جیمز آتوچر کارآفرین، برنامه نویس، سرمایه گذار و نویسنده‌ی امریکایی است. سال پیش آخرین کتاب او با عنوان "خودت را انتخاب کن!" با مقدمه ای از دیک کاستلو مدیرعامل توییتر منتشر شد. پاسخ‌های صریح، متفاوت و گاه شیطنت آمیز او به سوالات متداول کارآفرینان جوان، مرجع مفیدی برای کسانی است که در فکر راه اندازی کسب و کاری جدید هستند. ذکر این نکته لازم است که پاسخ‌های زیر ممکن است همواره و در همه شرایط (خصوصا در ایران) بهترین پیشنهاد نباشند با این حال می‌توانند تصویری واقع بینانه از چالش‌ها و مشکلاتی که در دنیای استارتاپ‌ها با آنها مواجه هستید برایتان بیافریند.


۱. چه نوع شرکتی ثبت کنم؟

 اگر قصد فروش شرکت یا جذب سرمایه دارید بهتر است شرکتی از نوع C-Corp  ثبت کنید. (در ایران شرکتی از نوع مسئولیت محدود یا سهامی خاص توصیه می‌شود.

 ۲. آیا باید به فکر جذب سرمایه باشم؟

 اول یک محصول بسازید، بعد مشتری‌ها را جذب کنید، سپس به سراغ سرمایه‌ی دوستان، آشنایان و احیانا درآمد به دست آمده بروید و بعد از همه‌ی اینها می توانید به فکر افزایش سرمایه باشید. مثل تازه کارها رفتار نکنید! ۳. شرکتم را کجا ثبت کنم؟

Delaware شاید برای شرکت‌های اینترنتی ایرانی این سوال موضوعیتی نداشته باشد با این حال مناطق آزاد معافیت‌های مالیاتی قابل توجهی دارند.

 ۴. بهتر نیست امتیاز ایده ام را ثبت تجاری کنم؟

 اول مشتری هایتان را پیدا کنید بعد از آن می‌توانید ایده تان را ثبت کنید.در هر حال تا آنجا که می توانید صحبت با حقوقدانان در این باره را به تاخیر بیاندازید.

۵. بهتر نیست قبل از ارایه به سرمایه گذاران از آنها بخواهم قرارداد محرمانه نگهداشتن اطلاعات را امضا کنند؟ خیر، هیچ کس نمی‌خواهد ایده‌ی شما را بدزدد!

 ۶. چه قدر سهام باید به شرکا داده شود؟

 مسئولیت‌ها را به دسته‌های زیر تقسیم کنید: مدیریت شرکت، جذب سرمایه ها، ایده اولیه، به فعلیت رساندن درآمدها، ساخت محصول (یا انجام خدمت مورد نظر). در نهایت هر دسته سهمی برابر دارد.

۷. آیا برای خروج موسسین جریمه ای وضع کنیم؟

بله! مالکیت کامل آنها را مشروط به کار در یک دوره ی چهار ساله کنید. در آینده در مورد مفهوم Vesting بیشتر خواهید خواند.

 ۸اطلاعات فنی من محدود است آیا بهتر نیست یک شریک با اطلاعات فنی بالا پیدا کنم؟

خیر، اگر هنوز با یک متخصص شراکت نکرده اید بهتر است به جای از دست دادن سهام، کارهای فنی را برون سپاری کنید و به دیگر شرکت‌ها و افراد متخصص بسپارید.

۹. آیا به انجام دهندگان خدمات معمول شرکت هم سهام بدهم؟

 خیر، تنها حقوق شان را بپردازید.

۱۰. چگونه برای اپلیکیشنم بازاریابی کنم؟

اول معرفی به دوستان و سپس تبلیغات کلامی

۱۱. آیا من لزوما باید یک محصول بسازم؟

 شاید، اما بعد از آن باید بررسی کنید که آیا محصولتان واقعا کار می کندبعد به این فکر کنید که آیا می‌توانید آنرا به صورت یک خدمت ارایه دهید یا نه. بعد خدمات معمول را به صورت محصول در آورید.  افراد زیادی این چرخه را برعکس می روند و البته شکست می‌خورند.

۱۲. چه قدر انعطاف در تقسیم مداوم سهام و جذب سرمایه گذاران جدید کافی است؟

اگر کسی می خواست به شما پولی بدهد خب آنرا بگیرید! از قدیم گفته اند یک درصد از چیزی بهتر از صد در صد از هیچ است.

۱۳. آیا باید به توصیه‌های سرمایه گذارانم گوش دهم؟ بله البته! آنها به شما کلی پول داده اند! اما خب لازم نیست به آنها عمل کنید.

۱۴. وقتی به نظر می‌رسد کسی محصولم را نمی‌خرد چه کنم؟

 آنرا به صورت یک خدمت درآورید. هر کاری که باعث می شود همه بخواهند از مهارت و خدمات شما استفاده کنند انجام دهید.

منبع:

http://techcrunch.com/

برداشت آزاد خودم از این موضوع.