یک برنامه کسب و کاری یک نسخه نوشته شده در مورد آنچه که در آینده می خواهید است، یک سند متنی که به شما آنچه را که قصد انجام آن را دارید و نحوه انجام آن را، یادآور می سازد. حتی اگر این استراتژی تنها در یک خط خلاصه شده باشد، نامش برنامه و یا حداقل برنامه کسب و کاری می باشد. برنامه های کسب وکاری به طور ذاتی استراتژیک نیز هستند. شما امروز و از اینجا آغاز می کنید، با داشتن منابع و توانایی های مطمئن. شما می خواهید که به نقطه ای در آینده برسید به طور مثال در ۳ الی ۵ سال آینده، زمانی که دیگر کسب وکار شما دارای مجموعه منابع و توانایی های متفاوتی است، همراه با یک سوددهی بالا و دارایی های افزایش یافته. نقشه کسب وکار شما به شما نشان می دهد که چگونه از اینجا به آنجا برسید. در اینجا یک برنامه کسب و کاری مختصر و مفید را در سه مرحله برای شما شرح می دهیم:

قبل از نوشتن برنامه کسب و کاریتان

- برنامه شما باید دارای چه بازه زمانی ای باشد؟

- چه زمانی باید این برنامه را بنویسید؟

- چه کسی به یک برنامه کسب وکاری نیاز دارد؟

- به چه دلیلی شما باید یک برنامه کسب وکاری را بنویسید؟

- اهداف و مقاصد خود را تعیین کنید

- نیازهای مالی خود را شناسایی کنید

- برنامه بریزید که می خواهید با این برنامه کسب وکاری چه کاری بکنید

- بازاریابی را فراموش نکنید

زمانی که در حال نوشتن برنامه کسب وکاری خود هستید

- چگونه باید یک برنامه کسب و کاری را بنویسید؟

- مواد لازم برای یک برنامه بازاریابی چه می باشد؟

- برنامه کسب و کاری خود را به روز کنید

- برنامه کسب و کاری خود را تسهیل سازی کنید

ابزار موردنیاز برای یک برنامه کسب و کاری

- نرم افزارهای مخصوص برنامه های کسب وکاری

- کتاب ها و راهنماهای مورد نیاز برای طراحی یک برنامه کسب و کاری

- الگوها ونمونه های برنامه های کسب و کاری

منبع: http://www.entrepreneur.com/article/247574