هر سرمایه گذاری تمایل دارد روی اسبی شرط بندی کند که برنده خواهد بود. آخر چرا آدم باید از قصد پول خود را دور بیندازد؟ ولی این همان ریسکی است که آدم در قمار می‌پذیرد. و همین را می‌توان به سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها هم تعمیم داد.

۱- اثبات موفقیت احتمالی استارتاپ شما وجود ندارد.

هیچ مدرکی وجود ندارد که علاقه ای به استارتاپ شما وجود دارد و یا اینکه جذابیتی برای مشتریان دارد. آیا تا به حال چیزی فروخته اید؟ آیا تا به حال یک کمپین موفق خیل‌مایه‌گذاری راه انداخته اید؟ پیش از این یک استارتاپ راه اندازی کرده اید؟ اگر این تست‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید، به من اثبات خواهید کرد که شما چیزهای لازم برای موفق کردن استارتاپ خود را دارید.
به من ثابت کنید که کسب و کار شما ارزش این را دارد که من پول خود را، که به سختی درآورده ام روی آن سرمایه گذاری کنم، و زمانی که شرکت شما به موفقیت رسید، برای من به سختی کار خواهد کرد.

۲-من به شما اعتماد ندارم.

من شخصاً هر شرکتی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنم را به صورت مخفیانه پیگیری می‌کنم. من معمولاً روی مردم سرمایه گذاری می‌کنم. می‌توانید به دفتر من بیایید و محصول خودتان را به من نشان دهید. ولی من خریدار حرف‌های شما نیستم. بنابراین این را فراموش کنید که من روی استارتاپ شما سرمایه گذاری کنم.
اگر من نتوانم به کاراکتر، قضاوت و مهارت‌های رهبری شما اعتماد کنم، آن گاه بیایید وقت یکدیگر را تلف نکنیم.

۳-شما یک تیم بی تجربه دارید.

ظاهراً اعضای تیم شما تجربه‌ی لازم برای جلوبردن یک استارتاپ را ندارند.
بگذارید اینگونه بگویم که من شما و ایده ای که دارید را تحسین می‌کنم ولی از تیم‌تان خوشم نمی آید. بنابراین انتظار این را نداشته باشید که روی کار شما سرمایه گذاری کنم. من باید اطمینان حاصل کنم که اعضای تیم شما صلاحیت‌ها و اصول لازم برای کامل کردن وظایف خود، انجام کارها سر وقت، و رسیدن به اهداف شرکت را دارند.

۴- اعضای تیم شما به خوبی با هم کار نمی کنند.

موسسان و یا اعضای تیم شما مدام با هم در حال ستیز هستند. بنابراین من در مورد این استارتاپ احساس خوبی نخواهم داشت. نمی خواهم سرمایه‌ی خود را صرف سرمایه گذاری روی استارتاپی کنم که همکاران فعال در آن با هم خوب کار نمی کنند. آیا همه در تیم شما خوب با هم کار می‌کنند؟

۵- شما یک چیزی را از من پنهان می‌کنید.

شما دارید همه‌ی اطلاعات لازم را از من پنهان می‌کنید. من از شما نمی خواهم که تمام اسرار کسب و کار خود را برای من شرح دهید، ولی اگر قرار باشد روی کسب و کار شما سرمایه گذاری کنم، لازم است که اطلاعات بنیادی در مورد استارتاپ شما و نحوه‌ی سوددهی آن را بدانم.
سرمایه گذار‌ها تمایل دارند که همه چیز را در مورد استارتاپ شما بدانند. نگران نباشید، من ایده‌ی شما را نخواهم دزدید. خیلی سرم شلوغ است.

۶-شما یک مدل یا طرح کسب و کاری ندارید.

نتوانستید به من بگویید که انتظار دارید کسب و کار شما در دو سال آینده کجا باشد. برای همین است که داشتن یک طرح تجاری از قطعات مهم پازل است.
اگر طرح تجاری شما من را تحت تاثیر قرار ندهد، روی استارتاپ شما سرمایه گذاری نخواهم کرد.

منبع:

http://www.entrepreneur.com/article/236999

برداشت آزاد خودم از این موضوع.