکه این پیرمرد در جواب این سوال که اگر می توانست دنیا را تغییر بدهد ، چی می کرد ، گفت :

" اجازه نمی دادم هیچ اسلحه ای در هیچ کجای جهان باشد . " 

او جوانان را نصیحت کرد و گفت :

" طرفدار صلح وهمیشه هوشیار و سختکوش باشید . صداقت و وفاداری را فراموش نکنید . همیشه برای مقابله با افرادی که برای شما قلدری می کنند آماده باشید. و در آخر اینکه زیاد مطالعه کنید .  "

منبع : mashable.com