۱- آزمایش درب چوبی

آزمایش درب چوبی، آزمایشی بود که در آن دانشجویان کالج مورد هدف قرار گرفتند. در این آزمایش یک محقق از دانشجو آدرسی می پرسید. در وسط گفتن آدرس توسط دانشجو، به یکباره درب بزرگ چوبی بین این دو کشیده شده و محقق عوض می شود. اما نیمی از شرکت کنندگان متوجه این تغییر فرد در این آزمایش نشدند. به این حالت «تغییر کوری» گفته می شود. این آزمایش اثبات می کند که چقدر ما نسبت به وقایع اطرافمان بی توجه هستیم.

۲آزمایش زندان استنفورد

این آزمایش یکی از معروف ترین مطالعات روانشناسی است. این آزمایش نحوه تاثیر محیط اجتماعی را بر رفتار ما نشان می دهد. ۲۴ دانشجو بدون هیچ سابقه کیفری در یک زندان ساختگی مستقر شدند. تعدادی به عنوان نگهبانان زندان و تعدادی نقش زندانیان را ایفاء می کردند. بعد از گذشت شش روز، نگهبانان بسیار تندخو و خشن شده بودند. آنها علیه زندانیان خشونت زیادی اعمال می کردند.

۳- مطالعه بخشش هاروارد

در طول ۷۵ سال، ۲۶۸ فارغ التحصیل مرد از دانشگاه هاروارد تحت نظر بودند تا با پیگیری نکات زیادی در زندگی شان، داده های مربوط به نحوه زندگی شان را جمع آوری نمایند. اما آنها چه چیزی یافتند؟ عشق باعث خوشحالی شما می شود. شاید کلیشه ایی باشد، اما حقیقت دارد. عشق بهترین حس رضایتمندی از خود را به ما می دهد.

۴- آزمایش های ناهماهنگی شناختی

ناهماهنگی شناختی، یک فرضیه معروف در روانشناسی است. این فرضیه بیان می کند که انسان بدون تجربه مقداری پریشانی فکری، نمی تواند با افکار و هیجانات متناقض روبرو شود.

منبع:

http://www.higherperspectives.com/psychological-studies-1488239614.html

برداشت آزاد خودم از این موضوع.