سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه تکنولوژی و برای استارت‌آپ‌ها انجام می‌شود، اغلب به صورت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Venture Capital است. این به معنای آن است که بسیاری از شرکت‌های نوظهور تکنولوژی در دسته شرکت‌هایی با جذب سرمایه بالا قرار دارند و به همین دلیل هم در زمان اندکی برای ورود به بازار بورس و سهام آماده می‌شوند.
سرمایه خطرپذیر از منابع مهم مالی شرکت‌های کوچک و نوپا است و به عبارت دیگر شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری پول و تجربه‌های مدیریتی خودشان را در اختیار شرکت‌های در حال رشد قرار می‌دهند و آنها هم این امکانات را برای تبلیغات، تحقیقات، ایجاد زیرساخت و تولید محصول استفاده می‌کنند.

شرکت‌ها سرمایه گذار یا سرمایه‌گذاران معمولا در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به تکنولوژی جدیدی یا روش کار تازه‌ای دست پیدا کرده باشند و این سرمایه‌گذاران در برابر پولی که سرمایه‌‌گذاری می‌کنند، سهام آن شرکت نوظهور را تصاحب می‌کنند و از این طریق تولید پول و درآمد می‌کند. در همین راستا مجله Business Insider به تازگی به بررسی و انتخاب بهترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر در حوزه تکنولوژی پرداخته است. در این بررسی عواملی مانند موفقیت‌های گذشته، تجربه و میزان استقبال موسسان استارت‌آپ‌ها از این سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

بهترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر حوزه تکنولوژی عبارتند از:

بن هورویتز با شرکت Andreessen Horowitz
او یکی از موسسان و شریک اصلی شرکت سرمایه گذاری «اندرسن هورویتز» است که به خوبی در دنیای تکنولوژی شناخته می‌شود. وبلاگ او یکی از پر خواننده‌ترین وبلاگ‌های صنعت تکنولوژی است. یکی از شرکت‌هایی که او در آنها سرمایه‌گذاری کرده شرکت Nicira است که در زمینه نرم‌افزارهای مجازی‌سازی فعالیت می‌کرد. این شرکت در سال گذشته میلادی با قیمت ۲۶/۱ میلیارد دلار به شرکت VMware فروخته شد که رقم قابل توجهی در این حوزه به حساب می‌آید و درآمد حدود ۱۰۰ میلیون دلاری در سال را برای مدیران آن فراهم می‌کند. او در حال حاضر در شرکت‌های دیگری مانند Asana، Capriza، Jawbone، GoodData، Okta، SnapLogic و Tidwmark هم سرمایه گذاری کرده است. بن هورویتز به همراه «مارک اندرسن» شرکت Opsware را تاسیس کردند که در سال ۲۰۰۷ توسط HP خریده شد. قبل از آن هورویتز با کمک به اجرای اولین پلت‌فرم تجارت الکترونیک AOL به راه‌اندازی صنعت تجارت الکترونیک کمک بزرگی کرد.

آنیل هوسیری با شرکت Greylock
او در دنیای سرمایه‌گذاری به خوبی شناخته می‌شود. هوسیری هم یک سرمایه گذار و هم یک موسس است. شرکت WorkDay یکی از شرکت‌هایی است که او سهم زیادی در سرمایه‌گذاری آن داشته است که با ورود به بورس در سال ۲۰۱۲، بزرگ‌ترین ورود اولیه یک شرکت تاسیس شده با سرمایه‌گذاری خطرپذیر به بورس را رقم زد. اگرچه او یکی از مدیران اصلی شرکت سرمایه گذاری Greylock است، اما در فهرست بلندی از استارت‌آپ‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری کرده است مانند Cloudera، Okta، Pure Storage، Tidemark و Zuora حضور دارد. او قبلا در شرکت‌هایی مانند ServiceNow که یک ورود بزرگ به بازار بورس را در سال گذشته داشتPolyServe  که با قیمت ۲۰۰ میلیون دلار به HP فروخته شد OutlookSoft که توسط شرکت SAP خریداری شد Data Domain که به تازگی وارد بازار بورس شده است) هم سرمایه‌گذاری کرده است.

وینود کوسلا با شرکتKhosla Ventures
او به عنوان سرمایه گذار افسانه‌ای شناخته می‌شود، چون در پشت تمام شرکت‌های موفق از دهه ۱۹۸۰ تا حالا قرار داشته است. او یکی از موسسان شرکت Sun Microsystems بود و در سال ۱۹۸۶ در شرکت Kleiner Perkins سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام داد. یک سرمایه‌گذاری سودآور در یک شرکت تکنولوژی کوچک در سال ۲۰۰۴ منجر به تاسیس شرکت Khosla Ventures شد. او در شرکت‌های مختلفی مانند Contrail که در سال ۲۰۱۲ با قیمت ۱۷۶ میلیون دلار توسط شرکت Juniper خریداری شد و Xsigo Systems که توسط شرکت Oracle خریده شدهم سرمایه‌گذاری کرده است


 منبع:


http://idesr.ir

برداشت آزاد خودم از این موضوع.