جفری بزوس (Jeffrey Preston Bezos)، بنیان گذار و رئیس شرکت آمازون که خرده فروشی اعجاب انگیز amazon.com  را راه اندازی کرده است ، در سال 2006 میلادی ،  یازدهمین سالگرد افتتاح این مغازه اینترنتی بزرگ را در سیاتل ، جشن گرفت . مجله مشهور فوربس ، سال 2005 ، دارایی وی را با 5 میلیارد دلار ،  در ردیف چهل و یکمین عضو باشگاه میلیاردرهای جهان  معرفی کرد.
جفری بزوس ، مثل پیر امید یار  ، جوان ایرانی الاصل مقیم آمریکا که سایت حراجی ebay.com را در اختیار دارد ، یا مثل امید کردستانی ، معاون بازرگانی google ، افکار مکتوب شده خود را در محیط دیجیتال ، عملی کرده است . جفری بزوس ، متولد 1964 و دانش اموخته دانشگاه Princeton امریکا است که به دلیل اثر بخشی (effectivenes) فعالیت های کسب و کار دیجیتالی اش ، در سال 1999 میلادی ، توسط مجله TIME ، مرد سال شناخته شد. شرکت آمازون ، در سال 2006 در ردیف دویست و هفتاد و سومین شرکت پر درامد آمریکا در فهرست فورچون 500 قرار گرفت . درآمد این شرکت خرده فروشی دیجیتالی بزوس ، 8 میلیارد دلار اعلام شد . بزوس به دنیای خرید و فروش اینترنتی ، ارزش و اعتبار زیادی داده است . بزوس ، تکنیک های خارق العاده ای در کسب و کار روی وب را به معرض دید میلیون ها کاربر اینترنت قرار داده که زمینه ای ممتاز در فروش بالای مغازه های الکترونیکی آمازون شده است . بزوس را باید یکی از بازیگران موثر عصر دیجیتالی کنونی دانست که راهبرد آمازون را در خلق کسب و کار های اینترنتی و ایجاد یک مزیت رقابتی در صدور انواع کالاها به اقصی نقاط جهان ، هدایت نمود. بیزینسی که به سبک بزوس در اینترنت شکل گرفته است ، آمازون را در ردیف پر مخاطب ترین سایت های اینترنت ارائه کرده است . هیچ کس در دنیای کنونی ، اگر به دنبال کتاب ، مجله ، یا کالای خاصی باشد ، محال است که سایت آمازون بزوس را مشاهده نکند. معمولا نتایجی که از طریق این سایت در دسترس ما قرار می گیرد ، تفاوت های محتوایی متعددی با نتایج دیگر سایت های فروشنده ارائه می کند. هنر بزوس در خلق یک بازاریابی توام در کسب و کار دیجیتالی خود ، شگردی است که یکی از فاکتوهای موفقیت بزوس را تشکیل می دهد. در هرم ثروتی که لستر تارو در کتاب ثروت آفرینان خود نام می برد ، جایگاه بزوس بسیار رفیع است . او در جامعه توده وار الکترونیکی آلوین تافلر ، یک مدیرخلاق تمام عیار است و بی شک ، چنین ثروت و موفقیتی ، بدون در اختیار داشتن شاخص های مدیریت کارامد و خلاقیت مبتنی بر ایده های دیجیتالی ، حاصل نشده است . پویایی فکری و تداوم تلاش های سنتی برای خلق یک کارآفرینی دیجیتالی شگفت انگیز ، فاکتورهای بنیادین موفقیت های کسب و کار در دنیای الکترونیک را رقم زده است . جف بزوس ، مانند بیل گیتسwww.microsoft.com/billgates) (، رهبر جوان مایکروسافت ، وقتی از مخاطب صحبت می کند ، منظورش مخاطبانی است که در محدوده جغرافیایی دهکده جهانی و دیجیتالی امروزی ، حضور دارند . مغزهای موفق کسب و کار دیجیتالی هزاره سوم ، جامعه مخاطبان آن ها بدون مرز است و همواه برای چالش و برنامه ریزی در مقیاس جهانی ، برنامه ریزی می کنند. سازماندهی مایکروسافت برای آفیس به گونه ای بود که بازار هدف آن ، 40 میلیون شرکت در اقصی نقاط جهان هدف گذاری شده بود. به همین خاطر است که می بینید ، گوگل سایت خود را با 97 دامنه کشوری مختلف راه اندای می کند و امپراطوری خبری wn.com ، بیش از 500 سایت خبری مختلف در وب تدارک می بیند. چشم اندازهای دیجیتالی شرکت های موفق و تجربه اندوزی از رفتار سازمانی پیچیده و متغیر این مراکز ، روشی است که مدیران جوان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ، می بایست برای ارتقای بیزینس دیجیتالی خود ، به آن آگاه شوند.

 

 

آمازون ، جنگلی به وسعت اینترنتی !
آمازون ، نامی آشنا برای کاربران اینترنت در اقصی نقاط جهان است . این پایگاه ، در اواسط دهه نود ، تقریبا همان سال هایی که گوگل و یاهو در اتاق های دانشجویی بنیانگذارانشان ، در حال طراحی و پیاده سازی بودند ، راه اندازی شد. در روز اول ، لینک " دسترسی به 1 میلیون کالای مختلف " ،   چند صد میلیون کاربر اینترنت ان زمان را شگفت زده کرد. اکنون که بیش از یک دهه از فعالیت غول خرده فروشی اینترنت می گذرد ، تعداد کالاهای مغازه های الکترونیکی آمازون دات کام ، فقط چند برابر نشده است ! این پایگاه برای آلمانی زبان ها )www.amazon.de) ان طور که ان ها دوست دارند طراحی شده است و حتی با پرداخت پول اعتباری ، می توانید کل کتاب را به صورت الکترونیکی دریافت کنید. اخیرا هم ، امکانی فراهم شده است تا کاربران بتوانند ، چند صفحه از کتاب مورد نظر خود را قبل از خرید مشاهده کنند. البته این سیستم در http://print.google.com هم تا حدودی در دسترس است . امازون ، علاوه بر پبش خوان چند میلیونی از کتاب های چاپ شده در اقصی نقاط جهان ، سازمانی بزرگ در زمینه فروش محصولات مختلفی نظیر : لوح های فشرده ، اسباب بازی (به پهناوری اسباب فروشیwww.toysrus.com) ، انواع محصولات برقی و مکانیکی خانگی ، محصولات بهداشتی و آرایشی و زمینه های دیگر است که در ایندکس ان قابل دسترس است. بیش از 32 عنوان محصول (product categories)در این سایت گردآوری شده است که یک تنه با خرده فروشی ebay.com و حتی froogle.com رقابت می کند. آمازون بر خلاف بسیاری از پایگاه های خرید و فروش اینترنت ، امکاناتی برای مطلع شدن خریداران نسبت به نظرات و عقاید خریداران قبلی محصولات ، فراهم کرده است . اگر علاقمند خرید کتابی در زمینه فلان نویسنده باشید ، آمازون علاوه بر لیست کتب مورد علاقه و قیمت های خرید رقابتی ان نسبت به سایر سایت ها ، به شما این امکان را می دهد که فهرستی طولانی از نظرات خریداران قبلی را جویا شوید. این نظرات ، هم موافق را شامل می شود هم نظرات منتقدین را. ویترین آمازون (ایندکس گوگل) ، گران ترین ویترین دیجیتالی وب است ! چرا که هر کالایی که در آن تبلیغ می شود ، امکان خرید فوری توسط میلیون ها بیننده آمازون را خواهد داشت.
به گزارش بی بی سی در ژوئیه سال گذشته میلادی ، در اواخر دهه
۱۹۹۰ درآمد سایت آمازون حدود یک و نیم میلیارد دلار بود ولی همچنان ضرر می داد. همچنین این شرکت سالی قریب به یک میلیارد دلار قرض می گرفت تا ورشکست نشود.اما حالا سایت آمازون توفان را پشت سر گذاشته و اگرچه به آبهای آرام و آبراه های آسان نرسیده و همچنان در دریاهای دشوار تجاری حرکت می کند، ولی دستکم با خیالی آسوده فعالیت می کند و پیوسته به پیش می رود.امسال ارزش سهام آمازون افت کرده و اصلا با اوج خود در آن سالهای حبابی قابل قیاس نیست، اما این شرکت اکنون مرتب سود می برد.هدف آقای بزوس این بود که سایت آمازون را به بزرگترین فروشگاه خرده فروشی لوازم الکترونیکی تبدیل کند. شعار شرکتش نیز این بود: "تند بزرگ شو!"بعد از گذشت ده سال، وی شرکتی ایجاد کرده که بزرگترین فروشگاه اینترنت است، هرچند که گستردگی و سوددهی سوپرمارکتهای بزرگی مثل وال مارت  را ندارد.


پنجاه میلیون مشتری

سال 2005 ،  فروش آمازون حدود هفت میلیارد دلار، بیش از تمام فروشگاه های اینترنتی بود. شرکت رایانه سازی "Dell" فقط سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار کالا فروخت.فقط eBay با فروش ۳۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری بزرگتر از آمازون بود، اما eBay تنها در نقش واسطه برای سایر فروشندگان عمل می کند.
اما تحلیلگران وال استریت از استراتژی آقای بزوس کاملا راضی نیستند. برخی معتقدند که شاید رشد آهسته تر در برخی زمینه ها در دراز مدت سودمندتر باشد.واقعا نمی توان استراتژی آقای بزوس را از سبک وی متمایز دانست. تمام آن اشتهار طلبی اواخر دهه
۱۹۹۰ به ثمر نشسته است.
بزوس همواره معتقد بوده که فراز و فرودهای بازار سهام نمی تواند شرکتش را پیش براند. از همین رو، سایت آمازون بر رشد دراز مدت تاکید دارد و این بدین مفهوم است که صرف نظر از هزینه آن، باید مشتری را بر تخت سلطنت نشاند.


 

نوآوری های دیجیتالی آمازون

سازمان بزرگ خرده فروشی آمازون ، برای بقا و رقابت فراگیر با غول های اینترنتی ، نوآوری های جالبی را دردستور کار خود قرار داد .

چند نوآوری ناب در آمازون صورت گرفته، از جمله نرم افزاری که جزییات شما را به خاطر می سپارد و "چرخ دستی خرید" مشتری را سریع و آسان به پای صندوق می برد.خرید کتاب زحمتی ندارد زیرا سایت آمازون آدرس پستی و جزییات کارت اعتباری خریدار را به خاطر می سپارد. همچنین از علایق وی آگاه می شود تا مرتبا کتابهایی را پیشنهاد کند که ممکن است بر اساس خریدهای پیشین مورد پسند قرار گیرد. شاید در آینده نزدیک ، هوش مصنوعی (OCR) به کمک آمازون بیاید و در این راه ، هوشمندی آمازون برای پیشنهاد محصولات مورد علاقه شما بیش از پیش گسترش یابد. ارزش سهام آمازون به اندازه بازار سهام 117 میلیارد دلاری گوگل در نوامبر 2005 نیست . اما ، آمازون قطعا یکی از ان جاهای تا حدی مطمئن  برای سرمایه گذاری در وب به شمار می رود. از دیگر نوآوری های آمازون ، راه اندازی فرصت های شغلی جالب برای کاربران سایت است. شما می توانید با معرفی خریدار به این سایت ، درصدی از پول پرداختی خریدار به آمازون را دریافت کنید! این پورسانت در اوریل 2006 به 8.5 درصد افزایش یافته است . سیستم فروش غیر مستقیم آمازون با یک نرم افزار انلاین برای شما مدیریت می شود و شما در هر لحظه میزان سود خود را و هم چنین نوع و تعداد محصولاتی که از طریق سایت شما توسط خریداران آمازون خریداری شده است ، مشاهده خواهید کرد. کافی است در گزینه joint advantages سایت ، که در پائین ایندکس این پایگاه قرار گرفته است کلیک کرده و بقیه ماجرا را دنبال کنید. آمازون با این کار ، به طور غیر مستقیم ، میلیون ها مخاطب مضاعف برای خود دست و پا می کند. بدون آن که یک سنت برای تبلیغ در سایت های وب داده باشد. علاوه بر این ها ، آمازون اخیرا با راه اندازی موتور جست جوی پیشرفته ای به نام www.A9.com ، افقی نوین در بازار بیزینس خود گشود. این سایت که بر خلاف غول های جست و جوی وب ، چند منظوره ساخته شده است ، به کابران امکان می دهد ، موضوع جست و جوی خود را در یک زمان بر روی گزینه هایی مثل : وب ، وبلاگ ها ، کتاب ها ، دایرکتوری ها ، یلوپیج ها ، تصاویر و امثالهم جست و جو کنند. دامنه جست و جو نیز تقریبا به وسعت google است . اما این سایت ، مدعی نیست که از الگوریتم فوق پیشرفته گوگل در جست و جو ، قوی تر عمل می کند! اما به هر حال ، این نوید را برای آمازون به ارمغان می آورد که کاربرانی که در زمینه کتاب در این سایت جست و جو می کنند ، با هدایت a9.com ، سری هم به آمازون بزنند. آمازون ، از رسانه ای به نام موتورهای جست و جو ، برای کاهش میزان مراجعه کاربران به سایت های یاهو و گوگل و حتی آلتاویستا ، که نتیجه آن ، خرید احتمالی از فروشگاه های الکترونیکی این سایت است استفاده می کند. در سپتامبر 2004 ، آمازون اعلام کرد به هر خریداری که از طریق سایت a9.com وارد آمازون شود و خریدی انجام دهد ، رقمی در حدود 1.57 درصد تخفیف خواهد داد . خود این مسئله نشان می دهد که شاید در آینده ای نزدیک ، آمازون برای کسب بازار بیش تر ، به رسانه های دیگر مثل رسانه وبلاگ و حتی به اشتراک گذاری تبلیغاتی اینترنتی نیز روی بیاورد. درباره موسس امازون ، کتب و مقالات زیادی ارائه شده است و گوگل ، قریب به 900 هزار نتیجه جست و جو برای نام وی معرفی می کند. اما در نشانی :
www.fastcompany.com/magazine/85/bezos_1.html

مطالب جالبی را از یکی از سردمداران اینترنت می توانید مطالعه کنید. امتیازات آمازون به نسبت دیگر سایت های خرده فروشی ، به غیر از مسائل الکترونیکی و وب ، به موضوعات دیگری هم مربوط می شود. مخاطب مداری کامل سایت و توجه به نیازهای درخواستی کاربران و تلاش و اهتمام جدی برای عملی ساختن آن ها ، از دیگر امتیازات سایت می باشد. تلفیقی از مدیریت ، روانشناسی و جامعه شناسی مخاطبان سایت آمازون ، د رخلق نوآوری های بدیع و دیجیتالی ان ، مثمر ثمر بوده است که نمی توان ان ها را به  راحتی فراموش کرد. جعبه طلایی امازون (
golden Box)   از دیگر بخش های جدید تارنما به شمار می رود. این بخش ، 10 محصول پیشنهادی برجسته سایت را که طی روزهای اخیر ، مورد توجه حجم کثیری از علاقمندان آمازون قرار گرفته است را به کاربران سایت پیشنهاد می کند. این جعبه طلایی ، دی وی دی بهترین فیلم روز را تا یک جوراب نخی با امضای دیوید بکهام ، پیشنهاد می کند ! به هر حال خیلی از کاربران دوست دارند کالاهایی را بخرند که خیلی ها قبلا آن ها را خریده اند و استفاده کرده‌اند.

برگرفته از: سایت همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی

http://www.creativity.ir/index2.php?option=com_content&task=view&id=741&pop=1&page=0&Itemid=150