همان طور که از نام این طرح بر می آید ، هدف اصلی و غایی آن هدفمندکردن استعدادهای کشور و استفاده ی بهینه و مناسب از سرمایه های انسانی کشور است .

« اگر همه ی مردم استعدادهای خود را در جهت صحیح شکوفا کنند ، دنیا همان مدینه ی فاضله ای می شود که همه آرزوی آن را دارند . »         (زکریای رازی)

هدف از طراحی این طرح ، کمک به جوانان برای شناسایی استعدادهای خود و حرکت برای شکوفایی آن در جهت بومی سازی محصولات و کالاهای وارداتی و تولید ثروت در کشور است .

20 میلیون جوان ایرانی در کشور وجود دارد . 20 میلیون فکر ، 20 میلیون انرژی ، 20 میلیون اعتماد به نفس ، 20 میلیون انگیزه و تلاش ؛ این افراد هر کدام توانایی ها ، مهارت ها ، علاقه مندی ها ، تحصیلات ، انگیزه ها ، آرزوها ، رؤیاها و استعدادهای متفاوت و گسترده ای دارند . با به کارگیری این افراد ، می توان ایران را از اول ، به بهترین شکل ممکن در اوج قدرت ، ثروت ، عزت و زیبایی ساخت .

« با اجرای طرح هدفمندسازی استعدادهای کشور ، در افق 1404 ، ایرانمان را بر بام دنیا می نشانیم . »

برای اینکه این 20 میلیون نیروی انسانی ، را بهتر بشناسیم و بتوانیم بهتر برای نیازهای آنان برنامه ریزی کنیم ، باید ابتدا آنها را در گروه های مختلف تقسیم بندی نماییم . تقسیم بندی به شکل های مختلف و براساس معیارهای مختلف ممکن است انجام گیرد . تقسیم بندی که ما انجام دادیم به شرح زیر است :

1.      دانشجویان :

 بر اساس آمار منتشر شده در آذر ماه 89 ، 3 میلیون و 790 هزار و 859 نفر دانشجو ، در دانشگاه های سراسر کشور مشغول تحصیل هستند . این رقم قابل توجهی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد .

2.      مخترعین و نخبگان :

تعداد زیادی از جوانان ایرانی صدها اختراع در داخل و خارج از کشور به ثبت می رسانند که گاه تجاری سازی برخی از آنان کشور را به ثروت های فراوانی می رساند . اگر به هر مخترع کمک شود که خودش کسب و کار خود را راه اندازی نماید و به صورت علمی وارد دنیای تولید اختراع ، تجاری سازی اختراع و کارآفرینی شود ، با هزینه ی بسیار کم ، ارزش افزوده ی فوق العاده ای بوجود می آید .

3.      فارغ التحصیلان :

اگر در هر سال به طور میانگین 3 میلیون فارغ التحصیل داشته باشیم ، در طی سال های گذشته چندین میلیون فارغ التحصیل داریم که عده ای بیکار ، عده ای فعال در رشته ی خود و عده ای در رشته های دیگر مشغول به کار هستند و گروهی نیز از کشور خارج شده یا در فکر خروج از کشور هستند.

اگر هر فردی ، در جایگاهی قرار بگیرد که در آن مؤثرتر و پویاتر باشد ، به طور خودکار از خلاقیت اش استفاده کرده و ایجاد ارزش افزوده می نماید و علاوه بر تولید ثروت ، راضی تر ، خوشحال تر ، با اعتماد به نفس بالا و روحیه ی عالی تر خواهد بود.

4.      سربازان وظیفه

بسیاری از سربازان وقت خود را بیهوده تلف می کنند . با توجه به تعداد قابل توجه سربازان در کشور ، اگر بتوانیم زمان و انرژی آنها را به ارزش افزوده تبدیل کنیم ، علاوه بر اینکه سربازان پس از اتمام دوران خدمت ، کسب و کار و شغل مناسبی برای خود و افراد دیگر ، ایجاد خواهند کرد ؛ در پروژه های مؤثر کشور شرکت داشته و در جهاد اقتصادی سهیم خواهند بود. به این صورت که استعدادیابی می شوند و در حوزه ای که علاقه و مهارت دارند ، فعالیت خواهند کرد .

5.      دیپلم های فنی و کارو دانش

این افراد ، در حوزه ی تحصیل خود ، سازماندهی شده و در جهت انجام پروژه های مورد نیاز به کار گرفته می شوند . به آنها کمک می شود در حوزه ی مورد نظر کسب و کار خود را راه اندازی نمایند .سایر دیپلم ها نیز در رشته ی مورد علاقه شان استعدادیابی و تشویق و ترغیب می شوند .

6.      دانش آموختگان سازمان فنی و حرفه ای و سایر آموزشگاه ها

این افراد برای اشتغال زایی آموزش می بینند و با مهارت هایی که در طول آموزش ها پیدا می کنند ، به راحتی می توانند جذب بازار کار شوند .

7.      ترک تحصیل کرده ها و انصرافی ها

در زمینه ی مورد علاقه شان ، با توجه به مهارت هایی که دارند ، استعدادیابی شده و به آنها کمک می شود در کنار سایر تیم های کارآفرین و مولد ، فعالیت نموده و تجربه کسب کنند . این موضوع علاوه بر اشتغال آنان ، می تواند باعث شود که انگیزه ای برای ادامه ی تحصیل پیدا کنند .

8.      دانش آموزان

دانش آموزان اگر از سنین پایین آموزش های خلاقیت و کارآفرینی ببینند و برای ورود به بازار کار خلاقانه آماده شوند ، با انجام کارهای اینترنتی و پروژه های سبک ، هم می توانند درآمدزایی کنند و مهارت های لازم را کسب نمایند و هم فرهنگ تلاش و کوشش و نوآوری و راه درآمدزایی را فرا بگیرند .

9.      کاربران اینترنتی در کشور

هم اکنون 33 میلیون نفر کاربر اینترنتی در ایران وجود دارد . بسیاری از کاربران اینترنت ، وقت خود را بیهوده در وبگاه های مختلف تلف می کنند یا مشغول چت کردن هستند . با توجه به گستردگی ، جذابیت و کشش زیاد اینترنت ، افراد می توانند ساعت ها به صورت شناور در آن باقی بمانند بدون آن که متوجه گذر زمان باشند . اگر بتوانیم از بین این افراد ، انرژی های تلف شده را تبدیل به ارزش افزوده کنیم ، موفقیت بزرگی در امر تولید ثروت و اشتغال زایی بدست خواهیم آورد .

 

با اجرای این طرح ، کارآفرینی ، درآمدزایی و ارزش آفرینی در سطح وسیع اتفاق افتاده و به یک مهارت و ارزش تبدیل می شود و جهاد اقتصادی در سطح ملی تحقق می یابد . جوانان اعتماد به نفس ، روحیه بالا ، خود باوری و امید به آینده ی بیشتری پیدا می کنند . نرخ خروج فارغ التحصیلان و نخبگان کاهش می یابد . میزان رضایتمندی افزایش یافته و ایرانیان زندگی بهتری خواهند داشت .

به این ترتیب  ، نهایتأ برای 20 میلیون جوان ایرانی برنامه ریزی می کنیم . همان طور که با همت نهضت سواد آموزی ، تمام مردم کشور با سواد شدند و روزی را با عنوان ایران بدون بی سواد ، جشن گرفتیم .

ما امیدواریم روزی را جشن بگیریم که همه ی 70 میلیون مردم ایران ، ثروتمند باشند و شرکت های ایرانی در همه ی عرصه ها ، بازارهای جهانی را به تسخیر خود درآورند . روزی که کشورهای مختلف دنیا ، تحریم ها را می شکنند و به ایران هجوم می آورند تا از دستاوردهای مهندسان و دانشمندان ایرانی بهره مند شوند و از خدمات و محصولات ایرانی استفاده کنند .

در این جشن و در این روز مبارک ، ما طی مراسمی همه را جمع می کنیم و در آنجا ، چشم انداز نهایی طرح یعنی پیاده سازی طرح هدفمندسازی استعدادها در سطح جهانی را اعلام خواهیم کرد .

شعار ما : «رسیدن به روزی که همه ی مردم کره ی زمین ، بتوانند از حداکثر استعدادهای خود در جهت مثبت استفاده کنند و همه ثروتمند و آزاده باشند » .

در آن زمان ، ما این طرح را ابتدا برای اشتغال زایی و ثروت آفرینی در کشورهای در حال توسعه اجرا خواهیم کرد و در نهایت امکانی را به وجود می آوردیم که ثروت در جهان به طور عادلانه بین همه ی مردم دنیا تقسیم شود .