خلاقیت باعث بروز افکار بزرگ در انسان می شود. اما معمولا سـخت ترین مرحله نــقطه شروع است. افکار بزرگ، ما را به سمت پیشرفت راهنمایی کرده و فردایی روشن را برایمــان به ارمغان می آورند. بسیاری از مردم استعداد خلاقیت را دارند و ایده های بسیاری در ذهن آنها جرقه می زند ولی بدون بهره برداری از آنها به فراموشی سپرده می شود. ایـده های بـزرگ از مـحـلی فـــرای باورهای شخصی نشات می گـیـرند. بـاید بـه دوردسـت هــا بنگرید و افکار متفاوت را آزمایش کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. 


  1. خود را در معرض طراحی های مختلف رسانه ها قرار دهید؛ شاید این ساده ترین راه باشد. بیشترین چیزهای
    تاثیر گذار می تواند جرقه ی برای ایجاد ایده ای باشد. ذهن خلاق خود را از راه هایی مانند رفتن به سینما و تیاتر، خواندن روزنامه، گوش دادن به رادیو و تماشای عکس و پوستر و ... احیا نمایید. هر چیزی که ذهن شما را از خواب بیدار نماید و ناگهان به خود جلب کند جرقه ای را در ذهن ایجاد می کند. دیدن و شنیدن هر عنصر جذاب در هر نوع رسانه جمعی به شما در یافتن راه های ایجاد خلاقیت یاری می رساند.
  2. سعی کنید از ترکیب رنگ ها به عنوان نقطه شروع بهره گیرید؛ ما می دانیم که چطور رنگ های خاص می تواند یک واکنش احساسی در مخاطبان ایجاد کند، اما چرا نمی توانیم از این تکنیک برای خود استفاده کنیم؟ با رجوع به کتابهای مرتبط، از تخصص در این حوزه می توان بهره گرفت و در جلب مشتری از آنها استفاده نمود. تلاش کنید از ترکیب رنگ ها در مجلات، روزنامه ها و عکس های تخصصی درس بگیرید و از خود سوال کنید این رنگ ها برای چه منظوری بکار رفته اند و چه نوع صفتی را توصیف می کنند و هر رنگی چه نوع مخاطبی دارد؟
  3. طوفان مغزی؛ یک راه بسیار خوب برای شروع یک پروژه، جمع آوری تیمی متخصص است. هنگامی که اعضای تیم در کنار هم جمع می شوند با درج نظرات آنها بر روی یک تخته می توان ایده هایی را از بین آنها برداشت نمود.اما وجود یک رهبر در این جلسات ضروری است تا نظرات افراد تیم را به سمت و سوی درست و مربوط به موضوع سوق دهد و از این طریق کار تیم شروع و پایان مطلوبی داشته باشد.

  1. فعال باشید؛ فعالیت های فیزیکی مانند ژیمیناستیک و ورزش به ذهن شما امکان می دهد تا از کارهای روزانه رها شده و استراحت نماید و از این طریق ذهن شما برای تمرکز بر کارهای جدید آماده شده و شانس بیشتری برای خلق ایده های جدید دارد.
  2. در زندگی روزمره خود تنوع ایجاد نمایید؛ رکود در زندگی باعث ایجاد مفاهیم خسته کننده می شود. ذهن خود را با تنوع بخشیدن به کارهای روزانه هوشیار نمایید.روز خود را با یک پیاده روی، گوش دادن به رادیو، تنظیم شرح کارهای روزانه یا خواندن یک کتاب شروع کنید. تنوع در کارهای روزانه کانال های ذهن را برای انجام فعالیت های جدید و سخت تر باز می کند.  
  3. متمرکز شوید؛ یک فضای کاملا آرام و بدون دغدغه برای خلاقیت ایجاد نمایید. با کاهش دغدغه های فکری ذهن شما برای تمرکز و ارایه ایده آماده می شود. پیراستن فضای ذهن باعث احساس آرامش و تمرکز شده و شما را در بهبود فرایند خلاق ذهنی یاری می رساند
  4. تمرین کردن؛ خلاقیت در هر زمانی ممکن است ظهور نماید. بسته کوچکی از یافته ها یا ایده های خود در دسترس داشته باشید تا هر زمان با رجوع به آن بتوانید پیوسته ایده ها، افکار یا ذهنیت خود را احیا و ارایه نمایید. بعضی از ایده ها ممکن است واقعا مفید و مطلوب باشند.
  5. از خود انتقاد نکنید؛ گاهی اوقات ذهن شما احساس ناامیدی، ضعف و ناتوانی می نماید. اجازه دهید ایده ها به هرنوعی در ذهن شما جریان یابد و تصور دیگران در مورد ایده ها، شما را از خلاقیت نترساند. مهم این است که ذهن شما برای تولید ایده آماده باشد. شما می توانید بهترین ایده را پس از اولویت بندی انتخاب نمایید


منبع : http://www.farahang.ir/page/43/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D8%B1%D9%82%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B0%D9%87%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF