« بسیاری از افرادی که در مقاطع مختلف زندگی با شکست یا اشتباهاتی مواجه می‏شوند، عوامل خارجی را در شکل‏گیری آن موثر می‏دانند، اما واقعیت چیز دیگری است. اگر کمی منطقی فکر کنیم و بازخوردی از کارهایمان داشته باشیم، قطعا متوجه خواهیم شد که در کجای مسیر خودمان مقصر بوده‏ایم، چه زمانی جسارت به خرج نداده‏ایم یا آنطور که باید و شاید برای انجام کاری اراده نکرده‏ایم که در نهایت باعث از دست دادن مجال‏ها شده است.»

« اگر به مدت ۳۰ یا ۴۰ سال است که با پیروی از برنامه قبلی به اینجا رسیده‏ایم قطعا صد سال آینده نیز در همین نقطه خواهیم بود. پس اگر هدفتان والاتر از این است، باید راه دیگری را پیش بگیرید و برنامه ‏ریزی خاصی برای زندگی‏تان داشته باشید و از ابزارهای دیگری برای رسیدن به هدفتان کمک بگیرید.

برای دستیابی به مهارت‏های زندگی فرد باید چگونگی برقراری ارتباط و فکر کردن را بیاموزد. حتی باید یاد بگیرید در طول زندگی با چه کسانی در تماس باشد تا فکر او در جهت درست و به سمت تعالی حرکت کند. شاید این سوال پیش بیاید که برنامه‏ ریزی چه ارتباطی با این مساله دارد. باید گفت ذهن انسان در محیط شکل می‏گیرد. »

« همکلاسی، همسفر، همسایه، دوست و همگی کسانی که با ما به نوعی همگونی ایجاد می‏کنند در برنامه ریزی و دستیابی ما به اهدافمان تاثیرگذارند و گاهی نقش کاتالیزور را ایفا می‏کنند؛ درحقیقت آنها با این نقششان حرکت ما را در رسیدن به اهدافمان تسریع می بخشند. پس نباید فراموش کرد که همه عوامل چه در حاشیه و چه در دایره زندگی، در رسیدن به اهداف و داشتن یک برنامه‏ ریزی صحیح موثرند. »

« فردی که بدون برنامه پیش می ‏رود خود را قربانی هر حادثه و اتفاقی می‏کند و اجازه می‏دهد هر کسی برای او برنامه‏ ریزی کند. وقتی فردی برنامه‏ ریزی برای زندگی خود نداشته باشد به جایی نخواهد رسید و در مسیر زندگی هر کس او را به مسیری هدایت خواهد کرد که در نهایت باعث گمراهی او خواهد شد.در حال حاضر بسیاری از افراد تحصیلکرده و سرمایه‏ دار جامعه سردرگم هستند و زمانی که جویای حالشان هستی با این کلمات مواجه می‏شوی «نمی‏دانم» یا «به هم ریخته ‏ام.» وقتی به زندگی و افکار آنها نزدیک می‏شوی می‏بینی اصول مدیریت آنها مغایر با «بسیج منابع» است. »

« بسیج منابع یعنی گردآوری، نزدیک کردن و به کارگیری منابع انسانی (شامل اعضای خانواده، دوست، همکلاسی، استاد و همسایه ، ) سرمایه مالی، ابزارها و امکانات فرصت‏ها و توانمندی‏ها که همگی باعث می‏شوند بتوانیم وزنه تصمیمان را در ترازوی برنامه ریزی سنگین کنیم.گاهی افراد شبیه پَر هستند که با هر وزش به هر سمتی سوق پیدا می‏کنند، درحالی که در مقابل آنها افرادی هم هستند که همچون سنگ مقاومند. اینها افرادی هستند که یاد گرفته‏اند با به کارگیری بسیج منابع، استفاده از اهرم‏‌های دیگران، اهرم فکر اعضای خانواده و دوستان و چگونه وزن خود را در برنامه‏‌ریزی زیاد کنند. »

منبع : 

http://www.entrepreneur.com/article/249783

برداشت آزاد خودم از این موضوع.