تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که برای راه اندازی و اداره ی شرکت خود به چقدر سرمایه نیاز دارید؟ پاسخ دادن به این سؤال یکی از دلایلی است که باعث می شود طرح کسب و کار تا این اندازه اهمیت داشته باشد. اگر سرمایه ی شما کافی نباشد ممکن است پیش از آنکه شرکتتان روی پا بایستد پولتان تمام شود. در نظر داشته باشید که اگر پیش بینی های شما نشان دهند بعد از یک سال جریان مالی تان مثبت خواهد بود، این را نیز می توانید به سرمایه ای که از سوی سرمایه گذاران برای رشد استارتاپ خود جذب کرده اید اضافه کنید.


۱- نیاز خود را تخمین بزنید، سپس آن را دوبرابر کنید

هرچه زودتر بتوانید سرمایه ی کافی برای راه اندازی کسب و کار خود را جذب کنید، از دردسر ها و وقفه هایی که در ادامه ی کار ممکن است در مسیر شما قرار بگیرند اجتناب خواهید کرد.

۲- درآمد خود را خوش بینانه برآورد کنید، اما برای ارقام خود سند و مدرک داشته باشید

پیش بینی های خود را خوش بینانه و در عین حال واقع بینانه نگه دارید. تحقیق و داده های حاصل از آن را پشتوانه ی نتایج خود قرار دهید. سرمایه گذاران این را می دانند که خوش بینی به هر صورت بخشی از چارچوب ذهنی کارآفرینان است و به همین دلیل نرخ رشد پیشنهادی شما را پایین تر از آنچه می گویید در نظر می گیرند. پس اگر آمار خود را به جای دست پایین گرفتن، در حالت خوش بینانه نگه دارید، در نهایت می توانید قرارداد بهتری با آنها ببندید.

۳- موضع اکثریتی خود را حفظ کنید

اگر سهم اکثریتی ندارید، بنا به تعریف سهامدار اقلیت محسوب خواهید شد. این یعنی اگر اکثریت علیه شما رأی دهند می توانند شما را از شرکت خودتان کنار بگذارند. هر تصمیم یا پیشنهادی که مطرح کنید می تواند توسط اکثریت تغییر کند یا نادیده گرفته شود.

در حالی که باید شریک خوبی برای سرمایه گذاران خود باشید، نباید در موضع تبعیت از آنها قرار بگیرید. تنها استثنای موجود این است که شرکت شما شرکتی با مسئولیت محدود باشد که در توافق عملیاتی آن برای شما حقوق خاص و اختیارات تصمیم گیری در نظر گرفته شده باشد؛ به گونه ای که بتوانید حتی با وجود مالکیت اقلیتی، کنترل خود بر اوضاع را حفظ کنید.

۴- از خود اطمینان و علاقه نشان دهید

وقتی از سرمایه گذار تقاضای پول می کنید، از خود ضعف یا استیصال نشان ندهید. سرمایه گذاران پول خود را در اختیار کسی قرار می دهند که به او باور داشته باشند.

۵- اسناد سرمایه گذاری را با خود به جلسات ببرید

شرایط استاندارد خود را کاملاً مشخص کنید و تنها در صورتی تغییرشان دهید که به نفع همه باشد. هیچ سرمایه گذاری نباید به واسطه ی مذاکره ای که انجام می دهد قرارداد بهتری نصیبش شود. آمادگی این را داشته باشید که نشان دهید چقدر ریسک پذیر هستید. سرمایه گذاران باید بدانند تنها کسانی نیستند که متحمل ریسک می شوند، اما شما لزوماً سرمایه ای به میان نمی گذارید. تنها کاری که باید بکنید این است که به آنها نشان دهید برای انجام این کار چقدر مصمم و متعهد هستید.

منطقی به نظر می رسد که هرچه سهم مالی بیشتری داشته باشید، تلاش بیشتری برای موفقیت خواهید کرد. اما اگر پولی برای سرمایه گذاری ندارید، باید سرمایه گذاران را با اعتماد به نفس، آمادگی و شواهدی دال بر تعهد خود نسبت به موفقیت کسب و کار مورد نظر متقاعد کنید.

منبع:

برداشت آزاد خودم از این موضوع.

http://www.entrepreneur.com/article/252384