گوگل مدت‌هاست با تحولات بزرگ و پیاپی و با سرمایه‌گذاری‌های متعدد به غولی واقعی در دنیای سایبر بدل شده است. شبکه‌ اجتماعی گوگل پلاس و خدمات جدید این شرکت نشان می‌دهد مدیران شرکت به دنبال افق‌های نوین هستند.

 به گزارش سیتنا، گوگل در دهه اول فعالیت خود شرکتی خلاق بود که خدمات نواورانه را به کاربران ارائه می‌داد. آنها به این می‌اندیشیدند که محصولی که عرضه می‌دارند چه چیزی باید به کاربر ارائه کند. البته تمام پروژه های این شرکت موفق نبودند اما پروژه‌هایی چون جی‌میل به شرکت اجازه دادند وارد بازارهای جدید شده و نمای شفافی از اهداف خود ارائه کند.



اگر به استراتژی شرکت در سال‌های اخیر دقت کنیم می‌بینیم آنها با خرید شرکت‌های مختلف و ارائه خدمات متنوع قصد داشته‌اند به یک غول سایبری با قلمرویی وسیع تبدیل شوند که به این هدف هم رسیدند. حالا آنها به میزان درآمدی فکر می‌کنند که سالانه به دست می‌آورند و این نشانه رشد اقتصادی روند کاری گوگل است.

 

 گوگل پلاس برای گردآوری داده‌ها:

گوگل پلاس نماینده این شرکت در دنیای شبکه‌های اجتماعی است، جایی که کاربران با مجموعه کاملی از خدمات متنوع گوگل سروکار دارند. این شبکه کار خود را با ۹۰ میلیون کاربر آغاز کرد تا به جنگ فیس‌بوک و توییتر برود. البته باید اضافه کرد آنها در این زمینه دو شکست سنگین را تجربه کردند: google Wave  و google buzz .

 

حالا بیش از یک سال از تولد گوگل پلاس می‌گذرد و سرعت عضوگیری این شبکه افزایش یافته است. هدف گوگل افزودن مداوم سرویس‌های جدید به گوگل پلاس است.

 

گوگل می‌خواهد خدماتش را در پلاس یکپارچه کند و داده‌های کاربران را از این شبکه گردآوری کند. اما آشکارا مهم‌ترین ویژگی گوگل پلاس plus yor world، search است که در ان می‌توانید نتایج جستجوی خود را با زدن یک دکمه در اختیار دوستانتان قرار دهید تا انها در جستجوهای خود از نتایج دلخواه شما هم استفاده کنند.

 

به زودی فناوری تشخیص چهره و قابلیت چت ویدویی هم به این سیستم اضافه خواهد شد تا خیل عظیمی از کاربران جهانی شرکت به مجموعه گوگلی‌ها اضافه شوند. تصور کنید چه تجربه جالبی است که بتوانید در یک چت تصویری با نویسنده پستی که در شبکه گوگل پلاس به اشتراک گذاشته‌اید صحبت کنید! به علاوه کاربران برگزیده گوگل خواهند توانست فایل‌های تصویری برای مخاطبان جهانی گوگل آپلود کنند.

 

همچنین گوگل تلاش در یکپارچه‌سازی سرویس‌ها داشته. برای مثال در جی‌میل اگر برای دوستتان نامه ای می نویسید می توانید آخرین پست او در گوگل پلاس را مشاهده کنید. در دسامبر ۲۰۱۱، سایت پیکاسا هم به این مجموعه اضافه شد تا کاربران بتوانند مجموعه عکس‌های خود را با دوستان گوگل پلاسی به اشتراک بگذارند.

 

از شروع کار گوگل پلاس تا به حال، ۳/۴میلیون عکس در این پلتفرم آپلود شده است.

 

گوگل همواره محصولات خود را در مدت‌هایی طولانی به طور آزمایش در اختیار کاربران پر تعداد گذاشته و به مرور زمان تلاش کرده انها را توسعه بخشد. اما این که گوگل تا این حد به گوگل پلاس رسیده و ان را توسعه داده نشان از اهمیت شبکه‌ها برای این شرکت دارد.

 


ریسک بزرگ:

البته باید اضافه کرد وقتی گوگل فعالیت‌های موتور جستجوگر خود را به شبکه گوگل پلاس وصل می‌کند به نوعی وارد یک ریسک بزرگ شده است.

 

تا به حال همگان گوگل را به عنوان داور بی‌طرف در جستجوی اطلاعات مختلف می‌شناختند، اما امروزه ممکن است پست های گوگل پلاس وارد صفحات نتایج جستجوی گوگل شوند و برخی پارامترها برای این تغییرات چندان منصفانه نباشد.

 

همین ریسک نشان می‌دهد که سران گوگل مثل دوران google buzz نیستند که در حال تست یک برنامه جدید باشند و گوگل پلاس به نوعی استراتژی آینده گوگل را ترسیم می کند. این شبکه در واقع صفحه تمام نمای خدمات گوگل است و بدیت ترتیب تنها برای رقابت با فیس‌بوک وارد میدان نشده بلکه پورتالی است برای مجموعه خدمات گوگل.

 

البته این تحولات شاید فقط در نگاه اول جذاب و هیجان‌انگیز باشد و به مرور زمان به یک تهدید تبدیل شود. تصور کنید تمام ویدیوهایی که در سایت یوتیوب تماشا کرده‌اید، مجموعه ادرس‌های ایمیلی که در جی‌میل دارید، نتایج جستجوی اینترنتی که داشته‌اید و … همه و همه در پروفایل گوگل پلاس شما گنجانده شده‌اند!

 

برنامه‌های میلیاردی:

البته این تمام برنامه‌های گوگل نیست. آنها فقط برای فعالیت در دنیای شبکه‌های اجتماعی دورخیز نکرده اند. به عنوان مثال می‌توان به فعالیت های شرکت در بازار مرورگرها پرداخت که کم‌کم کروم را به مرورگر محبوب دنیا تبدیل کرده‌اند. البته گوگل از این ابزار هم در راستای حفظ محبوبیت موتور جستجوی خود استفاده کرده است.


کاربران مرورگر کروم برای جستجوی اینترنتی لازم نیست وارد سایت به‌خصوصی شودن. آنها به کمک استفاده از تکنیک Ominbox بسیار ساده کلیدواژه خود را به جای ادرس وارد کرده و به جستجوی اینترنتی می‌پردازند.

 

حربه جدید گوگلی‌ها برای بالابردن محبوبیت خدمات هم استفاده از امتیاز انحصاری است. به عنوان مثال اگر کاربرب بخواهد از خدمات افلاین جی‌میل استفاده کند حتما باید مرورگر کروم را به کار گیرد. به علاوه برای استفاده از تقویم گوگل، گوگل داکس و app خبررسان دریافت ایمیل جدید هم باید از مرورگر کروم استفاده کرد، حتی بازی محبوب Angry Birds  هم چند مرحله اختصاصی برای کاربران مرورگر کروم دارد!

 

 به علاوه گوگل همچنان به خرید شرکت‌های پویا و فعال ادامه می‌دهد. آنها در سال ۲۰۱۱ توانستند ۷۹ شرکت جدید را به مجموعه غول‌اسای خود اضافه کنند. هر چند گوگل برای انجام این کار ۲ میلیارد دلار هزینه کرد اما نهایتا می‌دانند برای رسیدن به اهداف دور و دراز آینده مجبورند سر کیسه را بیشتر شل کنند!

 

مسئولان دولت آمریکا در اوریل سال ۲۰۱۱ با چند شرط مهم قبول کردند فروش شرکت اطلاعات مسافرتی ITA به گوگل انجام شود. نرم‌افزارها و خدمات این شرکت حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزش دارند. اما این پایان ماجرا نیست، آنها در ماه سپتامبر هم شرکت Zagat را خریداری کردند( با قیمت ۱۸۱ میلیون دلار) تا در حوزه هتل و رستوران هم به یک بازیگر اصلی در مرزهای ایالات متحده تبدیل شوند.

 

در واقع باید اذعان کرد قدرت گوگل در حال افزایش است و تا جایی رسیده که سازمان‌های نظارتی در اروپا فعالیت‌های این شرکت را زیر نظر گرفته‌اند. گوگل از زمانی که لری پیج مدیریت اجرایی این شرکت را از سرگی برین گرفته بیش از ۲۰ پروژهکار کرده که برخی از انها تغییراتی گسترده در این زمان داشته‌اند یه به کل کنار گذاشته شده‌اند. از این پروژه ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:  ، google Auto , google reader , ، Knol ( که قرار بود رقیب ویکی‌پدیا شود )، Google search timeline, google notebook.  به علاوه گوگل قصد داشت به کمک Sidewiki به کابران اجازه دهد تا به رتبه‌لندی وب‌سایت‌ها و الصاق نظرات خود بپردازند. سرویس اجتماعی google friend connect  هم قرار بود شبکه اجتماعی گوگل در سال ۲۰۰۸ باشد که به شکست انجامید.

 

 لری پیج و سرگی برین به کمک مدیران گوگل باید سیستم اقتصادی شرکت را تغییر دهند. زمانی استیو بالمر، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت، گوگل را یک شرکت تک‌محصولی خوانده بود. هر چند حالا نمی‌توان چنین ارزیابی‌ای را پذیرفت اما انها باید تغییراتی در سیاست اقتصادی خود داشته باشند به خصوص در این شرایط که بیشتر خدمات شرکت به صورت رایگان در اختیار مخاطب قرار می گیرد.


منبع: گویا آی تی

http://vista.ir/news/6804361