در ابتدای راه‌اندازی یک تجارت، این روحیه کارآفرینی است که اشراف بهتری نسبت به مسئله دارد، جنبه‌های مختلف آن را برای رسیدن به یک راه حل مناسب می‌سنجد، چشم‌انداز را برای نخستین کارکنان شرکت ترسیم می‌کند و سازمان را در رفع موانع اصلی از سر راه خود رهبری می‌کند. در مقایل مدیران اجرایی پس از ثبات نسبی یک کسب و کار، و در زمان رشد آن، می‌توانند اداره سازمان را به خوبی به عهده بگیرند.

سوال دوم:  چگونه مدل کسب و کار(Business model) یک ایده را می‌سنجید؟

ما به طور خیلی ساده‌ مدل‌های کسب و کار را به دو دسته تقسیم می‌کنیم. برخی از ایده ها در فضای بهبود محصول یا خدمت در مقایسه با رقبا مطرح می­شوند. به این معنی که محصول و مدل کسب و کار آن‌ها شناخته شده است و نقطه قوت ایده تنها در اجرای بهتر و یا به روزرسانی محصول است.

در این مواقع ما به طور بسیار دقیق بررسی می‌کنیم و تنها زمانی ایده را می‌پذیریم که از درست بودن تمام فرضیات و عملی‌بودن ایده اطمینان حاصل کنیم.

اما برخی از ایده‌ها با خود مفاهیم جدیدی را در حوزه محصول، بازار و یا مشتری تعریف می‌کنند. در این مواقع ما عملا نمی‌توانیم تمام جنبه‌های مدل کسب و کار را با دقت نظر بررسی کنیم. لذا با آگاهی از این که ریسک بیش‌تری وجود دارد، سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهیم. ما عملا دیده‌ایم که در گزینه‌های موفق، امکان تعریف و بهینه‌سازی جنبه‌های مدل کسب و کار و درآمدزایی در ادامه راه وجود دارد.

سوال سوم:  فرآیند انتخاب یک گزینه چگونه است؟

زمان میانگین از شروع صحبت‌های اولیه با صاحبان ایده تا انتخاب ایده حدود ۶ هفته است. اما برای بعضی از ایده‌ها، ما ناچاریم که این زمان را فشرده‌تر کنیم. بازارهایی هستند که سرعت ورود به آن‌ها بسیار حیاتی است و گاهی ما را مجبور می‌کند که یک ایده را در طول دو هفته بررسی و برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم.

سوال چهارم:  تلاش شما بیش‌تر در کدام قسمت های فرآیند متمرکز است؟

یک قسمت مهم از بررسی‌های ما مربوط می‌شود به مسایل فنی. ما با استفاده از مشاورین و متخصصین صنعت هسته اصلی ایده را از منظر فنی بررسی می‌کنیم تا از عملی‌بودن اصل ایده مطمئن شویم. قسمت مهم دیگر مربوط به مشتریان می‌شود. ما همیشه به دنبال فهمیدن نیاز اصلی و حیاتی مشتریان هستیم. در همین راستا جزئیاتی از ایده و نمونه محصول را با مشتریان بالقوه در میان می‌گذاریم تا مطابقت آن را با نیاز بازار بسنجیم. مورد دیگر بررسی کلی صنعت است. این که وضعیت فعلی و آینده صنعت چگونه است، روندها در سال‌های اخیر چه بوده و چه رخدادهایی می‌تواند صنعت را تحت تاثیر قرار دهد، سوالاتی است که ما از خبرگان آن صنعت می‌پرسیم. مورد آخر هم تیم است. ما سعی می‌کنیم که تا حد توان با تیم در تماس باشیم تا بهتر با طرز فکر، روش کار و شخصیت آن‌ها آشنا شویم.

منبع:

 

http://hbr.org/product/how-venture-capitalists-evaluate-potential-venture/an/805019-PDF-ENG

 

برداشت آزاد خودم از این موضوع.