«شک و تردید و ترس، بدترین دشمنان انسان هستند.» این جمله ویلیام ریگلی است که در 30 سپتامبر 1861 در فیلادلفیای پنسیلوانیا دیده به جهان گشود. او فرد خستگی‌ناپذیری بود که همواره در جهت رسیدن به آرزوهایش بی‌وقفه تلاش می‌کرد. در سال 1891 ویلیام ریگلی 30 ساله تجارت خود را در شیکاگو شروع کرد. محصول اصلی او در آن زمان صابون‌های شوینده بود. او به تشویق مشتریان باور داشت و بر این عقیده بود که با این روش مشتریان وفادار او چندین برابر می‌شوند. جمله معروف او «چیزی در قبال هیچ» یا Something for nothing بود و به همین دلیل به همراه هر قالب صابون، یک بسته بیکینگ پودر مجانی هدیه می‌داد.


او به زودی دریافت که این کالای تشویقی محبوبیت بیشتری از کالای اصلی به دست آورده، بنابراین به فروش بیکینگ پودر روی آورد. او باز هم بر اساس اعتقادش به تشویق مشتری، به همراه هر بسته بیکینگ پودر، دو بسته آدامس هدیه می‌داد و بار دیگر به مشتریانش اجازه داد که جهت تجارتش را تعیین کنند، زیرا طرفداران آدامس خیلی بیشتر از خود بیکینگ پودر بودند. او در سال بعد تمام تمرکز شرکتش را روی ساخت آدامس گذاشت. در ابتدا دو نوع آدامس میوه ای و نعنایی ارائه کرد و برای تثبیت خود در بازار آدامس تلاش سختی را آغاز نمود، زیرا قبل از او شرکت‌های دیگری نبض این بازار را در دست گرفته بودند. او استعداد ذاتی بسیار زیادی برای بازاریابی داشت و تصمیم گرفت فقط روی یک محصول که به نظر خودش بهترین بود تمرکز کند، آدامس نعنایی ریگلی!

ریگلی شروع به تبلیغات گسترده برای جا انداختن محصولش کرد. حتی در سال 1907 که دوران رکود اقتصادی بود و اکثر شرکت‌ها تبلیغات خود را متوقف کرده و آن را هزینه ...انه‌ای می‌دانستند، ریگلی ریسک کرد و تبلیغاتش را افزایش داد. آگهی آدامس نعنایی ریگلی تمام دیوارهای نیویورک را پوشانده بود و درست در زمانی که نام‌های تجاری دیگر داشتند از بازار محو می‌شدند، نام ریگلی همه جا به چشم می‌خورد. این استراتژی به موفقیت بسیار زیادی دست یافت و دقیقا 3 سال بعد، آدامس نعنایی ریگلی به پرفروش ترین آدامس در سراسر آمریکا تبدیل شد. پنجاه سال قبل از ظهور رسمی تبلیغات انتزاعی، یعنی در سال 1911 که مقارن با زمانی بود که فروید، پیکاسو و انیشتین، تفکر جهانی درباره هنر، روان‌شناسی و علم را در هم می‌شکستند، ریگلی تبلیغاتی می‌ساخت که در آنها به طرز هنرمندانه‌ای این سه مقوله به چشم می‌خورد.


در سال 1915 او برای 5/1 میلیون نفر از ساکنین آمریکا، یک بسته آدامس نعنایی مجانی فرستاد و بار دیگر اعتقاد مشتری‌مداری خود را به رخ مردم آمریکا کشید. در همان سال یک ترانه معروف را با گنجاندن نام تجاری خود، تغییر داد و چهارده میلیون نسخه از آن را به رایگان هدیه کرد. همچنین او اولین رییس کارخانه بود که دو روز آخر هفته را به کارکنان خود مرخصی داد تا به تغییر و بهبود قانون کار کمک کند. ویلیام در ژانویه 1932 در سن 70 سالگی درگذشت و پسرش فیلیپ جای پدر را در شرکت پر کرد. فیلیپ که شم اقتصادی پدرش را به ارث برده بود، خیلی زود توانست موفقیت‌های پدر را ادامه دهد. او در زمان جنگ جهانی دوم مجبور شد فروش بازار داخلی را متوقف کرده تا بتواند برای ارتش آدامس تولید کند و برای اینکه از بازار خارج نشود. یک کمپین تبلیغاتی به راه انداخت که بسته بندی جدید ریگلی را نشان می‌داد و شعارش این بود: «این شکل را به خاطر بسپارید.» وقتی در سال 1945 آدامس ریگلی با بسته‌بندی جدیدی که وعده داده بود به بازار برگشت، محبوبیت دوچندانی به دست آورد.


فیلیپ، پسر ویلیام، در سال 1961 با استفاده از این محبوبیت به دست آمده کارخانه‌هایی در کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی تاسیس کرد و زیرمجموعه‌های موفقی مانند «اوربیت» و «هوبا بوبا» را به شرکت افزود. بعد از فیلیپ، پسرش بیل مدیریت شرکت را به عهده گرفت و نام تجاری خانواده خود را با عصر جدید بازاریابی منطبق ساخت. او محصولات بسیاری به مجموعه شرکت افزود، ولی آدامس محبوب پدربزرگ خود، یعنی آدامس نعنایی ریگلی، را همواره در صدر لیست محصولات اصلی معرفی کرد.


اکنون ریگلی حدود 50 شعبه رسمی در آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا و آسیا دارد و محصولات آن در بیش از 170 کشور جهان قابل تهیه است. 16هزار نفر در سراسر دنیا برای ریگلی کار می‌کنند. شرکت در سال گذشته میلادی فروشی بالغ بر 6 میلیارد دلار داشته و بیشتر بودجه ریگلی صرف تبلیغات می‌گردد. خرده فروشان سالانه 2 میلیارد دلار آدامس ریگلی را در آمریکا به فروش می‌رسانند که سهم هر نفر به طور متوسط 190 عدد در سال می‌شود. ریگلی تقریبا نصف بازار فروش آدامس در جهان را از آن خود کرده است.


منبع : http://forum.unc-co.ir/showthread.php?tid=5328