یافته های شما باعث ایجاد سوال مرغ و تخم مرغی در ذهن من شد! آیا کارآفرینان به کلیسا جذب می شوند  یا کلیسا باعث می شود که افراد به سراغ کسب و کارهای جدید بروند؟

  ما جهت این رابطه را نمی دانیم، ممکن است کارآفرینان فضایی را پیدا می کنند که در آن ذهن خود را تنظیم می کنند یا بر عکس، تاثیر کلیسا در آنها باعث می شود که به رهبری و کارآفرینی دست بزنند. ایمان این افراد دارای منشاء های متفاوتی از مسائل اجتماعی است؛ می تواند از مشتریان، سرمایه گزاران، کارمندان و مشوقین و ایدۀ اصلی نشأت گرفته باشد.

و بعضی از این کلیسایی ها به رابطۀ کار و عبادت و برنامه های مالی خود تاکید داشتند و می گفتند ایدۀ اختراعات و راه های کسب و کار در کلیسا به ذهنشان رسیده است! اما زمانی که از همۀ آنها در ادامۀ مصاحبه پرسیدیم چرا آنها کلیسا را انتخاب کردند، اکثراً گفتند که دوستان، خانواده و فضایی که در آن قرار داشتند موجب این امر شده است. ” این مهمترین نکته در کسب و کارِ جماعت کلیسایی بود”.

شاید نتایج تحقیقات شما دلیل افزایش کارآفرینان اجتماعی را نیز توجیه می کند.

 خب، ما می دانیم که کارآفرینان اجتماعی دلیلی فراتر از کسب سود داشته اند و آن چیز می تواند دقیقاً از اعتقادات مذهبی شان باعث شده باشد. اما ۲۸.۶ % نمونه آماری ما که کسب و کاری را شروع کرده بودند یا در تلاش برای شروع بودند، انگیزه های عمیق مذهبی و سنتی داشتند. آنها می خواستند برای خودشان کار کنند یا کالا و خدمتی را بفروشند تا با آن درآمدی برای خوب زندگی کردن داشته باشند.

شما ارتباطی بین ایمان و فعالیت های کارآفرینی نشان دادید، اما دربارۀ موفقیت های کارآفرینی اوضاع چگونه است؟

  ما سوال هایی ته – باز دربارۀ سوددهی فعالیت افراد و سایر مقیاس های کارایی طرح ها از جامعۀ آماری پرسیدیم. اما خیلی از افراد این بخش را خالی گذاشته بودند. به شخصه فکر می کنم که بایستی تحقیقات کامل تری در خصوص این مبحث داشته باشیم.

در پژوهشی دیگر که با استادیار دانشگاه بایلور آقای استیو برادلی داشتم، به بررسی برنامه های میکرواقتصادی در کشورهای آفریقایی و اندونزی پرداختیم و دریافتیم افرادی که رابطۀ بهتر با خدا دارند و با کمک خدا مشکلات خود را حل می کردند، نوآوری های بیشتر و درآمد بالایی داشتند و کارمندان زیادتری داشتند. حتی در مهارت کنترل افراد و ارتباطات نیز قوی تر بودند. موضوع دیگری که در پژوهش حال حاضر دریافتیم این بود که کلیسایی ها تاکید داشتند که ارتباط مهمی بین کارآفرینی و رضایت از کارشان و شفاف کار کردن با همکارانشان در سازمان داشتند.

پس نتایج شما، علاوه بر اینکه درباره کارآفرینان صادق است، برای کسانی که در محیط کاری خلاقانه هم می اندیشند صدق می کند؟

بله، ما دریافتیم که افراد با باورهای مذهبی، با انگیزه تر و کارآفرین تر از سایرین در محل کار به فعالیت مشغولند. البته هنوز دقیقاً چگونگی این ارتباط را نمی دانیم.  در آخرین بخش از این پژوهش، به ۴ منطقه کلیسایی آمریکا رفتیم : سیاهپوستان پروتستان در تگزاس، پروتستان های نیوجرسی، انجیلی های میشیگان و کاتولیک های کالیفرنیا. در هر یک از این محل ها با ۱۰ نفر از کارآفرینان و ۱۰ نفری که تمام وقت کار می کردند مصاحبه کردیم و در همان ابتدا به این نتیجه رسیدیم که باورهای مذهبی در کارشان موثر است.

منبع:

https://hbr.org/2013/10/entrepreneurs-feel-closer-to-god-than-the-rest-of-us-do/

برداشت آزاد خودم از این موضوع.