حتما شنیده‌اید که فلانی یک شبه ره صد ساله رفته و به جایی رسیده که در حالت عادی باید چندین دهه برای آن زحمت کشید. استودیو Mojang در عرض یک شب نه، اما در کمتر از ۲ تا ۳ سال به جایگاهی رسید که آرزوی هر بازی‌سازی است.

در این مقاله مروری داریم بر اینکه چه ایده‌ای باعث شد این استودیوی سوئدی در این مدت زمان اندک میلیاردر شود، با نارنجی همراه باشید. دنیایی را تصور کنید که در آن هر چه بخواهید می‌سازید. از برج‌های بزرگ و آسمانخراش‌های معروف دنیا گرفته تا سرزمین هفت پادشاه وستروس یا سرزمین رویایی هایرول با تمام عظمت و بزرگی‌اش. ماینکرفت نرم افزار توسعه و ساخت و ساز مخصوص دانشجویان معماری و هنر و ... نیست. یک بازی کامل با امکانات متعددی است که چندان سرگرم کننده و جالب طراحی شده که شاید برای چندین ساعت شما را محو خود کند، بدون اینکه چشمتان را از روی صفحه‌ی موبایل یا مانیتور و تلویزیون بردارید.

اول از همه بگوییم که Minecraft Pocket Edition نسبت به دیگر پلتفرم‌ها محدود‌تر، با امکانات و محدودیت فضایی کمتر ساخته شده تا گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها توانایی اجرای کامل این بازی را داشته باشند اما آنقدرها هم بی سر و ته نیست و هنوز هم می‌تواند لذت بالایی را در خارج از خانه و زمانی که به دور از کنسول و کامپیوتر هستید برای تان فراهم کند.

در ابتدای شروع بازی با دو گزینه رو به رو می‌شوید. مسلما این بازی بخش داستانی ندارد. اما بخش جذاب ماجرا که می‌تواند به بخش داستانی نزدیک‌تر باشد، مود Survival بازی است.

در حالت Survival همانند نامی که دارد باید سعی کنید زنده بمانید. همه چیز از یک روز آفتابی شروع می‌شود! در یک سرزمین بزرگ که به اشکال مختلف از یخ گرفته تا آب و چمن و درخت‌های بزرگ پوشیده شده و حیواناتی هم در این بین دیده می‌شوند. بوته‌های میوه، حیوانات، درختان و ... همگی آذوقه‌ی شما را فراهم می‌کنند.

بعد از اندکی گشت و گذار حالا نوبت به شب سیاه می‌رسد تا با فرا رسیدنش موجوداتی کریه و آزار دهنده را از خواب بیدار کند و به سراغ شما بفرستد. وظیفه‌ شما از اینجا شروع می‌شود، تازه متوجه می شوید که باید برای خودتان سرپناهی داشته باشید، سلاحی دست و پا کنید و جلوی این موجودات را بگیرید و نگذارید برای تان دردسر درست کنند.

پس از گذر اولین شب، در صورت زنده ماندن (!) با تمام قوا از نظریه‌ بقای اصلح استفاده‌ عملی کنید. تنها کاری که باید بکنید، زنده ماندن و ساختن بهترین مکان‌ها و امکانات است.

مود دوم با نام Creative بر بخش خلاقیت شما تمرکز دارد. در اینجا بدون هیچ یک از محدودیت‌های مد Survival، می‌توانید هر بنایی را که می‌خواهید بسازید. اگر به فکرتان افتاده که برج میلاد را در این بازی پیاده کنید، مطلع باشید که قدم به سوی هدف دشواری برداشته‌اید اما اگر از نمایش بناهای خود ترسی ندارید، می‌توانید آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

این بازی به معنای واقعی سرگرم کننده و دوست داشتنی است و فروش بسیار بالا و درخور توجهی هم داشته. در کمتر از ۲ سال، مجموعه‌ مویانگ به ثروتی هنگفت رسیدند که اگر اراده کنند می‌توانند بزرگ‌ترین و بهترین تیم‌های طراحی بازی را استخدام کنند و به کسب و کارشان رونق بخشند.

 اما در کنفرانس خبری مایکروسافت در گیمزکام آلمان دیدیم که این تیم بازی جدید خود را هم معرفی کرد که حتی از لحاظ گرافیکی عنوانی ضعیف‌تر از ماینکرفت، و البته که یک شوتر ۲ بعدی آنلاین است.

مویانگ سوئدی می‌خواهد ثابت کند که برای تکان دادن مرزهای سرگرمی نیازی به مهندس‌های پرآوازه نیست، بلکه ذهن خلاق به همراه یک تیم مستعد می‌تواند زلزله‌ای قدرتمند ایجاد کند.

اگر از اسمارت فون های اندرویدی یا iDevice استفاده نمی‌کنید، برای تجربه‌ متفاوت و صد البته فوق العاده بهتر این بازی راه‌های دیگری هم می‌توانیم پیشنهاد کنیم. تمامی تصاویری که در این صفحه می‌بینید همگی در ویرایش Pocket بازی تولید شده اند. یعنی مستقیما از اسمارت فون‌ها برداشته شده. 

دقیقا همین کیفیت را در ویرایش‌های دیگر هم خواهید دید. تصاویر بیانگر کیفیت گرافیکی این بازی هستند. بنابراین کامپیوترهای ذغالی تان هم مشکلی با این بازی نخواهند داشت. البته قبل از آن اطمینان حاصل کنید که برنامه‌های پیش نیاز آن نصب شده باشد.

اگر کنسول باز هستید به سراغ Xbox 360 بروید. به تازگی ویرایش کامل این بازی روی دیسک برای این کنسول منتشر شده و به راحتی روی کنسول‌ها قابل اجرا است. اگر اندکی صبر کنید، این بازی برای Xbox One و PlayStation 3 و PlayStation 4 و PlayStation Vita هم منتشر خواهد شد. پلتفرم جاوا هم قابلیت اجرای این بازی را دارد. بنابراین دایره‌ گسترده‌ای از پلتفرم‌ها برای این بازی در دسترس است.
منبع : نارنجی