هیولت و پکارد می دانستند که راز حقیقی موفقیت آنها نه در طرحها و محصولات و برنامه هایشان بلکه کارکنانشان بود. آنها فهمیدند که اگر شما کارکنان را باور کنید و به امیدشان باور داشته باشید و در رؤیاهایشان مشارکت کنید و بگذارید به طورکامل از استعدادهایشان استفاده کنند، آنها می توانند کارهای بزرگی انجام دهند.
این همواره همان راز «راه Hp » بوده و خواهد بود. ویژگی راه HP ، نوآوری، صداقت، درستی و احترام است (از گفته های فیورینا کارولینا مدیرعامل اسبق اچ پی) شرکت اچ پی به عنوان شرکتی پیش رو در ساخت و تولید چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید ، بین کاربران دنیای دیجیتالی دهکده جهانی ، نام شناخته شده است . صدها هزار دستگاه از نسل های مختلف چاپگرهای hp ، در دو دهه اخیر در ایران مورد استفاده و بهره برداری شخصی و شرکتی قرار گرفته است و در همین راستا ، آقایان هیولت و پکارد ، به عنوان زوج های کارآفرینی دیجیتالی ، در نفوذ اثر بخش در بازار سخت افزار کشور که مبتنی بر راهبردهای چند وجهی نمایندگی های خود در ایران بوده است ، موثر بوده اند.
تاریخ پرفراز ونشیب شرکت HP یا HEWLETT-PACKARD ، برای میلیون ها مصرف کننده محصولات متنوع این شرکت در اقصی نقاط جهان ، معرف نقش تاثیرگذار دو مدیر موفق اخرین سده هزاره دوم است . ویلیام (بیل) هیولت (WILLIAM (BILL)HEWLETT ) و دیوید پکارد (DAVID PACKARD ) هر دو دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه معتبر استانفورد (Stanford.edu ) بودند. همانند جری یانگ و دیوید فیلو موسسان Yahoo ! یا لری پیج و سرگئی برین ، رهبران موفق Google ، پایگاه آشنایی رهبران اچ پی نیز ، استانفورد بود. بزرگانی که از دانشگاه استانفورد به دنیای کسب و کار دیجیتالی معرفی شده اند ، کم تر از بزرگان دانشگاه هاروارد و ام آی تی ، نظیر بیل گیتس و استیو بالمر ، نبودند. موفقیت دانشگاه های مهندسی امریکا در آموزش و پرورش مغزهای خلاق جهان دیجیتال ، ارمغانی غیر قابل انکار و قابل ستایش برای دنیای دیجیتالی امروز است . ویلیام و دیوید ، بر اساس ان چه از قراین و شواهد پیدا ست ، پای درس پروفسور فرد ترمن (FRED TERMAN ) استاد ممتاز استانفورد و بنیان گذار دره سیلیکون ، با هم آشنا شدند و تحت نظارت و هدایت او قرار گرفتند. آنها در سالهای پایانی دانشگاه بر روی ساخت یک منبع ساده و دقیق سیگنال های فرکانس پایین یعنی نوسان ساز صدا کار می کردند؛ همان چیزی که بعدها به عنوان اولین محصول شرکت آنها به بازار عرضه شد. گرچه پس از فراغت از تحصیل، دیوید پکارد مدتی درجنرال الکتریک مشغول کار شد اما مجدداً نزد پروفسور ترمن برگشت و در آزمایشگاه او مشغول به کار شد و خیلی زود با توصیه و تشویق او، به همراه دوست صمیمی و همدوره ای خود، ویلیام هیولت کسب و کار تازه ای را راه انداختند. آنها برای نامگذاری شرکت که HP یا PH باشد سکه به هوا انداختند و بدین ترتیب در سال 1939 میلادی تنها با سرمایه 538 دلار و کار در محل یک گاراژ، فعالیت شـرکتی آغاز شد که امروزه درسطح بین المللی، مدرنترین تجهیزات فناوری اطلاعات را تولید می کند.
هیولت و پکارد برای شروع کارشان، گاراژ منزل اجاره ای خود را به کارگاه تبدیل و ساخت تجهیزات الکترونیکی را دنبال کردند؛ گاراژی که اگر یک ماشین در آن پارک می کرد کار متوقف می شد- این گاراژ هم اکنون نه تنها به عنوان محل تولد شرکت HP ، بلکه به عنوان خاستگاه و نماد تاریخی محل تولد «دره سیلیکون» - بزرگترین منطقه فناوری کالیفرنیا و قطب صنعت الکتـــرونیک در دنیا - شناخته می شود و این فقط مرهون تلاش های ویلیام و دیوید است !
این سرمایه 500 دلاری نبود که پس از گذشت 5 دهه ، فقط 7 صفر کم ارزش روبروی آن قرار گرفت ! بلکه دانش ، تعهد به خلاقیت و پشتکار هدفمند در قالب خلق کسب و کاری با اشل جهانی بود که جایگاه امروز اچ پی را در کنار بزرگان صنعت آی تی جهان قرار داده است . زوج کارآفرین هیولت و پکارد ، بی شک به عنوان یکی از معماران شاخص سازمان دیجیتالی جهان کنونی ، به شمار می روند و از آن ها به عنوان اسطوره های خلاقیت الکترونیکی و از بازیگران عصر دیجیتال هزاره سوم ، نام می برند. شرکت هیولت – پکارد بر اساس اعلام مجله مشهور فورچون در سال 2000 میلادی ، با 48 میلیارد دلار درآمد ، رتبه سیزدهم پر درآمد ترین شرکت های آمریکایی را به خود اختصاص داد که یک شانزدهم این مبلغ ، به عنوان سود خالص اچ پی اعلام شد. در سال 2006 نیز ، این شرکت با دو رتبه ارتقا ، به یازدهمین شرکت پر سود آمریکا نائل شد. شرکت هیولت و پکارد ، توانست با فروش فوق العاده 86 میلیارد دلار ، هم چنان بخشی از دنیای سخت افزار را تحت سیطره خود قرار دهد. اگر چه سود های خالص و میلیاردی شرکت اچ پی هر ساله در حال کاهش است و اخراج هزاران کارمند شرکت ، همواره در دستور کار رهبران اچ پی قرار گرفته است ، اما این مسئله عاملی بر افول فروش جهانی و موفق محصولات ان ، به شمار نیامده است. راه کسب و کار در عصر دیجیتال را می توان از تجربه ها و برنامه های ارزنده و جامع این دو زوج موفق ، فرا گرفت. اسطوره های دنیای اچ پی ، اصول بازیگری در این پهنه دیجیتالی را به کار آموزانی که خواهان فراگیری درس های بزرگ و راهگشا هستند ، می آموزند.
درحین جنگ جهانی دوم، هیولت به خدمت وظیفه رفت و کار اداره شرکت به عهده پکارد بود. دراین مدت شرکت پیشرفت کرد و کارکنان آن از 17 نفر به 250 نفر رسید و صدها محصول تولید می کرد. سال 1965 میلادی تعداد کارکنان به 7500 نفر و محصولات به 1500 نوع رسید. در سال 1989 میلادی شرکت با 82000 نفر پرسنل و تولید 10000 نوع محصول، 30 میلیارد دلار فروش سالانه داشت. در سال 1997 میلادی درآمد شرکت با 121900 نفر پرسنل به 42/9 میلیارد دلار بالغ گشت. هم اکنون این شرکت با 140000 نفر پرسنل و بازار 62 میلیارد دلاری و حضور در 140 کشور جهان، یکی از قدرتهای اصلی صنعت رایانه محسوب می شود.(2)
شرکت HP تپنت های زیادی درمورد محصــــولات مختلف نظیر ژنراتورهای نوسان ساز&&، اسیلیتورها و سایر تجهیزات الکترونیکی به نام خود به ثبت رسانده است. شرکت محصولات متنوعی را طی این 60 سال به بـــــازار عرضه کرده است که از آن جمله می توان به ابداع و عرضه انواع چاپگر لیزری جوهرافشان در دهه 80 میلادی و ابداع و عرضه رایانه های شخصی TOUCH-SCREEN اشاره کرد.
اما شرکت HP علاوه بر اینها، به دلیل توانایی در راهبری خوب کارکنان و تاثیر مثبت بر اجتماع، به عنوان یک مدل موفق از مدیریت شــرکت مطرح است. این مدل موفق برای کسب و کار و فرمول جذاب برای موفقیت، از همان ابتدا الگوی تمام عیار سایر شرکتهای دره سیلیکون شد.
باید اذعان کرد که بسیاری از شرکتهایی که امــــروزه در زمینه کسب و کار رایانه فعالیت می کنند با دست مردانی اداره می شوند که در شرکت HP رشد کرده اند و راه و روش هیولت و پکارد را می شناسند؛ از آن جمله است استیو وزیناک که یکی از کارکنان HP بود و اساساً مدل رایانه اپل I را اوبرای HP پیشنهاد کرد و سپس از شرکت جدا شد؛ و یا استیوجابز که شرکت رایانه ای اپل را تاسیس کرد.
مدل مدیریتی و راهبردی HP که متکی و متعهد به نوآوری، مشتری مداری و ارتباطات است «راهHP »&،(THE HP WAY ) نامیده می شود؛ مدلی که علی رغم بیش از 65 سال فعالیت و تغییرات مداوم، هنوز موفق باقی مانده است، درحالی که در این مدت شرکتهای بسیاری مضمحل شده اند.اصول این رویکرد مدیریتی در میراث مکتوب دیوید پکارد یعنی کتاب «راه HP : چگونه هیولت و من شرکت خود را ساخته ایم» ارائه شده است.[3] پایه های مدل عبارت است از:
- اعمال مدیریت از طریق حضور در محل انجام فعالیتها و نظارت بر آنها (MANAGEMENT BY WALKING AROUND ) ؛
- تمرکز بر رضایت کارکنان به عنوان منبع موفقیت شرکت؛
- وجود ارتباط باز بین مدیران و کارکنان.
به هر حال، هیولت و پکارد با فکر و همت خود در تاسیس و اداره شرکت HP ، محیطی را آفریدند که همگان باور کردند که می توان کار را از یک شرکت کوچک آغاز و با آموزش مناسب کارکنان، آن را به یک شرکت بزرگ و موفق تبدیل کرد. آنها همواره سعی می کردند محصولی بسیار کیفی عرضه کنند و فرهنگ صــــداقت را در عرصه سازمان بگسترند و ایده های جدید را بیابند. همین روحیه سبب شده که امروزه بیش از 30 درصد نمونه ها و تجهیزات صنعت رایانه که درحال آزمایش برای بهره برداری است از شرکتهایی باشند که در این فضا رشد یافته اند؛ فضایی که بیش از 60 سال عرصه شدید رقابتها بوده است.
درباره پکارد
دیوید پکارد در سال 1912 میلادی در کلرادو زاده شد. پدرش وکیل و مادرش معلم دبیرستان بود و هر دو تحصیلکرده دانشکده کلرادو. بودند . او خیلی زود علاقه خود را به علم و مهندسی نشان داد: تجربه منفجر کردن اشیاء- به همین جهت یک بار نزدیک بود انگشتان خود را از دست بدهد- پس از آن آرام تر شد و به ساخت رادیوهای دستی به عنوان یک تجربه ایمن تر روی آورد . در دبیرستان درهمه چیز برتر بود: انجام تکالیف مدرسه، ورزش و رهبری. در سال 1930 در رشته مهندسی برق دانشگاه استنفورد مشغول تحصیل شد. در آنجا نیز به فعالیتهای ورزشی ادامه داد و مرد سال رشته فوتبال و بسکتبال دانشگاه شد. اما در اواخر دانشگاه ناگهان ورزش را کنار گذاشت و بیشتر بر روی درس تمرکز کرد. در دانشگاه با دانشجوی دیگر مهندسی برق یعنی ویلیام هیولت که هر دو از دانشجویان ممتاز پروفسور ترمن بودند آشنا شد و همین آشنایی به تاسیس شرکت HP انجامید. او همواره دو واقعه را در زندگی خود موثر می دانست.
اولین واقعه شرکت در تور آشنایی با دانشگاه استنفورد در سال 1929 میلادی بود که تصمیم او را برای ورود به این دانشگاه راسخ کرد. دومین واقعه آشنایی با پروفسور ترمن در دانشگاه بود. پکارد خودش اعتقاد داشت که این فرد بود که آتش علاقه مرا به الکترونیک شعله ور ساخت و هم او بود که بعدها من و هیولت را تشویق کرد که برای خود دنبال کسب و کار برویم». پس از فراغت از تحصیل، چندسالی در شرکت جنرال الکتریک مشغول به کار شد با حقوق ماهیانه 90 دلار. هنگامی که در سال 1938 میلادی این شغل را رها کرد و با پژوهش های 42 دلار در ماه به آزمایشگاه ترمن در استنفورد برگشت همه او را احمق خواندند. اما او یک سال بعد در سال 1939 میلادی به همراه دوست و همدوره ای خود، هیولت، شرکت Hp را تاسیس کرد. او درسال 1993 میلادی به عنوان رئیس هیئت مدیره بازنشسته شد، پستی که 27 سال در آن حضور داشت و از آن پس با احترام کامل به عنوان مدیر افتخاری شرکت شناخته می شد.
پکــارد در سال 1969 میلادی در راه کسب و کار رایانه وقفه ای انداخت، زیرا وزیر دفاع وقت از او خواست به واشنگتن بیاید و به عنوان معاونش خدمت کند. از همانجا بود که او به حوزه فناوری عمق دریا علاقه مند گشت. البته دو دخترش در ایجاد علاقه او به علم زیردریا نقش داشتند. آنها هر دو بیولوژی زیردریایی می خواندند و به پیشنهاد آنها بود که خانواده پکارد آکواریمی بی مانند ساختند که موجودات زیردریا را با رفتارهای طبیعی نشان می داد. پکارد خود تجهیزات آن را طراحی کرد. آکواریم در سال 1948 میلادی برای بازدید عموم گشایش یافت و با توسعه عجیبی که یافت در سال 1987 میلادی مرکز تحقیقات و توسعه اقیانوس شناسی از آن متولد شد.
پکارد در 77 سالگی تصمیم گرفت اقیانوس شناسی بخواند در مرکز تحقیقات اقیانوس شناسی کارهای بدیعی در زمینه توسعه تجهیزات در عمق زیردریا انجام داد. او حامی فرستادن ابزار و نه افراد به زیر دریا بود. او به دنبال ابزاری بود که بتوان با آن از عمق دریا اطلاعات فرستاد نه نمونه، بنابراین حسگرها و دوربینهای فیلمبرداری کیفیت بالا را در این مورد توسعه داد. در زمان او پیشرفته ترین قایق تحقیقاتی ساخته شد. روزی که یکی از محققان در بازدید از مرکز تحقیقاتی، صحبت از کتابی درمورد پلانکتونها کرد، پکارد او را موردهجوم سوالهای خود در زمینه پلانکتون قرار داد. او هیچ فرصتی را برای یادگیری از دست نمی داد. محیطی برای کارکنانش فراهم آورده بود که همه احساس می کردند عضو خانواده پکارد هستند. او به طور مداوم به آزمایشگاهها و کارگاهها برای فهم پیشرفت پروژه ها سرکشی می کرد و این روش را «مدیریت حضور در محل» می نــــــــامید. کارکنان هیچگاه نمی فهمیدند کـــه او سوال می پرسد یا خواسته های خود را مطرح می کند.
دیوید پکارد در ماه مارس 1996 میلادی در 83 سالگی درگذشت. او همواره افق دوردستی را می دید که میوه های سرمایه گذاریش به ثمر نشیند و به بهتر شدن وضعیت انسان بینجامد. به تعبیر یکی از دوستانش در مجلس ختم او: «او مثل دریا بود که انرژی حیات بخش می بخشید. رضـــایت اوفقط در کسب موفقیت خلاصه نمی شد، او به دنبال این بود که راهی را فراروی تحقق ایده ها و موضوعهای جدید باز کند».
درباره هیولت
ویلیام هیولت در سال 1913 میلادی در میشیگان به دنیا آمد. اما بیشتر عمر خود را در سانفرانسیسکو گذرانید. پدرش پزشک بود و در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد تدریس می کرد. در 12 سالگی پدر خود را از دست داد. او می گوید اگر پدرش زنده می بود به حرفه پزشکی می رفت زیرا علاقه زیادی به پزشکی داشت. در سال 1934 میلادی به دانشگاه استنفورد رفت و ضمن اخذ لیسانس هنر از این دانشگاه، مهندسی برق خود را از دانشگاه MIT نیز گرفت. در سال 1939 میلادی نیز با درجه فوق لیسانس مهندسی برق از دانشگاه استنفورد فارغ التحصیل شد. در سالهای آخر تحصیل در استنفورد با دیوید پکارد آشنا شد و همین آشنایی، زمینه تاسیس شرکت HP را فراهم آورد. هیولت تا سال 1987 میلادی به صورت فعال در عرصه مدیریت شرکت دخالت و حضور داشت. البته در مدت جنگ جهانی دوم به عنوان افسر به خدمت وظیفه رفت و در بخش الکترونیک فعال بود. بلافاصله پس از جنگ، هدایت تیمی را به عهده داشت که درپی بررسی و بازرسی صنعت ژاپن بود. در سال 1987 میلادی بازنشسته شد اما ارتباط خود را با شرکت به عنوان مدیر افتخاری با حضور در دفتری که دهه ها در آن کار کرده بود ادامه داد. طی سالها همکاری و همراهی با پکارد در شرکتHP ، او بیشتر به حوزه های فنی و فناوری می پرداخت و پکارد بیشتر در کار حوزه های اداری و مدیریتی شرکت بود. او در این سالها در توسعه سازمانهای مختلفی در صنعت الکترونیک مشارکت داشت. در سال 1985 میلادی بالاترین نشان علمی ملی یعنی مدال دانش را از رئیس جمهور وقت آمریکا دریافت کرد. 13 دانشگاه معتبر به او درجه دکترای افتخاری اهدا کردند. هیولت در ماه ژانویه سال 2001 میلادی درگذشت

برگرفته از: پایگاه جامع اطلاع‌رسانی مدیران ایران

http://www.creativity.ir/index2.php?option=com_content&task=view&id=743&pop=1&page=0&Itemid=150