۱- کایاک (Kayak)

وقتی کسی در مصاحبه اش بگوید که کارکردن برایش سرگرم کننده ترین کاری است که می تواند بکند- حتی وقتیکه هنوز حرفی ازحقوق ماهیانه به میان نیامده است- نپذیرفتنش کار سختی است. مدیرعامل پیشین این کمپانی «پال انگلیش» منصب خود در این کمپانی مسافرت روبه رشد را طبق فلسفه ای ترک کرد که بیان می کند تعهدات شخصی بین کارمندان و مشتریان باعث به وجود آمدن کار و تجربه سفر صمیمی تری می گردد.

تیم ۱۵۰ نفره این کمپانی مزیت هایی همچون جوایز مسافرتی، گردش های تیمی، ساعات انعطاف پذیر، نوشیدنی ها و بازی ها را در اختیار دارند اما هرگز فراموش نمی کنند که برای چه کسی در کایاک کار می کنند.

هر کارمندی بر این مبنا استخدام می شود که باهوش ترین شخصی است که تاکنون هرکسی دیده است. هر کارمند تشویق می شود که فراتر از روند معمول کمپانی فکر کند و ایده های خود را به اشتراک بگذارد.

۲- دبیلیو.ال گور (W.L Gore)

ممکن است سازندگان این سازه قدیمی به یاد ماندنی، گور-تکس (Gore-Tex)، تمام تجملات شهر بازی های صنفی مدرنی که اغلب در مقالات درباره گوگل و وربی پارکر مطرح می شوند را نداشته باشند. این کمپانی از سال ۱۹۹۸ هر ساله در لیست “۱۰۰ کمپانی برتر برای کارسایتFortune قرار گرفته است.

برخلاف استارت آپ های بسیاری که با فرهنگ های عظیم به ایده های تازه ی جوانان اولویت می دهند، کمپانی گور برخی از کارمندانش را بیش از ۲۰ سال حفظ کرده است. در واقع، کارمندان مسن تر به عنوان مغزهای متفکر شناخته می شوند. در این کمپانی این نوع مناصب جایگزین ترمینولوژی نوعی اداری شده است: کارمندان “شرکا” نامیده می شوند و به جای مدیران”، این کمپانی از کلمه “رهبران” استفاده می کند. این امر دقیقا همراستا با شعار آن ها می باشد: “ما دیگران را مدیریت نمی کنیم، ما انتظار داریم که دیگران خودشان را مدیریت کنند.”

۳- سولارسیتی (SolarCity)

سولارسیتی توسط برادران «لیندون رایو »و «پیتر رایو»- برادرزاده های نابغه بزرگ «الون ماسک»- در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و سریعا خودش را به بالاترین نقطه عرصه انرژی های تجدیدپذیر رساند. این کمپانیِ به شدت رو به رشد که ارائه دهنده انرژی خورشیدی است در حال اجرای یک طرح استخدام عمومی است و در ۱۷ ایالت ایالات متحده امریکا توسعه یافته است.

در صفحه استخدام آنها، نکته ویژه، وجود موقعیت های کاری برای سربازان سابق ارتش-که در بین نیروی کار این کمپانی، گروه خاصی را تشکیل می دهند- و همچنین دانشجویانی است که علاقه به پیشگیری از تغییرات آب و هوایی دارند. با توجه به چنین مسئولیت های اجتماعی و جهانی سنگین و فرهنگ این سازمان، محرک اصلی سولارسیتی برای ادامه به نوآوری، علاقه مشترک در راستای منابع انرژی تجدیدپذیر است.

همانطورکه لیندون رایو زمانی گفته بود «چیزی که مهم است ماموریت ماست. اگر پول می خواستم، مدت ها پیش می توانستم فکرش را بکنم.» تمام گردش مالی عظیم آنها، دوباره برای رشد کمپانی سرمایه گذاری می شود و این دلیل رشد روزافزون و سریع آنهاست. با توجه به اینکه هدف اصلی این کمپانی آن است که انرژی خورشیدی بیش از سوخت های فسیلی در دسترس باشد و ارزانتر نیز باشد، دیدن موفقیت آن ها در ساخت یک فرهنگ قوی یکپارچه، دور از ذهن نیست.

۴- ادوارد جونز (Edward Jones)

یکی دیگر از اعضای ثابت لیست “۱۰۰ کمپانی برتر برای کار” فورچون، ادوارد جونز است که یک شرکت خدمات مالی می باشد. تلاش آنها این است که مطمئن شوند مشتریانشان به خوشحالی کارمندانشان می باشند. آن ها پولشان را طوری سرمایه گذاری می کنند که مطمئن شوند تلاش آن ها برای خوشحال کردن مشتریانشان به ثمر برسد. هر کارمندی فرصت شریک شدن دارد (تاکنون ۷۹۴۴ مدیر از دفاتر جانبی به سمت شریک ارتقاء یافته اند). در طی بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، این شرکت بزرگ تمام تلاشش را کرد که قیمت هایش را بشکند و تمام کارمندان خود را حفظ کند.

این شرکت، یک شرکت ۱۰۰ ساله است که بیش از ۱۱۰۰ شعبه در ایالات متحده دارد. ادروارد جونز ترجیح می دهد برعکس محیط مرد-محور خشکی که در صنعت سرمایه گذاری گسترش یافته است، عمل کند. در واقع ۶۳ درصد کارمندان این کمپانی، زن می باشند.

۵- کالپ.تری انرژی (KalpTree Energy)

رتبه کالپ.تری انرژی به خاطر تکنولوژی نوآورانه اش برای ایجاد تغییرات انقلابی و اساسی در باتری ها، همچنین ایجاد عرصه ایی برای انواع جدید محصولات، در حال صعود در بین کمپانی های تحسین شده می باشد. این امر بدون فرهنگ آن ها میسر نبود، فرهنگی که به یک رویکرد مدیریت نوآورانه متکی است. هدف اصلی این کمپانی خلق چیزهایی است که باعث پیشرفت زندگی در جهات جدید و با روش های جذاب شود. برای پرورش صحیح نوآوری در کالپ.تری، رهبر این کمپانی، تیمی از افرادی خودمحور و خودمحرک را که از شکست نمی ترسند گردهم آورده است.

برای وارد کردن نوآوری به بازی، دلگرمی تیم کالپ.تری چیزی به نام سی.پی.آر (CPR) است، این عبارت مخفف همکاری، ایستادگی و نتایج است. ایجاد این دلگرمی مستلزم ارتباط، تخصیص استعداد به الزامات شغلی، چالش ها، اصلاحات میان راهی و پاداش برای نتایج است. تیم کالپ.تری می داند که این کارها جز با کار مستمر ممکن نیست. در عوض، هر کسی باید زمانی را به سرگرمی اختصاص دهد زیرا این کار ذهن را باز می کند و خلاقیت و تفکر لازم برای اداره فرایند نوآوری را فراهم می آورد.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/249509

برداشت آزاد خودم از این موضوع.