همه ساله در مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه های برتر، از سخنرانان برجسته دعوت به عمل می آید. برای سخنرانان مراسم فارغ‌التحصیلی چالش های متعددی وجود دارد. آنها باید الهام بخش دیگران باشند، به آن ها توصیه کنند، و آن ها را سرگرم کنند، بدون اینکه خیلی پرحرفی کنند و حوصله ی آن ها را سر ببرند. بنابراین قابل درک است که سخنران ها در مجموعه ای از تم ها گیر می افتند: فارغ التحصیل ها باید به رویاهای بزرگی بیندیشند، شکست بخشی از مسیر رسیدن به موفقیت است، این نسل برای نجات دادن نسل بشر آمده است.گاهی سخت ترین قسمت شروع کردن است.


شریل سندبرگ، مدیر عملیاتی فیسبوک، سخنرانی در کالج City شیکاگو

گاهی رویاهای بزرگ می توانند انسان را از پای در آورند. گویی نمی توانید از نقطه یبه نقطه یبروید. خبر خوب این است که مجبور نیستید. فقط باید از نقطه یبه نقطه یو سپس از نقطه یبه نقطه یو به همین صورت پیش بروید. تجزیه کردن رویاهای بزرگ به رویاهای کوچکتر بهترین راه رسیدن به آن است با این مرحله شروع کنید که تعیین کنید کجا می خواهید بروید، و بلندپرواز باشید، و سپس نخستین گام را در آن مسیر بردارید.

حمدی اولوکایا، موسس و مدیرعامل Chobani، سخنرانی در دانشگاهی در آلبانی

در اولین جلسه ی هیئت مدیره ام، دیگران طوری به من نگاه می کردند گویی که من جواب هایی جادویی داشتم. یکی از آن ها به اسم «مایک» پرسید «خب الان چیکار کنیم؟» و من هم گفتم که ما الان می رویم به فروشگاه Ace و آنجا رنگ سفید می خریم و دیوارهای بیرون را رنگ می کنیم. او گفت «اون دیوارا ۱۵ ساله رنگ نشدن، یعنی این بزرگترین نگرانی توئه واقعن؟» و من گفتم، ولی ظاهر خوبی ندارند، باید در مورد آن کاری بکنیم. او گفت «آیا غیر از رنگ کردن دیوارها برنامه دیگری داری؟» و من گفتم نه. ولی دوستان من، یکی از بهترین کارهایی که من در تابستان ۲۰۰۵ انجام دادم رنگ کردن آن دیوارها بود. من جواب های زیادی با خود نداشتم، ولی در آن تابستان ما دیوارها را رنگ کردیم، و در این حین ایده های دیگری هم به ذهنم رسیدند به قول مولانا «اگر در راه قدم بگذارید، راه نمایان می شود». و آن چیزی که من گفتم، بدون اینکه دانش زیادی ورای آن نهفته باشد، این که بیایید این دیوارها را رنگ کنیم، نخستین گام Chobani بود.

بنابراین زیادی روی برنامه ریزی هایی که به هر حال قرار است تغییر کنند، خیلی متمرکز نشوید

سوزان ووجیکی، مدیرعامل یوتوب، سخنرانی در دانشگاه جانز هاپکینز

یکی دیگر از چیزهایی که باید سعی کنید به یاد داشته باشید این است که برنامه ها برای این ریخته می شوند که شکسته شوند. باید خود را آماده ی کاوش کردن کنید، اینکه تصمیم بگیرید، از هرچیزی که پیدا می کنید لذت ببرید، کشف کنید. من هیچ وقت هیچ کدام از این ها را تجربه نمی کردم هیچ وقت کشف نمی کردم که فناوری می تواند خلاقانه باشد، هیچ وقت مسیر شغلی خود را در فناوری شکل نمی دادم، به استخدام گوگل در نمی آمدم، یوتوب را رهبری نمی کردم اگر به برنامه ای مقید مانده بودم که در سن شما برای خود طرح ریزی کرده بودم. زمانی که من فارغ‌التحصیل شدم، اینترنت به این شیوه که اکنون می شناسیم وجود نداشت. باید به برنامه های خود طوری نگاه کنیم که گویی با مداد نوشته شده اند، و نه خودکار.

در نهایت باید گفت که دنیا به سرعت در حال تغییر است.

منبع:

https://hbr.org/2014/06/business-wisdom-from-the-commencement-speakers-of-2014

برداشت آزاد خودم از این موضوع.