اکوسیستم سطح پیشرفتگی:

ِمنابع ملی، نیروی کار ماهر، تامین کنندگان مواد اولیه، سیستم مالی، زیرساخت ها و فرهنگ مشتریان موارد شناخته شده ای هستند که به زمان نسبتا زیادی برای تغییر نیاز دارند و به عنوان ورودی های ثابت معادله محسوب می شوند. از سوی دیگر، اکوسیستم کارآفرینی انعطاف پذیر و قابل اصلاح و بهبود است. پتانسیل کارآفرینی محصول ارتباط متقابل بازیگران اکوسیستم شامل کارآفرینان، شرکت های نوپا، سرمایه گذاران، دانشگاه ها و است. سازمان های حمایتی (مثل انکوباتورها، شتاب دهنده ها، کنفرانس ها، رویدادهای اجتماعی) و فرصت های تامین مالی (مثل وام ها، وام بلاعوض، فرشته های سرمایه گذاری، VCها) امکان اولا شکل گیری و سپس شانس موفقیت بیشتر برای کارآفرینان را به وجود می آورند.

قوانین حاکم :

چنانچه هزینه راه اندازی کسب و کار بالا باشد، کارآفرینان بالقوه به سراغ راههای جایگزین گذران زندگی میروند. دولت ها این گزینه را در اختیار دارند که با ساده سازی قوانین برای کارآفرینان بخش خصوصی، راه اندازی کسب و کار را تسهیل نمایند. در هر حال معمولا ملاحظات سیاسی مانع از تغییرات مفید به نفع جامعه می شود.

سیاست ها و برنامه ها :

 شرکت های نوپا به دلیل نداشتن سابقه حضور در بازار با خطر ورشکستگی مواجه هستند. برنامه های تامین مالی جمعی (جمع سپاری) می توانند به عنوان حائل (تامین منابع) و پل ارتباطی (شبکه سازی برای شناسایی فرصت) در جهت کاهش ورشکستگی عمل نمایند. برنامه ریزان ملی به خصوص در کشورهای پیشرفته به طور روزافزون در جهت ایجاد شرکت های با رشد سریع گام برمی دارند.

نشانگرهای رشدی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفتند، می توانند در یک مدل ساده نمایش داده شوند. اگر چه این مدل بی نقص نیست اما یک چارچوب برای بحث در مورد عملگرهای کلیدی به دست می دهد. ما عوامل داخلی و خارجی را با این فرض زمانی که از مرحله آمادگی برای رشد به رشد واقعی میرسد جدا نموده ایم. اجزای مختلف از هر یک از سه بخش شرکت ها، کارآفرینان و اکوسیستم همواره به واسطه جریانی از اطلاعات، در ارتباط متقابل هستند.رشد

اگرچه تحقیق ناچار به ساده سازی مسائل می باشد، اما نباید پیچیدگی موضوع اصلی (فرایند رشد) از نظر دور بماند. به خصوص در حوزه سیاست گذاری، با توجه به اینکه معمولا عوامل تاثیرگذار بر رشد شرکت های نوپا هدف سیاست های مداخله ای هستند، اهمیت درک پیچیدگی فرایند رشد، دو چندان می گردد.

منبع:

برگرفته از مقاله

A Multi-level Perspective of High Growth: The Firm, the Entrepreneur and the Ecosystem, By GERN, September 2015

برداشت آزاد خودم از این موضوع.