1- ایربی.ان.بی (Airbnb)

یک سال پیش، موسس و مدیرعامل ایربی.ان.بی در اوج موفقیت این کمپانی، مقاله ای را در نشریه مدوم (Medum) منتشر نمود که در طی دو سال اخیر الهام بخش بسیاری بوده است و می توان آن را به سادگی فرهنگ را به فنا نده” نامید.

او عنوان می کند که فرهنگ مهمترین بخش کمپانی اش است و می گوید زمانیکه که یک کمپانی ارزش های بنیادی اش را در تمام جوانب کارهایی که انجام می دهد استخدام، ارسال ایمیل، برنامه نویسی ای.پی.آی (API) و حمل و نقل محصولات و غیره- دخیل سازد، آنگاه این کمپانی به فرایندهای صنفی کمتری نیاز خواهد داشت.

زمانیکه این کمپانی قصد داشت سازمانش در سان فرانسیسکو را طراحی کند، از طراحان داخلی دعوت کرد به مدت چهار ماه در این سازمان ها حضور داشته باشند تا اصول فرهنگی این کمپانی را تجربه کرده و در فعالیت های خود دخیل کنند.

در نتیجه، ساختمان این سازمان ها به این شکل در آمد: یک فضای کاملا همکارانه که فضاهای سبز را در اولویت قرار می دهد و نواحی بازی که انواع مختلف حصارهای فرهنگ-محور را برای الهام بخشیدن به کارمندان در خود جای داده است. آشپزخانه مانند آشپزخانه یک منزل شخصی است و اتاق جلساتشان، همانند اتاق های نشیمن می باشد. این موضوع مشوق تبادل واقعی ایده هاست بطوریکه هریک از اعضای تیم قادرند پروژه های خود را به قصد توسعه ابزار و فرایندهای بهتر، تعمیم دهند.

2- اتسی (Etsy)

اتسی به خاطر فرهنگ صنفی متغیر، متنوع و بسیار خوبش معروف است. چیزی که در بازفید (Buzzfeed)، فست کمپانی (Fast Company) و بسیاری دیگر از این نوع نشریات، مورد تجلیل قرار گرفته است و اکثرا اتسی را با آن می شناسند، ساختمان های فوق العاده زیبای این کمپانی در بروکلین است. بسیاری از دارایی های این کمپانی در نجاری خودشان ساخته شده است. این کمپانی دارای یک “اتاق تنفس” برای تفکر است، غذاهای کمپانی محلی و ارگانیک می باشند، یک گلخانه همگانی در محیط کار وجود دارد که با باز شدن پنجره ها نورش تامین می گردد. خلاصه هرچیز دیگری که بتوانید در یک خانه صنایع دستی تصور کنید در این کمپانی وجود دارد.

با اینحال، محرک اصلی فرهنگ صنفی آنها، چیزی فراتر از زیبایی ساختمان های آن است. ابتکارات آنها عبارتند از: استخدام فراگیر مهندسان تازه کار خانم، حفظ توازن جنسیتی تیم ارشد، پیگیری شاخص های تنوع کمپانی، همکاری با هکر اسکول (Hacker School) و بی-کورپ (B-Corp) برای آموزش و تعلیم کارمندان و استخدام مدیران، و کاهش سلسله مراتب مدیریتی برای اطمینان از آنکه همه کارمندان حق اظهارنظر داشته باشند.

همین ارزش های بنیادی هستند که به استی کمک کرده اند تا این کمپانی ۱۰ ساله موفقیت را تثبیت نماید و عموم جامعه آن را به عنوان کمپانی پیشرو در بازار مشتری-مدار جدید بشناسند.

3- زاپوس (Zappos)

با وجود جو داغی که نسبت به برخی از فرهنگ های این کمپانی وجود دارد، اما بیشتر در مورد مدیرعامل عجیب غریب زاپوس، تونی سیه (Tony Hsieh) نوشته شده است. تونی سیه یک مولتی میلیاردر است که ترجیح می دهد با پتوی خود در یک تریلر در پارک تریلرهای لوس آنجلس بخوابد و حتی جلسات خود با کدنویس ها و موسسان تکونولوژی را نیز در همان مکان برگزار می کند. اگرچه زاپوس به عنوان یکی از بزرگترین خرده فروشی های کفش جهان ظهور یافته و شناخته شده است (این کمپانی در سال ۲۰۰۹ به مبلغ ۱٫۲ میلیون دلار توسط آمازون خریداری شد)، اما شاید بهتر باشد که آنرا با فرهنگش بشناسیم.

تمام ۱۵۰۰ کارمند آن عناوین شغلی خود را تعریف می کنند و همه حق اظهارنظر دارند. کارمندان به جای مدیریت افراد، کار و گزارش خود را تقدیم تیم می کنند و با کسب مدال هایی، مهارت های جدیدی فرا می گیرند. استخدامی های جدید نیز نوعی پاداش دریافت می کنند، تا در صورتیکه بعد از آموزش احساس کردند این شغل به درد آن ها نمی خورد، به آنها پیشنهاد ۳۰۰۰ دلار بیشتر از بیشترین حقوق ماهیانه ای که تا کنون گرفته اند پیشنهاد شود.

با اینکه تونی سیه از زمان پیاده سازی سیستم مدیریتی هالاکرچی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده است (۱۴ درصد کارمندانش بعد از اینکه با پیشنهاد خرید سهم سخاوتمندانه ای روبرو شدند، این کمپانی را ترک کردند)، نتیجه این تلاش ها یک محیط کاری منحصر به فرد بوده است که تنها دغدغه آن کارمندان و مشتریان کمپانی هستند.

4- نتفلیکس (Netflix)

در سال ۲۰۰۹، مدیرعامل نتفلیکس «رید هستینگز» کسی که قبلا سرپرست بخش استخدام کمپانی بود یک سند ۱۲۴ اسلایدی گرداوری نمود که از آن زمان تبدیل به افسانه ای در فرهنگ تکنولوژی شده است. این سند بیش از ۱۱ میلیون بازدید داشت و توسط مدیر اجرایی فیسبوک، شریل سندبرگ(Sheryl Sandberg) اینگونه مورد خطاب قرار گرفت: «مهمترین سندی که تاکنون سیلیکون والی (Silicon Valley) به چشم خود دیده است

این سند “عرشه فرهنگ نتفلیکس” (Netflix Culture Deck) نامیده شد و ارزش های صنفی و استراتژی های استخدامی این کمپانی رسانه ای بزرگ را طرح ریزی نمود. نتفلیکس حقوق خوبی پرداخت می کند و آزادی را ارج می نهد. این کمپانی با یک سیاست برامدی بدون پرسش سوال، صلاحیت کارمندانش را می سنجد. برخی دیگر از شاخصه های فرهنگی این کمپانی عبارتند از: تعطیلات (مرخصی) نامحدود، زمان بندی های کاری انعطاف پذیر، نبود مصاحبه های عملکردی متعارف سالانه و پرداخت به بهترین نحو.

با توجه به افزایش تقاضا و تمایل زیاد این کمپانی در جذب کارمندان پربازده، نتفلیکس از یک سرویس کرایه DVD به بزرگترین تولید کننده محتوا و سرگرمی جهان تبدیل شده است.

همچنین، آن ها اخیرا اعلام کردند که مرخصی زایمان برای تمام کارمندان این کمپانی یک سال خواهد بود. این امر باعث شد تا افراد بیشتری عاشق فرهنگ این کمپانی شوند.

5- پیکسار (Pixar)

جای تعجب ندارد که یکی از بزرگترین استودیوهای انیمیشن سازی تاریخ، جایی در لیست فرهنگ های منحصربه فرد کمپانی ها داشته باشد. سازمان های این کمپانی دارای دفاتر خصوصی مکالمه آسان، احکام محبوب ترین اشخاص استودیو، بار غلات، زمین چمن، استخر شنا، کافه تریا، میزهای بیلیارد و فوتبال دستی و دیگر امکانات رویایی می باشند که برای بهترین انیمیشن سازان و مهندسان کشور ساخته شده است.

مزیت واقعی کار کردن در پیکسار آن است که آنها ابزار و علاقه به پروراندن خلاقیت و ایده ها را در مقیاسی بزرگتر از مقیاس هر کمپانی دیگری دارند. برای مثال، برای درک کامل اینکه چه چیزهایی برای ساختن صحنه “داستان اسباب بازی های ۳ لازم است مدیریت این کمپانی، یک کریدور منعطف مملو از امکانات معمول را برای انیمیشن سازها تدارک دید تا از طریق آن این برنامه را اجرا کنند. همین توجه زیاد به جزییات است که باعث شده است: موسسان پیکسار در زمره موفق ترین موسسان بمانند، و تلاش های خلاقانه ای در صنعت سرگرمی شکل گیرد.

منبع: 

 http://www.entrepreneur.com/article/249509

برداشت آزاد خودم از این موضوع.