برای همه ی ما پیش آمده است که چیزی بگوییم و دیگران برداشت کاملاً متفاوتی از آن بکنند. حرف های به ظاهر ساده و بی آزار می توانند به ایجاد احساس بدی در شنونده منجر شوند که شاید هیچگاه در ذهن گوینده نبوده است. خطاهای کلامی اغلب به این دلیل روی می دهند که ما از معانی ضمنی و ظریف حرف هایی که می زنیم آگاهی نداریم. درک این معانی ضمنی به توانایی دریافت احساسات و تجربیات دیگران یا همان «آگاهی اجتماعی» نیاز دارد.

تلنت اسمارت هوش هیجانی بیش از یک میلیون نفر را مورد بررسی قرار داده و متوجه شده است آگاهی اجتماعی مهارتی است که بسیاری از ما از آن بی بهره ایم. از این جهت می گوییم از آن بی بهره ایم که آنقدر روی آنچه می خواهیم بگوییم و تأثیر گفته های دیگران بر خود متمرکز می شویم که دیگران را به کلی فراموش می کنیم.

این مسئله مشکل ساز است، چون انسان ها موجودات پیچیده ای هستند. شما بدون اینکه تمام تمرکز خود را روی جهتگیری یک نفر قرار دهید نمی توانید امیدوار باشید او را درک کنید. زیبایی آگاهی اجتماعی این است که با چند تغییر کوچک و ساده در آنچه به زبان می آورید می توانید روابط خود را با دیگران تا حد چشمگیری بهبود ببخشید. عبارات خاصی وجود دارند که افراد بهره مند از هوش هیجانی بالا، با همین هدف برای اجتناب از آنها در مکالمات روزمره ی خود دقت زیادی به خرج می دهند. عبارات زیر ۹ مورد از بدترین اشتباهاتی هستند که می توانید حین مکالمات خود مرتکب شوید و بهتر است از به کار بردن آنها اجتناب کنید.

۱- خسته به نظر می رسید.

افراد وقتی خسته هستند ظاهر خوبی پیدا نمی کنند، چشم هایشان خسته به نظر می رسد، موهایشان به هم می ریزد، به سختی می توانند تمرکز کنند و ممکن است تا حد زیادی بد خلق باشند. وقتی به کسی می گویید خسته به نظر می رسد، تمام ویژگی های بالا به علاوه ی ویژگی های دیگری که او ممکن است در ذهن خود تصور کند را به طور ضمنی به او نسبت می دهید.

به جای این عبارت می توانید بگویید «همه چیز خوب است؟». به جای آنکه خستگی را حالت پیش فرض دیگران در نظر بگیرید از آنها سؤال کنید. به این ترتیب فرد مورد نظر می تواند سر صحبت را باز کند و خودش احساسش را با شما در میان بگذارد. از همه مهمتر اینکه، به جای آنکه گفته ی شما را بی ادبانه در نظر بگیرد، آن را به حساب دلسوزی و مهربانیتان خواهد گذاشت.

۲- حسابی لاغر شده اید.

این مورد هم مثل قبلی به خودی خود معنای بدی ندارد و حتی تعریف محسوب می شود، اما به طور ضمنی انتقادی است. وقتی به کسی می گویید خیلی لاغر شده است، به طور ضمنی به او گفته اید خیلی چاق بوده است.

به جای این عبارت می توانید بگویید «خیلی روی فرم به نظر می رسید». این جمله به راحتی تمام معنای ضمنی جمله ی قبل را از بین می برد و به جای آنکه ظاهر فعلی طرف مقابل را با ظاهر پیشین او مقایسه کند، تنها به تعریف از ظاهر فعلی وی می پردازد. این کار گذشته ی او را کلاً از تصویر خارج می کند.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/249911

برداشت آزاد خودم از این موضوع.