بسیاری از افراد احساس می کنند که چون خیلی باهوش نیستند، نمی توانند یک کارآفرین باشند، این در حالی است که به نظر می رسد هنوز هیچ دلیل و مدرک قانع کننده ای بر این وجود ندارد که هوش بالا یک شرط لازم برای سبک زندگی امروز است. همه ما می دانیم که اتفاقا بیشتر کسب و کارهای موفق در ابتدا توسط اشخاصی راه اندازی شده است که از مدرسه اخراج شده بودند و براساس بسیاری از منابع، باهوش های خیابانی و یا به عبارتی باتجربه ها، باهوش های کتابی و یا به عبارتی باهوش ها را مغلوب می سازند.

دیدگاه دیگر در این زمینه این است که در واقع انواع مختلفی از هوش وجود دارد و همه ما ضعف ها و قوت هایی را در خلال تمامی این مقیاس ها داریم. پرواضح است که بیشتر کارآفرینان موفق کسانی هستند با حداکثر میزان شوق و علاقه به یک کار، مهارت و تجربه و یا به عبارتی همان باهوش های خیابانی.

در اینجا به تعاریف پایه ای برای 8 هوش رایج و شناخته شده که بیشتر توانایی های بشر را پوشش می دهد اشاده می کنیم، که از دید اجرایی تا دید کارآفرینی اولویت بندی شده است:


Word-smarts (linguistic intelligence)

افراد دارای یک هوش زبانی بالا، دارای یک امکان بالا برای استفاده از کلمات و زبان می باشند. آنها به طور نمونه در زمینه های ایده پردازی ارتباطی، خوانشی، نوشتاری و داستان گویی، بسیار خوب هستند. کارآفرینان خوب به این مهارت ها نیاز دارند تا تیم خود را رهبری کنند، ایده های خود را با مشتریان و مبتکران به اشتراک بگذارند و برنامه های کسب و کاری بنویسند.
People-smarts (interpersonal intelligence

این دسته از ویژگی ها درون مایه مهارت های اجتماعی را تشکیل می دهند. یک کارآفرین با مهارت بالای اجتماعی از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهد بود همراه با تمامی عناصر تشکیل دهنده آن. این کارآفرین قادر به درک احساسات و خلق و خوی و انگیزه های دیگران خواهد بود، تا از این طریق پشتیبانی لازم را برای آنها فراهم آورد و بر سر تاثیرگذاری بیشتر با آنها مذاکره کند. چنین شخصی عاشق کار کردن با مردم است.

Self-smarts (intra-personal intelligence

هوش خودشناسی به ظرفیت یک شخص برای فهمیدن ضعف و قوت، انگیزه و به کارگیری این فراست و بینش در طراحی یک استراتژی گفته می شود. کارآفرینان خوب باید قادر باشند تا خود را تسلیم یک مشاور و یا یک شریک بکنند تا آنها مکمل توانایی ها و مهارت هایشان شوند و در نهایت به رضایت و سعادت برسند.


Number-smarts (logical-reasoning intelligence هوش منطقی و ریاضی، توانایی حساب و کتاب کردن و منطقی فکر کردن می باشد. کارآفرینان تلاش می کنند که قدرت خود را در این زمینه افزایش دهند تا بتوانند میل و اشتیاق خود به یک راه حل ویژه را با تعادل همراه سازند و مراحل به خصوص و منابع مالی مورد نیاز را برای ساختن یک چیز فراهم سازند، سازمان دهی کنند و کسب و کار خود را به سمت موفقیت پیش ببرند.

Nature-smarts (naturalist intelligence

این نوع بینش محیطی و فرهنگی به طور عمیق در یک درک و فهم اخلاقی و حساس و کل نگر از جهان و پیچیدگی اش، ریشه دارد. کارآفرینان خوب از این هوش در مرحله اول برای دیدن بازار جدید استفاده کرده و تمایلات جهان را پیش بینی می کنند تا بتوانند بر روی یک بازاریابی تاثیرگذار و مدبرانه تمرکز کنند.

ادامه در پست بعد......

منبع: http://www.entrepreneur.com/article/253594