علی بابا در بازار درونی چین بسیار موفق بوده است. برای مثال در سال 2003، علی بابا برنامه Taobao(تائوبائو) را راه اندازی کرد. این برنامه امروزه بزرگترین فروشگاه اینترنتی برای مشتریان داخل چین است و بیش از 80 میلیون کاربر ثبت شده دارد. تائوبائو در کمتر از دو سال(قبل از 2005) توانست رقیب آمریکایی خود eBay، پیشتاز قبلی بازار های مشتری به مشتری در چین را شکست دهد. به علاوه علی بابا، علی ماما(Alimama) را راه اندازی کرد، بزرگترین پلتفورم تبادل تبلیغات آنلاین در چین است. alipay، نیز از پیشتازان خدمات پرداخت آنلاین در چین محسوب می شود. در سال 2005، یاهو تمام نقل و انتقال مالی خود در آسیا را به علی بابا واگذارد کرد.


این در حالی بود که شرکت یاهو 1 بیلیون دلار ر ا به ازای 40 درصد از سهام علی بابا خریداری کرده بود.
مدل تجاری اولیه علی بابا ساده بود؛ ایجاد پلتفورمی شبانه روزی برای آشنا کردن تهیه کنندگان به خریداران در سراسر جهان.

 علی بابا از اول، نه تنها تهیه کنندگان چینی را به خریداران بین الملل ارتباط می داد، بلکه هدف او ارتباط دادن تمام وارد کنندگان و صادر کنندگان دنیا به یکدیگر بود. البته سایر وب سایت های B2B همیشه بیان می کنند که" شما نمی توانید یک شرکت بین الملل در چینی ایجاد کنید. زیرا این مسئله اصلا منطقی نیست." علاوه بر رقابت های شدید و وجود شک ها و ابهام ها، مدل جهانی که انتخاب شد، طوری بود که خریداران به طور مجانی از سایت استفاده می کردند، و تنها فروشندگان باید پول پرداخت می کردند. در ابتدا سوالات زیادی در مورد کشش پذیری این مدل جهانی بود. در حال حاضر بازار جهانی علی بابا بیش از 4.4 کاربر ثبت شده از 200 کشور و منطقه متفاوت دارد. در سال 1999، دو دفتر اصلی در هنگ کنگ و آمریکا شروع به کار کردند. فعالیت های این دو مرکز بازاریابی برای جذب خریداران بود. در سال 2008، علی بابا دو دفتر را در تایوان و سویس نیز تأسیس کرده است. کارشناسان بازاریابی علی بابا در این دفاتر فعالیت می کنند. این بازاریاب ها در نمایشگاه های تجاری تایوان، اروپا، هنگ کنگ و آمریکا شرکت کرده و خریداران احتمالی علی بابا را افزایش می دهند.
بر خلاف اکثر شرکت های اینترنتی دیگر، زبان هیچ مانعی برای علی بابا محسوب نمی شد. علی بابا از اول کار خود را با زبان انگلیسی شروع کرد. شما برای ثبت نام، تنها به زبان انگلیسی نیاز دارید. پورتر بیان می کند: "ما خوش شانس هستیم که بازار ما، وابسته به کشور نبوده و بین المللی است. عملکرد پایه علی بابا به صورت تنظیم کننده جلسات بوده است. این سایت، پلتفورمی موثر و ارزان ایجاد می کند که در آن فروشندگان در تمام دنیا(مخصوصا چین) می توانند خریداران خارجی مناسب را پیدا کرده و بالعکس. پورتر در سال 2007، در مصاحبه ای با Radio86 در رابطه با رشد علی بابا چنین می گوید: "ما تازه در فاز آغازین کار هستیم. با توجه به رشد سریع اینترنت و تجارت بین المللی، افراد بیشتری در اینترنت فعالیت خواهند داشت، و جایگاه بسیار بیشتری برای رشد در 15 تا 20 سال آینده وجود خواهد داشت.
یا هو و علی بابا در تجارت B2Bسریعا بعد از انتقال دفتر عملکردهای انگلیسی به آمریکا، شرکت .com وارد شده و علی بابا تقریبا ورشکسته شد. تیم چین فهمید که نقل مکان به آمریکای گران قیمت، آن طور که برنامه ریزی شده بود، موفق نبود. پس تحولات اساسی برای بقای شرکت شروع شد. این نشان می دهد اگرچه تصمیمات مهم باید توسط تیم بین الملل گرفته شوند، در واقعیت، قدرت هنوز در دست تیم چین است. یک COO جدید به نام ساویو کوان استخدام شد. کوان از مدیران اجرایی ارشد ژنرال الکترونیک بود. در ضمن تیمی از مهندسین گران قیمت شامل 30 تا 40 نفر در یک روز اخراج شدند. تقریبا افراد تمام تیم ها کاهش پیدا کرده بود و با انتقال دوباره عملکردهای انگلیسی به چینی، هزینه ها بسیار کاهش پیدا کرده بود. پورتر می گوید " ما سریعا با استراتژی B2C تطابق پیدا کردیم، یعنی بازگشت به چین(Back To China)"بعد از عقب نشینی های فوری و وسیع، سیستم های مدیریتی و جداول سازمانی علی بابا، دوباره روی پا آمد. پورتر می گوید "او (ساویو کوان) یک چهار چوب درست کرد. تمامی ما انرژی کارآفرینی داشتیم و او باعث ثبات آن شد. او مطمئن شد که شرکت می تواند به بلوغ برسد." در همین میان، معیارهای بیشتری برای کاهش هزینه ها بکار گرفته شد: بودجه بازاریابی به صفر رسید و تمرکز اصلی بر جذب تهیه کننده کنندگان از طریق صحبت های غیر رسمی بود. این جهت گیری استراتژیک، با هدف ایجاد در آمد در سریعترین زمان ممکن، باعث ساده شدن کارها شد، و حیطه تمرکز تنها بر چند تجارت کاهش پیدا کرد. در سال 2002، کاهش هزینه ها، اخراج کارمندان و محدود کردن استراتژی آنلاین در نهایت موثر واقع شده و درآمدها روند رو به رشد گرفت.
سپس در سال 2003، با ادامه روند افزایشی در آمد و جریان مالی، علی بابا به آرامی استراتژی جهانی خود را از سر گرفت. پورتر می گوید " ما بازاریابی و برنامه های وب برندینگ خود را دوباره شروع کردیم. برای این کار در 40 نمایشگاه تجاری در اروپا و آمریکا شرکت کردیم." فعالیت های دفتر هنگ کنگ شدت گرفت و بازارهای دارای پتانسیل بالا مشخص شدند. شراکت با شرکت های جهانی نیز به عنوان هدف تنظیم شده و در نهایت بعد از چندین سال سخت، علی بابا توانست دوباره روی پای خود بایستد.
علی بابا علاوه بر توسعه فعالیت ها به کشورهای در حال توسعه، سعی می کند عملکردهای خود را در ژاپن نیز افزایش دهد. ژاپن بزرگترین شریک تجاری چین محسوب می شود. در اواسط ماه می، 2008، اعلام شد که علی بابا با شرکت های تجاری، عملکرد مشترک خواهد داشت. این همکاری با Softbank صورت گرفت که از بزرگترین و متفاوت ترین شرکت های رسانه و ارتباط از راه دور است. بدون توجه به اندازه بزرگ بازار، این ترکیب شدن خود چالش های خود را به همراه داشته است. طبق گفته های پورتر، شما نمی توانید صد درصد از مسایل اطمینان داشته باشید زیرا "واردات و صادرات همیشه تحت سلطه شرکت های تجاری بزرگ هستند."

نتیجه گیری

بدون شک، علی بابا، از شرکت های تجارت بین الملل پیشتاز در چین محسوب می شود. وب سایت B2B انگلیسی آن، پلتفورمی مناسب برای ملاقات کردن خریداران و فروشندگان در جهان است. اما همان طور که مقاله نشان می دهد، این موفقیت به تازگی مهیا شده است. اگرچه در نگاه اول، به نظر می رسد که علی بابا از شروع کار، با موفقیت روبرو شده است، این مطالعه نشان می دهد، که به هیچ وجه ین طور نبوده است. پورتر بیان میکند: " ما در سال 2000، بسیار در مورد دفتر خود در آمریکا مدعی بودیم. اما این دفتر به سختی می توانست در بازار بین الملل، درآمد ایجاد کند." در سال 2000 علی بابا تقریبا ورشکست شد زیرا برای بکارگیری استراتژی جهانی خود عجله داشته و آماده نبودند. یک سوءتفاهم دردناک از تأثیر تفاوت های فرهنگی باعث شد علی بابا در یک وهله زمانی، تنها بر بازار چین تمرکز کرده، و جهانی شدن آن عقب بیفتد.
پورتر می گوید: "درآمد اصلی ما هنوز از چین است. مطمئنا رشد Alimama، Alipay و Taobao در بازار داخلی و حفظ موقعیت پیشتاز در بازار، اهمیت ویژه ای دارد، اما مسایل در حال تغییر هستند. با توجه به فعالیت های اخیر علی بابا و انتخاب های استراتژیک آن، تمرکز این شرکت بر جهانی شدن بیشتر بوده است. استراتژی این شرکت در حال تغییر است، و آنها تلاش می کنند، هر چه بیشتر به بازارهای جهانی راه پیدا کنند. این همان چیزی است که موسسین چینی همیشه به دنبال آن بوده اند.

چرا علی بابا عملکردهای خود را در دو سال گذشته توسعه داده است؟ چرا آنها مانند اکثر شرکت های چینی، بر رشد چین تمرکز نداشته است؟ از همه چیز گذشته، علی بابا در بازارهای چین بیشترین موفقیت را داشته است، پس چرا منابع خود را برای بازارهای دیگر به خطر بیاندازد؟

تائوبائو در بین رقبایی که در بازار C2C حضور دارند، توانسته است 76 درصد سهم خود را نگه دارد. بزرگترین رقیب آن بایدو (Baiudo) است که بعد از سال 2008، به عنوان پیشتاز بازار C2C خود را نشان داده است. بایدو، که بیشترین ترافیک را در وب سایت های چینی دارد، می تواند از موقعیت قدرتمند خود به عنوان پیشتاز بازار جست و جو بهره برده و خدمات اجتماعی مناسبی را به کاربران خود ارائه کند.

برند علی بابا معروفترین برند برند دنیای B2B است و دیوید ویی چنین می گوید :

"
اگر یک کشور در حال رکود است، یک کشور دیگر در حال رشد خواهد بود!"

 

منبع:

https://fa.wikipedia.org

http://mirnezami.persianblog.ir

http://www.bartarinha.ir