وال وایسلر، مؤسس و مدیرعامل پروژه ی غیر انتفاعی و جهانی ولیدیشن است. مصاحبه های او با مطبوعات معمولاً به خاطر مشغله ی زیاد وی با تأخیر مواجه می شوند. وایسلر هفده ساله، زمانی که مشغول تنظیم برنامه ی حدود ده هزار نفر در صد کشور مختلف دنیا و پیدا کردن راهنما برای نوجوانان و فرصت هایی برای خدمات اجتماعی نباشد، به زندگی دوم خود به عنوان یک دانش آموز دبیرستانی نیویورکی می پردازد.

خلاصه ی داستان وی از این قرار است که وایسلر به عنوان یک دانش آموز خجالتی دبیرستانی در سال اول دبیرستان تا جایی مورد آزار و اذیت هم مدرسه ای های خود قرار می گرفت که حتی به خودکشی فکر می کرد. تا اینکه بالاخره بیدار شد و تصمیم گرفت راهی برای پاره کردن زنجیره ی این آزار و اذیت ها بیابد. او در این باره می گوید: هیچکس صبح که از خواب بیدار می شود تصمیم نمی گیرد به کسی زور بگوید. کسانی که اقدام به این کار می کنند دلایل دیگری در زندگی شان وجود دارد که باعث می شود احساس حقارت بکنند.


ترجمه ی این دلایل به خصوص در زندگی شخصی افراد، کمترین دغدغه ی وایسلر را تشکیل داده است. این کارآفرین اجتماعی جوان مشغول راهبری برخی از جنبه های دشوار مدیریت یک شرکت است؛ از رساندن پیام خود به مخاطبانش گرفته تا پیدا کردن سرمایه گذار و استخدام کارمند. درخواست تحصیل در دانشگاه نیز از جمله دغدغه های دیگر اوست.

داستان او آموزنده است؛ نه تنها از این جهت که به شما در آغاز کردن پروژه ی خود کمک می کند، بلکه به این جهت که پنجره ای می گشاید به اذهان کارآفرینان جوان. چهار درسی که می توان از وال وایسلر و داستان کارآفرینی اش گرفت از این قرار هستند:

۱- کارآفرینی اجتماعی یک واقعیت اثربخش است

وایسلر میان استارتاپ غیرانتفاعی خود و استارتاپ های سودمحور دیگر تفاوت زیادی نمی بیند. او اعتقاد دارد به جای پول، برای جمع کردن انرژی مثبت تلاش می کند. او این را یاد گرفته است که اگر نتوانید همدلی مخاطبان خود را به دست آورید، تولید بهترین محصول دنیا نیز بی فایده خواهد بود.درست است که نمی توان با انرژی مثبت پاسخگوی هزینه ها بود، اما ایده ی او برای پیگیری یک آرمان اجتماعی مثل یک محصول یا خدمات، پیش از این نیز سابقه داشته است. روز به روز بر تعداد شرکت هایی که کارآفرینی اجتماعی و سنتی را با یکدیگر در می آمیزند افزوده می شود.

برای نمونه می توان از موفقیت چشمگیر تامز و یا واربی پارکر در اهدای کفش و عینک به نیازمندان نام برد.

 

منبع:

www.inc.com/cameron-albert-deitch/what-you-could-learn-

about-business-from-this-17-year-old-founder.html cid=sf01001&sr_share=twitter

برداشت آزاد خودم از این موضوع.