معمولا مدیران پروژه افراد سخت گیری هستند و مدیریت پروژه کار دشواری است. برای مدیریت خوب یک پروژه لازم است که نکات زیر را رعایت نمایید.

قبل از پاسخ دادن، بشنوید و سوال کنید

یکی از مهم ترین وظایف یک مدیر پروژه این است که قبل از هر پاسخ و واکنشی، خوب همه چیز را گوش داده و سوال کند. لازم است قبل از پاسخ به هر پیشنهاد، مشکل، یا راه حلی که به تضمین موفقیت پروژه کمک کند، اطلاعات مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید. با هدف موفقیت پروژه، شما باید به دنبال تمامی اطلاعات باشید، برای وضوح بیشتر مطالب سوال کنید و سپس به شیوه ایی مناسب پاسخ دهید.

همواره نظم و به روز بودن خود را حفظ کنید

برای مدیران پروژه نه تنها منظم بودن مهم و ضروری است، بلکه حفظ این نظم و سازمان یافتگی به مراتب مهم تر است. منظم ماندن و به روز بودن موجب کاهش میزان استرس شما می شود، شما را متمرکز و باانگیزه نگه می دارد، باعث می شود جزئیات مهم پروژه را فراموش نکنید. همه افراد حاضر در پروژه از تمامی جهات از جمله زمان و بودجه، متکی به مدیر پروژه هستند.

واقع گرایانه برنامه ریزی کنید و همه را در برنامه تان در نظر بگیرید

برنامه ریزی پروژه از آغاز تا پایان با هدف موفقیت پروژه، وظیفه و مهارت مدیر پروژه است. برای موفقیت آمیز بودن یک پروژه لازم است که شما در تعیین اهداف تان و سررسید موعد مقرر، نه تنها با تیم تان، بلکه با مشتریان و افراد وابسته به پروژ ه واقع بین باشید. آگاهی و شناخت نیازهای که باید انجام شود، زمان انجام آن، و ترتیب تکمیل آنها، به حفظ واقع گرایی و قابل دسترس بودن امور کمک می کند.

مراحل قابل ارزیابی برای موفقیت خود تعریف کنید

زمانیکه در حال برنامه ریزی واقع بینانه بوده و همه را در برنامه خود دخیل می کنید، لازم است که مراحل موفقیت پروژه را نیز ترسیم کرده و نحوه اندازه گیری موفقیت را تعریف نمایید. ایا موفقیت با تعداد ساعات کدگذاری در هفته قابل اندازه گیری است؟ یا میزان سرعت تحویل سفارش به خارج از کشور؟ یا از طریق رضایتمندی مشتری؟

هر از گاهی ریسک ها و خطرات کار خود را شناخته و برطرف کنید

هر پروژه ایی دارای ریسک های مختص خود است: ریسک به پایان نرسیدن به موقع پروژه، عدم تکمیل یکی از جزئیات مهم پروژه، یا تغییر برخی شرایط در میانه اجرای پروژه. بهتر است از ابتدای شروع به کار، بدانید که ممکن است چه اتفاقی در میانه راه بیفتد. این پیش بینی به شما کمک می کند تا اثرات ناشی از آن را کاهش دهید.

قول و تحویل به موقع

یک مدیر پروژه می تواند به همه جهان قول دهد، اما انجام آن قول، بسیار سخت خواهد بود. در صورتیکه کمتر از حد انتظار قول داده و بیشتر از حد انتظار تحویل دهید، موجب می شود که انتظارات واقع بینانه ایی از شما ایجاد شود، تمرکز بهتری بر پروژه داشته باشید و مشتریان رضایت بیشتری از شما خواهند داشت.

منبع:

برداشت آزاد  خودم از این موضوع.

thenextweb.com/offers/2015/12/12/six-tips-better-project-management/