بسیاری از شرکت­های بزرگ دنیا که امروزه شاهد موفقیت‌شان در فضای فوق رقابتی هستیم، سرمایه اولیه خود را از طریق همکاری با شرکت‌هایی به نام سرمایه‌گذار خطرپذیر(Venture capitalist) تامین نموده‌اند. کارآفرینان و صاحبان ایده‌ها با ارائه مدل کسب و کار خود به این شرکت‌ها، به دنبال تامین مالی برای راه‌اندازی تجارت خود هستند. و در مقابل میزانی از سهام شرکت خود را به آن ها تخصیص می‌دهند.

حال سوال اینجاست که سرمایه‌گذاران خطرپذیر چگونه ایده‌های ناب را تشخیص داده و حاضر می‌شوند منابع مالی خود را برای پیشرفت این ایده‌ها در اختیار کارآفرینان قرار دهند.

برای روشن‌تر شدن این موضوع چند مصاحبه‌ با مدیران و کارکنان چند شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام داده‌ایم که اولین مصاحبه را در زیر ملاحظه می‌کنید. این مصاحبه با آقای راسل سیگلمن ، مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام شده است.

سوال اول: چگونه ارزش یک موقعیت سرمایه‌گذاری را می‌سنجید؟

در زمان بررسی ارزش یک ایده وجود چند عامل برای ما اهمیت فراوانی دارد:

مهم‌ترین عامل وجود یک بازار بالقوه بزرگ (Large market opportunity) در یک صنعت با سرعت رشد بالا (Fast growing sector) است. رشد سریع و ناگهانی باعث می‌شود که شرایط ورود به بازار برای رقبای بالفعل و بالقوه بسیار سخت‌تر شود. در واقع یک ایده خوب باید بازاری به اندازه حدودی ۵۰۰ میلیون دلار داشته باشد تا ما را جذب کند. چرا که با در نظر گرفتن رقبا، ما در یک بازه ۵ ساله، باید بتوانیم حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کنیم.

عامل دوم وجود یک مزیت رقابتی پایدار (Sustainable competitive edge) است. به طور معمول چنین مزیت رقابتی از دل یک مشکل و مسئله سخت بیرون می‌آید. مسئله‌ای که تاکنون بی پاسخ بوده و حل‌کردن آن، می‌تواند تا چند سال حاشیه امنی برای ما پدید آورد. هنر ما در این است که چنین مسائلی را از دنیای فناوری پیدا کرده و آن را به یک تجارت سودآور تبدیل ‌کنیم.

داشتن یک تیم قوی عامل بعدی است. وجود یک نفر بنیان‌گذار (founder) با پیشینه فنی قوی ( در صورتی که با یک مسئله فنی رو به رو باشیم) و یک نفر کارآفرین (entrepreneur) با رویکرد فروش و بازار، از ضروریات موفقیت تیم هستند. چرا که تیم باید هم شناخت بسیار خوبی نسبت به مسئله و دنیای پیرامون آن داشته باشد، و هم بتواند راه حل این مسئله را برای سرمایه‌گذاران، همکاران بیرونی، مشتریان و حتی کارکنان شرکت بازگو کند. ما در تیم به دنبال مهارت های فنی، اجرایی، فروش و کارآفرینانی هستیم که معمولا در دو یا سه نفر جمع می‌شود. (CEO) و کارآفرینان است.

منبع:

 

http://hbr.org/product/how-venture-capitalists-evaluate-potential-venture/an/805019-PDF-ENG

 

برداشت آزاد خودم از این موضوع.