آموزش کارآفرینی ، تجاری سازی ایده ها و تولید ثروت

طوفان نوشتاری؛ ایده‌هایتان را یاداشت کنید!

اصولا در جلسات طوفان فکری همه صحبت نمی‌کنند! برخی زیاد و بعضی کم تراوش‌های ذهنی یا ایده‌هایشان را ارائه‌ می‌کنند، برای برطرف کردن این مشکل تکنیک جدیدی ظهور کرده است.

Brainwriting

واژه «طوفان نوشتاری» یا Brainwriting یکی از روش‌ها و تکنیک‌های تولید ایده و نوآوری گروهی است که بیشتر در زمینه‌های توسعه یک محصول، بازاریابی، طراحی تجارب کاربری و غیره  استفاده می‌شود. به بیانی ساده، طوفان نوشتاری یا همان متد ۶٫۳٫۵ به معنای تولید ایده‌های جدید، با درخواست از افراد به نوشتن ایده‌های خودشان در یک جمع است. این روش دقیقا مانند تکنیک طوفان فکری (Brainstorming) است با این تفاوت که ایده های بیان شده مکتوب می‌شوند.


شروع کار با طوفان نوشتاری

این تکنیک اولین بار در سال ۱۹۶۸ توسط پروفسور برند اورباخ (Bernd Rohrbach‌) ابداع شد، به این ترتیب که در این روش یک گروه ۶ نفر در جلسه حاضر هستند و هر شرکت کننده می‌بایست در مورد ۳ راه حل در مورد موضوع مورد نظر در مدت زمان ۵ دقیقه فکر کند و آنها را بر روی کاغذ خود یادداشت و سپس کاغذ خود را به نفر بعدی خود دهد تا فرد بعدی نیز در همین شرایط راه حل های مورد نظر خود را یادداشت کند. (۱)

در این روش هر فرد با یک برگه به فرم جدول زیر در مدت مشخص شروع به نوشتن ایده هایش می‌کند و سپس برگه خود را به نفر بعدی خود منتقل می‌کند و نفر بعدی می‌تواند با توجه به نظرات یا ایده‌های نفر قبلی یا ایده‌هایی جدید برگه حال حاضراش را پر کند. (۲)

مشکل :


ایده شماره ۱                    

ایده شماره ۲

ایده شماره ۳

۱




۲




۳




۴




۵




۶




در آخر مدیر تیم حدود ۶ برگه که حاوی ۱۸ ایده است یعنی ۱۰۸ ایده را در اختیار دارد و می‌تواند از میان آنها ایده‌های مناسب را دسته‌بندی و مدیریت کند.

آیا قوانین را می‌تواند تغییر داد؟

این روش که برای اولین بار متشکل از ۶ نفر با تولید ۳ ایده در زمان ۵ دقیقه ابداع شد، اسم متد ۶٫۳٫۵ بر خود گذاشت اما در آینده این اعداد متغییر شدند و صرفا افراد یک گروه یا تعداد ایده‌ای تولید شده یا زمان مورد نظر ثابت نبودند و به نسبت اهیمیت موضوع پروژه و تعداد افراد متغییر شد.

چه وقت از طوفان نوشتاری استفاده کنیم؟

زمانی که تیم شما زمان کمی برای جمع آوری ایده‌ها، سوالات، و مشکلات از کاربران یا مدیران محصول دارد یا همچنین زمانی که تیم توسعه شما از متشکل از افرادی باشد که تازه گرد هم آمده باشند و شناخت کافی از یکدیگر ندارند و برای بیان ایده‌ها و دیدگاه‌های خود احساس راحتی نمی‌کنند این روش انتخاب خوبی برای تولید ایده‌ها و راه‌حل ها است. (۳)

مزایای طوفان نوشتاری

-         مقادیر ایده‌های تولید شده نسبت به جلسات طوفان فکری به اندازه قابل توجهی بالا است.

-         به دلیل اینکه ایده‌ها به صورت هم زمان تولید می‌شوند افراد ایده‌های یکدیگر را در زمان گفتن نقض یا قطع نمی‌کنند و ایده ها منتظر زمان برای بیان خود نیستند.

-         تمام ایده‌ها روی برگه‌ها ضبط می‌شوند و این امکان به همه ایده‌ها اجازه دیده شدن را می‌دهد.

-         افرادی که دارای فن‌بیان ضعیف‌تری هستند تحت شعاع افرادی که بهتر سخنوری می‌کنند نیستند و تمام افراد شانس یکسانی برای بیان نظرات خود دارند.

-         تمام نظرات و ایده‌ها تقریبا در محیطی خصوصی تولید می‌شوند همین مزیت باعث می‌شود تا افراد راحت تر و بدون نگرانی از قضاوت شدن حرف های خود را بیان کنند.

-         ایده‌های قبلی در برگه ها به افراد بعدی کمک شایانی برای تولید ایده‌های جدید می‌کند. (۴)


منبع : http://socialmedia.ir/business/brainwriting.html

ایده یابی

طوفان نوشتاری

تکنیک ایده یابی

تکنیک طوفان فکری

نیازمندی پلی ایده

افراد موفق

مدرسه کارآفرینی

آموزش کارآفرینی

کارآفرینی

مصاحبه با کارآفرینان

تجربه کارآفرینی

داستان موفقیت

کارخانه تبدیل ایده به ثروت

خلاقیت و کارآفرینی

راههای پولدار شدن

رادیو اینترنتی پلی ایده

ایده های کارآفرینی

ایده و خلاقیت

راه اندازی کسب و کار

موفقیت

پلی ایده

ایده به ثروت

ایده

داستان کارآفرینان

طوفان فکری

استارتاپ

ایده های پولساز

تجاری سازی ایده

کارآفرین

خلاقیت

تولید ثروت

۹۲/۰۸/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
علی علی اکبرزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی