به عنوان یک کارآفرین جوان، دو عامل تأثیر بسزایی در موفقیت من داشتند: اراده ی قوی و یک شبکه ی اجتماعی بزرگ. حتی اگر به تازگی کسب و کارتان را آغاز کرده اید، باز هم داشتن یک شبکه ی گسترده از ارتباطات اجتماعی، برای موفقیت شما حیاتی است.

منظور من از ارتباطات، آن افرادی نیستند که هر روز در فیسبوک به لیست دوستان خود اضافه می کنید، بدون اینکه آشنایی چندانی با آنها داشته باشید. من از ارتباطاتی صحبت می کنم که واقعاً به شما کمک می کنند تا به اهدافتان برسید و نتایج ملموسی بر کسب و کارتان می گذارند.

انتظار معجزه نداشته باشید. من دو سال تلاش کردم تا اولین موقعیت جدی کسب و کار را بدست آوردم. حتی اگر خیلی زود توانستید اولین قراردادتان را ببندید، باز هم دست از گسترش شبکه ی اجتماعی خود نکشید.

اعتبار خود را بسازید

وقتی من کارم را آغاز کردم، هیچ اعتبار کاری نداشتم. « از صفر شروع کردن » در اینترنت بسیار مشکل است. هیچ کس شما را جدی نمی گیرد، چون شما را نمی شناسند.

اولین قدم برای ساختن شخصیت کاریتان، فعال شدن در شبکه های اجتماعی معمول و همچنین شبکه های اجتماعی حرفه ای مانند LinkedIn.com است. اما جدای از شبکه های اجتماعی آنلاین، باید در گروه های محلی و کلوب های تخصصی نیز فعال شوید (مانند جلسات کاربران لینوکس، کاربران سیستم مدیریت محتوای وردپرس و ...

بنا به تجربه ی من، حضور در جلسات مختلف به طور شگفت انگیزی اعتبار شما را بالا می برد و باعث می شود دیگران به عنوان شخصی علاقه مند و پیگیر به شما نگاه کنند. یادتان باشد که فعال و دوستانه باشید و به دیگران هم کمک کنید. کم کم دیگران به شما علاقه پیدا می کنند، در مورد تحولات بازار کاری مشترک با شما صحبت می کنند و حتی پیشنهاد کار به شما خواهند کرد.

اعتماد به نفس خود را بسازید

جلسات عادی که خارج از فضای اینترنتی برگزار می شوند، موقعیت خوبی برای کارآفرینان جوان هستند تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرند. حضور در جمع، افراد را وادار می کند تا با دیگران هم صحبت شوند، بدون اینکه خود را مثلاً پشت یک پروفایل اینترنتی مخفی کرده باشند. من هم از رفتن به همایش ها شروع کردم. اگر چه کمی ترسناک است، اما انسان تنها با انجام دادن یک کار، آن را یاد می گیرد.

شروع کنید که با آدم های مختلف صحبت کنید. دوستانه به آنها نزدیک شوید، خود را معرفی کنید و زمینه ی کاری آنها را بپرسید. این روش معمولاً برای آغاز یک گفتگوی کاری مؤثر است. قاعده ی کلی اینست که مدت زیادی را صرف صحبت با یک شخص نکنید. تا جایی که امکان دارد با افراد بیشتری ملاقات کنید تا حداکثر استفاده را برای بالابردن اعتماد به نفس خود ببرید. ضمن اینکه نباید خود را بی تفاوت نسبت به دیگر افراد حاضر نشان دهید.

منبع:

 

http://www.virgin.com/entrepreneur/news/how-young-entrepreneurs-can-build-a-thriving-business-network

 

برداشت آزاد خودم از این موضوع.