سیمون کوهن چیزهای زیادی دارد که باید قدردانش باشد. او پس از خارج شدن از کسب و کار رو به افول خانوادگی شان، نه تنها وارد صنعت متفاوتی شد، بلکه توانست شرکت جدید خود را تا جایی گسترش دهد که تبدیل به بزرگترین شرکت حمل و نقل مکزیک شود. کوهن، مشکل اصلی ساختار موجود را شناسایی کرد: رساندنِ به هنگامِ مواد اولیه و محصولات به آنجایی که باید. او به جای اینکه از روی استیصال جا بزند، با تأمین کننده ی قبلی خود شریک شد و کسب و کارش را توسعه داد و در نهایت کنترل کامل آن را بدست گرفت. شرکت او امروزه بیش از هر شرکت دیگری در مکزیک مواد اولیه و محصولات را جابجا می کند. خود کوهن نیز در حال آمادگی برای توسعه ی بیشتر است.

کوهن برای حفظ کارایی شرکت خود و بالا بردن رضایت کارکنانش، برای فرهنگ قدرشناسی و قدردانی ارزش زیادی قائل می شود. او رویکرد خود را اینگونه شرح می دهد: «ما در دنیایی چشم به جهان گشوده ایم که مدام در حال تغییر و تحول است و نیاز داریم با تغییر کنار بیاییم. بنابراین به خاطر همین تغییرات مشکلاتی داریم و نقش ما به عنوان رهبر در زندگی، حل کردن این مشکلات و پریدن از روی موانع مرتبط با آن است. می توانیم این کار را با بد خلقی و نگرشی تحریک آمیز انجام دهیم، یا اینکه گزینه ی بهتری برگزینیم که از نظر من یک لبخند بزرگ و حس قدرشناسی واقعی است.

1. پیش از هر چیز دیگر قدرشناسی خود را با کلمات نشان دهید

اکثر مردم در مورد کلماتی که به کار می برند آنچنان دقت نمی کنند. کوهن اعتقاد دارد رهبران باید هنگام برقراری ارتباط با دیگران آگاهانه رفتار کنند. او در این باره می گوید: «همه ی ما انسان هستیم و برابر. بنابراین چرا باید با کارمنان خود غیرمحترمانه یا تهاجمی صحبت کنیم؟ کلمات می توانند به یک نفر انرژی بدهند یا او را نابود کنند، بنابراین مطمئن شوید هر گاه با تیم خود صحبت می کنید، کلمات درست و مثبتی به کار می گیرید. هر چقدر هم که عصبانی یا نا امید هستید، همیشه حرف خود را با تعریف و یا تشکر شروع کنید.

2.افراد را به اسم صدا کنید.

قدردانی تا وقتی به هدف مورد نظر خود نرسد و با آن ارتباطی مستقیم برقرار نکند نمی تواند اثرگذاری حد اکثری خود را داشته باشد. وقتی تنها از روی انجام وظیفه از کسی قدردانی کنید، کلمات شما مصنوعی و توخالی به گوش خواهند رسید. کوهن راه حل ساده ای برای این موضوع دارد: هر کسی دوست دارد به اسم صدا شود. این کار نشان می دهد برای آنها اهمیت قائلید، به آنها توجه می کنید و قدردان حضورشان هستید. اگر در به خاطر سپاری نام ها با دشواری روبرو می شوید، می توانید از تکنیک های مختلفی بهره بگیرید که به این منظور طراحی شده اند.

3.یک کار خاص انجام دهید تا کارکنان شما حس کنند واقعاً به آنها اهمیت داده می شود.

کوهن در این باره می گوید: گاهی اوقات وقتی به دفاتر خارج از کشور شرکتم می روم، از دستیارم می خواهم در مورد کارکنان آن دفتر بیشتر برایم توضیح بدهد. از او درباره ی تغییراتی که ظرف این مدت در آنجا اتفاق افتاده است می پرسم. آیا هیچ یک از کارکنان در شرف ازدواج است؟ آیا کسی صاحب فرزندی شده است و یا مناسبت خاصی را جشن می گیرد؟ تمام این سؤالات حساسیت من نسبت به افراد را بالا می برد. روزی که به این دفاتر می روم، به تک تک آنها سلام می کنم، و از آنها به خاطر اینکه بخشی از این شرکت هستند تشکر می کنم و به آنها تبریک می گویم.

منبع:

http://www.inc.com/kevin-daum/this-successful-global-ceo-shares-7-amazing-ways-to-demonstrate-gratitude.html?cid=sf01001&sr_share=twitter

برداشت آزاد خودم از این موضوع.