من تا زمانی که این فرمول مخفیانه را پیدا کنم، یک شکست خورده بودم. چک های برگشتی از پی یکدیگر می آمدند و پولم مدت ها بود که تمام شده بود. با چنگ و دندان از پس خرج روزمره و دانشجویی ام بر می آمدم. دیگر نمی توانستم جلو بروم و کم کم می خواستم دستم را برای گدایی جلوی این و آن دراز کنم. اما زمانی کسی به من گفت که تنها نجات دهنده تو خدمت کردن است. همین راز توانست زندگی من را دگرگون کند. تنها کاری که باید می کردم این بود: سرویس دادن.

بسیار از این و آن شنیده ایم که تمام سال را کار می کنند و همچنان هشتشان گرو نهشان است. این به این دلیل نیست که آنها سرویس خوب و یا تاثیر خوبی را از خود ارائه نکرده اند، به این دلیل است که آنها در فهم حقیقت این فرمول فروگذاری کرده اند. بدست آوردن پول ساده است و شما باید این فرمول را برای باقی عمرتان به یاد داشته باشید. این فرمول این است: تقاضا برای آنچه که انجام می دهید، توانایی انجام آن و سختی جایگزین کردن شما، درآمد شما را تعیین می کند.

بیایید با جزئیات بیشتر این سه مورد را بررسی کنیم:

۱. تقاضا برای آنچه که انجام می دهید باید بسیار زیاد باشد اگر می خواهید پول کسب کنید. اگر یک بسته آب بخرید و آن را خانه به خانه بفروشید، انتظار درآمد بالایی از این کار نداشته باشید. اگرچه که این راه می تواند یک شروع عالی برای بدست آوردن سود کم باشد، اما به هر حال تقاضای زیادی برای ارائه این سرویس وجود نخواهد داشت، چرا که بسیاری دارای آب آشامیدنی حاضر و آماده در خانه هایشان هستند.

اما فرض کنید که شما برروی دیوار چین هستید و در حال فروش بطری های آب به توریست هایی هستید که در حال پیمودن این مسیر در زیر آفتاب هستند و هیچ رقیبی هم ندارید، خوب باز از این طریق می توانید انتظار درآمد بیشتری را داشته باشید. اگر می خواهید پول بدست بیاورید، باید به دنبال مردمی باشید که تقاضایی دارند. شما حتی می توانید خود به وجود آورنده یک تقاضا باشید. مثلا تا قبل از اینکه آسانسور ابداع شود، همه از پله استفاده می کردند، اما شخصی که این ابداع را انجام داد خود یک تقاضا را به وجود آورد.

۲. توانایی شما برای انجام کارها نیز باید در بالاترین حد باشد اگر می خواهید درآمد بالا داشته باشید. اگر توانایی و مهارتتان در حد متوسط باشد، افراد زیادی به سراغ شما نخواهند آمد و انتظار بالایی هم از شما نخواهند داشت. در مقابل، اگر شما یک شخص توانا و قابل اطمینان باشید، افراد زیادی برای دریافت سرویس از شما، به شما اعتماد خواهند کرد.

برای مثال دوکارگر را تصور کنید که در یک کارواش کار می کنند. هرچه قدر بیشتر ماشین بشورند و سریع تر و بهتر، به همان اندازه هم درآمد و انعام بیشتر کسب خواهند کرد. خوب یکی از این کارگرها، هم سرعت خوبی در انجام کارها دارد و هم دقت خوب. خوب حتما این کارگر موفق تر است.

پس اگر می خواهید درآمد بالا داشته باشید، باید توانایی خود را در ارائه سرویس و محصولات به طوری استثنائی افزایش دهید،  هرچند به طور بی درنگ سهم خود را دریافت نکنید. هیچ کسی را نمی توان با یک شخص ماهر و دارای توانایی های بالا در کارش، جابه جا کرد.

۳. سختی عوض کردن شما با موردی دیگر باید بالا باشد. مثلا برای یک حسابدار علاقه مند نمی توان درآمد بالایی را تصور کرد، چرا که شغل حسابداری یک شغل بسیار رایج است و افراد زیادی را می توان برای پر کردن این جایگاه پیدا کرد و به راحتی می توان یک حسابدار را به دیگری تغییر داد. در مقابل اگر شما یک ورزشکار حرفه ای باشید، سختی جایگزین کردن شما با دیگری بسیار بالا خواهد بود. شما به خاطر مهارت و تک بودن خود در حرفه ای که هستید، درآمد بالایی هم خواهید داشت. در کل باید بگوییم که افرادی که برای خود یک سابقه کاری مناسب و عالی را می سازند، افرادی هستند که به راحتی برای آنها جایگزین پیدا نخواهد شد.

برای مثال Ben Carson اولین جراح عصبی بود که عمل جدا کردن دوقلوهای به هم چسبیده را با موفقیت انجام داد. در آن زمان افراد زیادی وجود نداشتند که علاقه و جسارت انجام این کار را داشته باشند، اما او توانایی این کار را داشت و در مقابل تبدیل به یک شخص بدون جایگزین همراه با درآمدی بالا شد.

آیا کاری هست که شما به گونه ای استثنائی در آن خوب باشید؟ و کسی هم وجود داشته باشد که تقاضای این سرویس را از شما داشته باشد؟ آیا توانایی ارائه یک سرویس بی عیب و نقص را دارید؟ اگر شما دارای یک توانایی بالا برای ارائه یک سرویس پرتقاضا می باشید، پس می توانید انتظار یک درآمد بالا را هم از آن داشته باشید.

به یاد داشته باشید که پول، ثمره محصول و یا سرویس ارائه شده توسط شما می باشد.

منبع: http://www.entrepreneur.com/article/250520