رند فیشکین موسس MOZ یکی از شخصیت های برجسته در صنعت SEO است. پدیده‌ی “بهینه‌سازی موتور جستجو” یا سئو (SEO) از اواخر دهه ۹۰ میلادی شروع و از اوایل هزاره سوم جدی گرفته شد و امروزه یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تخصص‌های موجود در اینترنت است.

در بین متخصصان سئو در دنیا، رند فیشکین یکی از بهترین‌هاست. او سال‌هاست با تولید محتوای آموزشی (اعم از نوشته‌ها، تصاویر و ویدئوهایش) و سخنرانی در سمینارها و کنفرانس‌های معتبر، بازاریابان اینترنتی و کاربران علاقمند را آموزش می‌دهد. در سال ۲۰۰۴ با راه‌اندازی وبلاگ Moz به‌طور رسمی پای به عرصه‌ بهینه‌سازی موتور جستجو گذاشت. 

امروزه وبسایت MOZ یکی از پربازدیدترین سایت‌های آموزشی و یکی از معتبرترین مراجع برای سئو در اینترنت است. Rand Fishkin در مصاحبه ایی از نگاه خلاقانه خود می گوید.

خلاقیت برای شما چه معنایی دارد؟

از نظر من خلاقیت یعنی اجازه دهیم تا ایده های جدید و ارتباطات بین این ایده ها شکل بگیرند، بارور شوند و به بلوغ برسند تا سودمندی و ارزش داشته باشند.

چه چیزی واقعاً برای شما الهام‌بخش است؟ چگونه قدرت خلاقیت خود را بهبود می‌دهید؟

من از کارهای دیگران خیلی الهام می‌گیرم؛ به‌خصوص کار کسانی که چیزی خارق‌العاده و با ریزبینی خاصی نسبت به جزئیات ساخته‌اند. من معمولاً عاشق کسب و کارهای کوچکم؛ رستورانی محلی که غذایی عالی دارد، استودیوی کوچک طراحی وبی که طرح‌های زیبا و خارق‌العاده تولید می‌کند و نویسنده‌ی تنهایی که آثاری شگفت‌انگیز خلق می‌کند. استعداد، هنر و مهارت هر پروژه‌ای که توسط دستان یک انسان خلق شده، چه در دنیای واقعی و چه برمبنای وب و در دنیای مجازی، بیش از هرچیزی برای شخص من الهام‌بخش است. در همین راستا، از تفریحات من پرسه‌زدن در سایت‌هایی مثل dribbble و niice است.

شما در کجا به منبع الهام خود برای خلاقیت دست یافتید؟

خواندن داستان های تخیلی یکی از بزرگ ترین منابع الهام بخش برای من بود. دیگری سفر بود. هر دو اینها به من کمک کردند تا بر مشکلات و استرس های روزانه ام غلبه کنم. من متوجه شدم که رها کردن خودم بهترین تاثیر را بر توسعه تفکر و اندیشه من دارد.

به نظر شما خلاق ترین فرد چه کسی است؟

از نظر من Banksy و Christo هستند. اما Neil Gaiman چیز دیگری است. مجموعه کاراکترها، داستان ها و دنیایی که او در طول سالها ایجاد کرده واقعا خارق العاده است.

منبع:

برداشت آزاد خودم از این موضوع.

http://creativity101.com/