هیچکس کامل نیست و همه ی ما حسرت هایی در زندگی داریم که گهگاه ذهن ما را به خود مشغول می کنند؛ حسرت کارهایی که آرزو می کنیم ای کاش به شکل متفاوتی انجامشان داده بودیم. ما در زندگی شغلی و شخصی خود تصمیماتی می گیریم که همیشه تصمیمات خوبی از آب در نمی آیند و در نهایت ما را به این فکر وا می دارند که باید از فرصت هایی که در گذشته در اختیار داشتیم استفاده ی بهتری می کردیم.

هر سالی که می گذرد، نگاهی به گذشته می اندازیم و ناخودآگاه عملکرد خود در آن سال را ارزیابی می کنیم. برخی از دستاوردهایی که داشته ایم و احساس پیروزی متعاقب آنها، باعث ایجاد حس غرور در ما می شوند.

بقیه ی موارد نیز ممکن است باعث شوند احساس کنیم فاجعه به نوعی از بیخ گوشمان رد شده است. بعد از این دو، نوبت به تصمیماتی می رسد که در هیچ یک از اینها نمی گنجند. همان تصمیماتی که وقتی به یادشان می افتیم، قفسه ی سینه مان از دلهره به هم می فشرد و اعتماد به نفسمان برای لحظه ای در هم می شکند. این تصمیم ها، فکر همیشگیِ «چه می شد اگر»ها و «ای کاش»ها را از پستوی ذهنمان بیرون می کشند و درست روی پیشانی مان می نشانند. با اینکه تجربیات شخصی و حرفه ای هر کسی با دیگران متفاوت است، چند حسرت خاص وجود دارند که از آنچه فکر می کنید همه گیر تر هستند. ۱۰ نمونه از مواردی که اغلب مردم در زندگی خود حسرتشان را می خورند در ادامه آمده است.

۱- ای کاش بیشتر به کارهای مورد علاقه ام می پرداختم

خیلی ها امروز خود را به خاطر پول کار می کنند و در عین حال برای انجام کار مورد علاقه شان به آینده چشم دارند. با این حال برای «بعداً» هیچ تضمینی وجود ندارد. آلیا لیکونگ، سرآشپز و نویسنده ی موفق، کار شرکتی خود را برای دنبال کردن رؤیاهایش ترک کرد. این کار آسان نبود، اما درس هایی که او در این بازه فرا گرفت باعث شد شغل رؤهایاش را با کمال میل پذیرا باشد.

  2- ای کاش می توانستم درک کنم که هر کسی را می توان جایگزین کرد

هر کسی را می توان جایگزین کرد و این لزوماً چیز بدی نیست. قابل جایگزین بودن، رهایی بخش است. اگر به این نتیجه برسید که کل آینده ی شرکتتان به شما وابسته نیست، برای لذت بردن از لحظه و کمی استراحت انرژی بیشتری خواهید داشت. بسیاری از افراد وقتی به گذشته ی خود نگاه می کنند به کارهایی فکر می کنند که اگر می دانستند زحمت کل شرکت را بر دوش نمی کشند، آنها را به شیوه ی متفاوتی انجام می دادند.

منبع:

http://www.inc.com/sujan-patel/10-things-most-people-regret-about-their-career.html

برداشت آزاد خودم از این موضوع.