5-فضای رقابت و مزیتهای شما

لیستی از شرکت های رقیب خود و محصولات جایگزین را آماده کنید. اکنون مزیت های محصول یا خدمت خود را در مقایسه با محصولات لیست شده (و شرکتها) مشخص کنید. علاوه بر آن موانع موجود بر سر راه شما برای گرفتن سهم بازار از رقبایتان را تشریح کنید.

6-برنامه بازاریابی و فروش

شما برای فروش و بازاریابی محصول خود چه برنامه ای را دارید ؟ حتماً می دانید که محصولات رقیب شما اکنون در بازار سهم دارند و شما باید سهم آنها را کم کنید.

 

برای این کار بایستی یک برنامه مدون و مشخص داشته باشید، برنامه ای که قیمت گذاری، توزیع و تبلیغ می تواند بخشی از آن باشد.

7-تیم اجرایی

سرمایه گذاران معمولاً برای سرمایه گذاری در طرح شما، به تیم اجرایی شما نگاه می کنند نه به ایده ی کاری شما ! ( دست کم باید پذیرفت برای آنان تیم اجرایی مهمتر از ایده است ) شما باید تیم اجرایی خود و افراد کلیدی در اجرای برنامه های کسب و کار را معرفی کنید. حضور افراد با سابقه می تواند شانس شما برای جذب سرمایه را افزایش دهد.

8-نیازهای مالی

شرح میزان سرمایه ی مورد نیاز شما برای اجرای طرح مهمترین موضوعی است که در این بخش به آن پرداخته می شود.شما باید توضیح دهید که چگونه این نیاز مالی را محاسبه کرده اید و برای سرمایه گذاری کردن این مبلغ چه برنامه ای دارید.

9-پیش بینی مالی

میزان فروش و هزینه های مربوطه را پیش بینی کنید و نشان دهید که سرمایه ی سرمایه گذاران پس از چه مدت باز می گردد و نرخ بازده سرمایه گذاری آنها با توجه به محاسبات و پیش بینی های شما چه میزان خواهد بود.

10- استراتژی خروج از کسب و کار

سرمایه گذاران مایل هستند بدانند که در صورت تمایل به خروج از یک کسب و کار، امکان فروش آن را به چه شکلهایی دارند. آیا قرار است کسب و کار در خانواده ی شما باقی بماند؟ یا امکان فروش آن به صورت عمومی هم وجود دارد؟ یا اساساً طرح شما یک پروژه ای است که تاریخ پایان مشخصی دارد؟ (مثل یک پروژه ی عمرانی ساخت ساختمان و فروش آن)

شاید بد نباشد به این نکته هم اشاره کنیم، که یک طرح تجاری خوب نباید طولانی باشد، معمولاً سرمایه گذاران فرصت کافی برای مطالعه ی یک طرح طولانی ندارند. از این رو بهتر است طرح شما خلاصه و موجز باشد. فراموش نکنید که در دنیا طرح های تجاری یک صفحه ای (one page business plan) با تکیه بر همین موضوع به وجود آمده اند.

منبع:

http://www.forbes.com/forbes/welcome/

برداشت آزاد خودم از این موضوع