کمپانی های بزرگ تکنولوژیکی نظیر نتفلیکس، گوگل و آمازون به خاطر داشتن شیوه های متمایز و خاص در این زمنیه معروف هستند. فلسفه کاری این شرکت ها به اندازه محصولات و خدماتشان معروف است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

یافتن معنا و هدف در گوگل

معاون ارشد سابق گوگل «لازلو بوک»، شیوه کارمند-محور را در افزایش بهره وری قبول دارد. به نظر او، کار نباید ابزاری برای رسیدن به هدف و پایان باشد، بلکه باید برای کارمند هدف و معنا داشته باشد. از نظر وی، کارفرمایان باید حس هدفمندی را در کارکنان ایجاد نمایند.

گوگل به خاطر دادن میان وعده های آزاد به کارکنانش در طول روز نیز معروف است. وی در ادامه می گوید ما می دانیم زمان شما ارزشمند است، هنگامی که در وب به دنبال پاسخی هستید آن پاسخ را همان لحظه می خواهید و هدف ما فراهم کردن آن است. ما احتمالا تنها افرادی در کره زمین هستیم که می توانیم بگوییم هدفمان این است که بازدیدکنندگان سریعتر سایت ما را ترک کنند. با اصلاح بیت ها و بایت هایی از صفحات مختلف سایتهای مان و همچنین اصلاح ساختار محیط خدمت رسانی بارها و بارها رکورد سرعت خودمان را شکسته ایم، لذا زمان میانگین نمایش نتایج، کسری از ثانیه است. ما با انتشار هر محصولی چه نرم افزار موبایل باشد یا گوگل کروم، مرورگری پرسرعت برای وب امروزی و مدرن، مقوله سرعت را در نظر داریم. و به کارمان در افزایش سرعت، همچنان ادامه خواهیم داد.

وجود محدودیت در آمازون

محیط کاری آمازون، بسیار شکنجه آور است و هر کسی نمی تواند در آن دوام داشته باشد. در نظر داشته باشید که این شرکت چندین هزار نیروی کار داشته و همچنین دارای بیش از ۹۰ مرکز تحقیقاتی و ترتیب دهی سفارشات در مناطق مختلف جهان است. روزنامه تایمز، محیط کاری آمازون را بسیار رقابتی توصیف کرده که انتظار کار با ساعات طولانی از کارمندان خود دارد. کارکنان این کمپانی حتی در تعطیلات هم پاسخگوی مشتریان هستند. حتی این کمپانی ابزاری را در اختیار کارکنان خود گذاشته که از طریق آن، به طور ناشناس در مورد عملکرد دیگر کارکنان شرکت گزارش دهند. کار اصلی افراد مشغول در چنین مراکزی، این است که سفارشات را به شکلی صحیح و در زمان بندی مقرر به دست خریداران برسانند؛ همین موضوع، با توجه به در نظر گرفتن حجم سفارشات، یکی از چالش های بسیار بزرگ آمازون به شمار می رود.

اجتناب از خودخشنودی در نتفلیکس

کمپانی نتفلیکس از لحاظ فلسفه کاری بین دو کمپانی گوگل و آمازون قرار دارد. در این کمپانی کارکنان به گونه ایی مورد تشویق قرار نمی گیرند که کارشان را همیشگی تلقی کنند. این کمپانی هیچ روزی را برای مرخصی تعیین نکرده است. استیو سِواسی، معاون روابط عمومی این شرکت می‌گوید: «اگر بزرگسالانی استخدام ‌کنید که رفتار بالغی دارند، به الزاماتی مثل کد لباس و سیاست‌های مربوط به مرخصی نیازی ندارید. شرکت نتفلیکس با اطمینان از اینکه کارکنان شرکت از این سیستم سوءاستفاده نخواهند کرد، حتی تعداد روزهایی را که در اداره نیستند، پی گیری نمی‌کند.

منبع:

http://www.inc.com/tess-townsend/amazon-google-netflix-workplace-philosophy.html

برداشت آزاد خودم از این موضوع.