آموزش مسائل مالی به فرزندان و پرورش عادات مالی خوب در آنها دارای مزایای بلند مدت بوده و تلا شی ارزنده به شمار میآید. بی توجهی والدین در این باره می تواند پیامدهایی ناخوشایند برای آتیه فرزندان به همراه داشته باشد. متاسفانه برخی والدین در آموزش مسائل مالی به فرزندان خود کوتاهی می کنند زیرا فکر می کنند که اساسا حرف زدن راجع به پول به فرزندان درست نیست یا برای این کار وقت و پول کافی دراختیار ندارند. والدین صرف نظر از هر سطحی از درآمد وظیفه دارند فرزندان رابا پول و مسائل پیرامون آن آشنا سازند.

در کشورهای توسعه یافته دانش آموزان در طول 12 سال تحصیل تا پایان دبیرستان (High School) مبانی بسیاری از مفاهیم مالی را می‌دانند و بسیاری از مهارتهای مالی (Financial Skills) را اموخته اند. و آنها بسیاری از آنها می توانند از سن 18 سالگی صورتهای مالی سالانه ی خود را آماده و به سازمانهای مربوطه گزارش دهند. حال آن که می توان ادعا کرد در ایران نه تنها پس از پایان 12 سال تحصیل تا دیپلم بلکه حتی فارغ التحصیلان دوره ی کارشناسی بسیاری از رشته های دانشگاهی نیز هنوز با بسیاری از مفاهیم و مهارتهای مالی نا آشنا هستند. متاسفانه همان طور که اشاره شد، فرهنگ خانواده ها و نظام آموزشی، توجهی به اهمیت یادگیری مسائل مالی برای نوجوانان و جوانان ندارند.

در ادامه 5 درس مالی که باید به کودکانمان بیاموزیم را معرفی شده است. هر زمان نام موضوعات مالی و سرمایه گذاری به میان می‌آید ذهن افراد به سمت بازارهای بورس و اوراق قرضه (مشارکت) می رود. هر چند اینها ابزارهای اصلی سرمایه گذاری هستند اما این ابزارها برای خلق ثروت به پول نیاز دارند و طبیعی است که این پول باید از جایی تامین شود.

برای اکثر ما منبع تامین پول برای سرمایه گذاری شغل است؛ یادگیری ارتباط بین شغل و پول، درسی است که همه ی ما در مرحله ای از زندگی آن را اموخته ایم. آموزش این درس به کودکان می تواند کمک بزرگی به آنها باشد تا با خطاهای مالی در زندگی آینده شان روبرو نشوند.

درس اول : برای پول درآوردن، پول لازم است.

این جمله ی آزمایش شده و درست بیشتر از آن که برای والدین کاربرد داشته باشد، برای سرمایه گذاران جوان کاربرد دارد. کمتر نوجوانی می تواند انتظار داشته باشد که والدینش برای او سهم شرکتی در بازار بورس را بخرند یا در پذیره نویسی یک شرکت تازه تاسیس شرکتش دهند. بنابراین زمانی که نوجوان قصد خرید یک دوچرخه، کامپیوتر، ایکس باکس و ... را دارد و حسابهای والدینش هم خالی است، زمان مناسبی است تا این جمله ی صحیح را به او بیاموزند ! یعنی او می تواند این پول را امروز سرمایه گذاری کند تا بتواند با سرمایه اش خلق پول کند !

منبع:

www.investopedia.com/articles/younginvestors/09/making-money-is-a-skill.asp

http://mardomsalari.com/Template1

برداشت آزاد خودم از این موضوع.