2. آیا شبکه توزیع متفاوتی ارائه می‌دهید؟

توزیع و رساندن محصول یا خدمات به دست مشتریان می‌تواند اهمیتی هم‌سطح با خود محصول داشته‌باشد. فروش کاتالوگی (یکی از روش‌های فروش که در آن مشتری بدون دیدن محصول، تنها از روی کاتالوگ یا بروشور محصول مورد نظر را سفارش می‌داد.) در قرن 19 موفق بود چون در آن زمان ناگهان با رایج شدن این روش افرادی که در شهرهای بزرگ و مرکزی زندگی نمی‌کردند این فرصت را پیداکردند که به محصولات ضروری که به روش‌های دیگر قابل دستیابی نبودند دسترسی داشته‌باشند. 

ارائه‌ی اینترنت بی‌سیم در هواپیما نیاز جدیدی را برآورده کرد، و در عین حال شبکه جدیدی برای ارائه‌ی خدمات اینترنتی فراهم کرد. هم‌چنین، افزایش کامیون‌های غذا نیز مثال دیگری است از رشد شبکه‌های جایگزین ارائه و توزیع کالا. به‌یاد داشته باشید مشتریان فقط محصول و خدمات کمپانی یا استارتاپ شما را نمی‌خواهند، آنها می‌خواهند محصولات و خدمات مورد نیازشان در دسترس و دستیابی به آن آسان باشد.

3. آیا مانع یا موانعی را برطرف کرده‌اید؟

گاهی تنها برطرف‌کردن موانع یا مشکلات موجود بر سر راه مشتریان مهمترین خدماتی است که یک شرکت می‌تواند ارائه بدهد. یک مثال خیلی خوب در این زمینه، Men’s Wearhouse است. این شرکت بیش از آنکه تنها یک فروشنده‌ی کت و شلوار با قیمت‌های نسبتاً پایین و تخفیفات گهگاه باشد، ارائه‌کننده خدمات مشاوره برای کمک به افراد در پیدا کردن پوشاک جانبی و ترکیب لباس‌های مختلف است. البته در عین حال این کمپانی با ارائه‌ی پوشاک جانبی با حاشیه سود بالاتر به بازگشت سودی که کت و شلوارهای تخفیفی ندارند کمک می‌کند. از خدمات جالب دیگر این کسب و کار این است که برای مشتریانی که وقت زیادی ندارند و در عین حال نیاز به اصلاح و انجام تغییراتی بر روی کت و شلوارهای خود داشته‌باشند این فروشگاه‌ معمولاً تغییرات مورد نظر را در زمانی کوتاه و سریع برای آنها انجام می‌دهد. این مدل کسب و کار فروشگاه Men’s Wearhouse به مشتریان طبقه متوسط خدماتی را ارائه می‌دهد که معمولاً در فروشگاه‌های پوشاک سطح بالاتر دیده می‌شود.

وقتی به کسب و کار جدیدی فکر می‌کنید از خودتان بپرسید ممکن است کدامیک از این سه کار را برای مشتری‌ها انجام دهد. اگر توانستید حداقل یکی از این موارد را در محصول یا خدمات خود پیدا کنید، به احتمال زیاد در مقایسه با راه‌اندازی کسب و کاری مشابه سایر رقبا، مدل مورد نظر شما شانس بهتری برای خلق کسب و کاری موفق دارد.

منبع:

http://www.inc.com/erik-sherman/3-tests-to-see-if-your-new-business-model-might-rock.html