زمانی که مشتریان شما اطلاعات شخصی و مالی خود را در اختیار شما قرار می دهند، انتظار این را ندارند که شما به صورت تصادفی و یا عمدی از این اطلاعات سوءاستفاده کنید، و یا هر دودقیقه یک بار برای آنها پیغام تبلیغاتی بفرستید، و یا این اطلاعات حیاتی را در اختیار مجرمان اینترنتی و هکرها قرار دهید. جمع آوری اطلاعات مشتریان با مجموعه ای از محدودیت ها همراه است، اما اگر به گونه ای درست انجام شود، ارزش ریسک کردن را دارد. اهرم قرار دادن این اطلاعات می تواند منجر به رضایت مشتریان و افزایش سود و مزایا شود. صاحبان کسب و کار باید این را بدانند که جمع آوری اطلاعات مشتریان کاری بدون برنامه نخواهد بود و قبل از شروع هر کاری باید به یک سری سوال پاسخ داده شود:

آیا به جمع آوری کردن اطلاعات مشتری نیاز است و یا تنها به پول او؟

بدون مشتریان، کسب و کاری هم وجود نخواهد داشت. شناختن آنها و چیزی که آنها می خواهند، می تواند به یک بازاریابی تاثیر گذار کمک کند و وفاداری یک مشتری را به یک برند و در نتیجه فروش را افزایش دهد. به گفته جف تنر، پروفسور دانشگاه بیلور، جمع آوری اطلاعات مشتری، به شناخت فردی هر چه بیشتر آنها کمک خواهد کرد، آنوقت است که می توان با هرفرد به روشی درست رفتار کرد. همچنین این کار باعث می شود که پیشنهادات مناسبی در جهت فروش به ذهن شما برسد و میزان فروش را افزایش دهد.

چه نوع اطلاعات شخصی باید جمع آوری شود و چرا؟

کار جمع آوری را با اطلاعات پایه ای از جمله، نام و آدرس پستی و ایمیل مشتری آغاز کنید. این کار به شما اجازه شخصی کردن روابطتان با مشتری و معرفی یک بازار مستقیم به آنها را می دهد، همچنین اگر مشکلی در سفارش آنها وجود داشته باشد، شما به سرعت آن را حل و فصل خواهید کرد. دیگر اطلاعات می تواند سن و حرفه و جنسیت یک مشتری باشد. تنر پیشنهاد می دهد تا برای افزایش اعتماد بین خودتان و مشتری، کمی پا را فراتر گذاشته و سوالاتی در زمینه های روان شناختی از آنها بپرسید، مثل اطلاعاتی در مورد شخصیتشان، سبک زندگی شان و ارزش هایشان. برای مثال اگر شما یک فروشگاه لوازم خانگی داشته باشید و بدانید که مشتری شما بچه هم دارد، می توانید بازار فروش اسباب و وسایل کودکان را هم به آنها معرفی کنید.

به چه نوع اطلاعات داد و ستدی نیاز است؟

ثبت و تحلیل هرگونه تاریخچه داد و ستدی مشتری، آنچه که خرید کرده اند و چه وقت و هرچند وقت یکبار، می تواند به شما کمک کند که چه محصولات و سرویس هایی را به آنها در آینده پیشنهاد دهید. سایتی مثل آمازون با آن قدرت بالای بازاریابی، هرچند وقت یکبار به صورت اتوماتیک، پیشنهاداتی را در مورد برخی محصولات خود به مشتریان براساس خریدهای قبلی شان ارسال می کند.

بهترین راه برای جمع آوری اطلاعات مشتریان چیست؟

شما با هر بار ارتباط با مشتری می توانید، یک سری از اطلاعات در مورد آنها را جمع آوری کنید، از طریق تلفن، از طریق چت کردن، و یا به طور مستقیم در فروشگاه و یا از طریق ارسال پرسشنامه ها و فرم های آنلاین.

ادامه در پست بعد.....

منبع: http://www.entrepreneur.com/article/231513