ثبت شرکت

می توان گفت اولین اقدام اجرایی راه اندازی کسب و کار، ثبت شرکت است. از نکات مهم در ثبت شرکت، نوع شرکت (سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی و...) است که هرکدام شرایط و قوانین خود را داشته و باید با اشراف به تمام این قوانین اقدام به تعیین نوع شرکت نمود. نکته مهم دیگر تعیین نام شرکت است. بهتر است نام شرکت هم به زمینه کاری شما مربوط باشد و هم زیبا و گیرا باشد.

حمایت از ایده

در خلال انجام مراحل بالا، همیشه این نگرانی وجود دارد که ایده اصلی کسب و کار، که مجبور شده اید مثلا برای جذب سرمایه آن را به طور کامل برای دیگران تشریح کنید، توسط آنها سرقت شده و سر شما بی کلاه بماند.

 برای جلوگیری از اینگونه مشکلات، بسته به نوع ایده (اختراع، طرح صنعتی، طراحی نرم افزار و...) یک سری اقدامات ثبتی طراحی شده که با انجام آنها تا حدود زیادی می توانید خیال خود را راحت کنید. 

این اقدامات عبارتند از ثبت اختراع و دریافت پتنت (Patent)، ثبت علامت تجاری (Brand) و کپی رایت (Copyright). از دیگر اقدامات مفید، انعقاد قراردادهای اعطای امتیاز و قرارداد عدم افشا می باشد.

منابع انسانی

یکی از مهمترین منابع مورد نیاز شرکت شما پس از شکل دهی به ایده اولیه، منابع انسانی است. شما در مراحل کار نیازمند یافتن تیم، کارکنان و شرکایی هستید که کارهای اجرایی لازم برای روانه کردن محصول به بازار را به انجام برسانید. بدین منظور، آشنایی با سازوکارهای کاربردی مدیریت منابع انسانی مانند نظام جذب و استخدام (مصاحبه و تنظیم قرارداد)، حقوق و دستمزد، آموزش نیرو، انگیزش، ارزیابی عملکرد، سازماندهی و طراحی ساختار سازمانی ضروری است. در این بخش نیز کلیدی ترین مهارت را می توان مهارت «کار گروهی» (Team-working) و تکنیکهای ارتباط با افراد نام برد.

حسابداری

پس از راه اندازی شرکت و جذب نیرو و شروع به کار رسمی، یکی از حیاتی ترین و اصلی ترین دغدغه های یک شرکت (حتی شرکت کوچک چند نفره) حسابداری (Accounting) آن است چرا که به دلیل وجود ریزه کاری های فراوان در حسابداری شرکت (برخلاف حسابداری شخصی) عدم استفاده از روش علمی برای نگهداری حسابها، مشکلات عدیده ای را به بار می آورد. شما به عنوان کارآفرین (صاحب کسب و کارتان) باید با مفاهیم کلیدی حسابداری آشنا شوید تا اولاً در ابتدای کار، در حد ضرورت کارها را خودتان پیش ببرید و ثانیاً در ادامه بتوانید ارتباط هوشمندانه تری با حسابدار یا مشاور مالی خود برقرار کنید. مهمترین مباحث حسابداری نیز عبارتند از آشنایی با دفتر کل، دفتر روزنامه، رابطه دارایی، بدهی و سرمایه، ترازنامه، صورت حساب سود و زیان، بودجه بندی و... .

منبع:

http://www.smallbusinessnotes.com/


پایگاه اطلاع رسانی خانه کارآفرینان ایران


برگرفته از کتاب عبور از طوفان سید کامران باقری، مهدی کنعانی