دیجی کالا -  وب سایت برتر در زمینه ی فروش کالای دیجیتال

نیروی انسانی :300 نفر

سال تاسیس:1385

 

  شاید هیج کس نتواند تصور کند که دو برادر که هنگام خرید دوربین در بازار تهران کلاه سرشان رفت ، امروز موسس بزرگترین وبسایت فروش کالا در ایران باشند.

  مجله ی اکونومیست ، ارزش سایت آنها را صد و پنجاه میلیون دلار اعلام کرده بود و منابع مختلف از احتمال مبادله ی روزانه یک میلیارد و دویست میلیون تومان  سخن می گویند.امروزه یکی از بزرگترین و فعال ترین سایتها در زمینه ی فروش کالا و تجارت الکترونیک سایت دیجی کالا می باشد.

 دیجی کالا سایتی ست که در زمینه معرفی و فروش دستگاه‌های دیجیتال فعالیت می‌کند. این وب سایت به‌صورت میانگین روزانه حدود 400 هزار بازدید دارد. دفتر مرکزی این شرکت در روبروی فرهنگسرای ارسباران است که برای کارهای مالی و بازرگانی استفاده می‌شود. دفتر دوم در خارج از تهران و در جاده فتح واقع است که به مرکز پردازش‌ها نام‌گذاری شده است. دفتر سوم در پارک علم و فناوری شهرک پردیس می‌باشد که مرکز تکنولوژی و بازاریابی نام دارد.

سعید وحمید محمدی

حمید و سعید محمدی ؛ دو قلوهای موفق

  ایده ی دیجی کالا

   دو برادر به نام های سعید و حمید محمدی که  در زمینه ی عکاسی دیجیتال فعالیت داشتند  ،در سال 1384 ،  پس از گشت و گذار در اینترنت برای یافتن یک دوربین مناسب ، راهی بازار جمهوری در تهران شدند . آنها  پس از گذشت چند روز از خرید دوربین مورد نظر ،  متوجه می شوند که لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، که خیلی قابل اعتماد هم نبود، ایده ی اولیه تاسیس شرکت دیجی کالا بود.

   این دونفر در سال 1383 تصمیم به راه اندازی این سایت گرفتند و در سال 1385 این سایت را ایجاد کردند. این دو برادر در ابتدا با پنج برسنل کار خود را آغاز کرده  و در پایان سال 92 تعداد دویست پرسنل در مجموعه ی دیجی کالا مشغول به کار بودند.مدیران این سایت ، قصد دارند تا پایان امسال پانصد نفر به مجموعه ی خود اضافه کنند .

   در گزارشی از مجله اکونومیست در سال 2014 سایت دیجی کالا با سرمایه 150 میلیون دلار در رتبه ی نخست سایت‌های ایران قرار گرفت. همچنین در گزارشی از واشنگتن پست در سال 2014 این سایت روزانه 3000 سفارش از مشتری‌ها دریافت می‌کند و این سایت در 16 شهر بزرگ ایران برای فروش محصولاتش نمایندگی دارد.

حمید محمدی :

اولین مرحله، طراحی مدل تجاری دیجی‌کالا و توسعه آن با توجه به شرایط کشور و مخاطبان بود. در ابتدا بیشتر به تولید محتوای غنی و مفید و به زبان فارسی پرداختیم که باعث جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان سایت شد. تعداد بالای بازدیدکنندگان به لطف محتوای غنی و در مرحله بعد پلت‌فورم قوی دیجی‌کالا، یک دستاورد بزرگ به حساب می‌آمد و ما را تبدیل به یک برند موفق کرد. شاید بتوان گفت تولید محتوای تخصصی و بی‌طرفانه که مورد استقبال کاربران قرار گرفت، مهم‌ترین عاملی بود که دیجی‌کالا را به شرایط موفق امروزی نزدیک کرد.

 محیط کاری دیجی کالا

 طبقه اول دفتر مرکزی که بخش خدمات و امور مشتریان نام دارد مدرن و پرنور طراحی شده است.

در این بخش مراجعه کنندگان افرادی هستند که از ضمانت ۷ روزه دیجی کالا استفاده می‌کنند. در این بخش ۱۴ نفر هشت و نیم صبح تا پنج بعدازظهر مشغول به کار هستند و در روز حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر مراجعه می‌کنند. در این بخش روی هر کدام از میزها یک رایانه قرار دارد تا در صورت نیاز نحوه دسترسی به خدمات آنلاین را به مشتری آموزش دهند.

 طبقه پنجم ساختمان مرکزی بخش تامین کالا است. به ادعای مدیر تامین شرکت دیجی‌کالا تمام محصولاتش را از توزیع‌کننده‌های موجود تامین می‌کند و خود وارد کننده نیست.در مرکز تماس و ارتباط با مشتری که در انتهای همان طبقه واقع شده حدود ۳۰ نفر به مشتریان و کاربران دیجی‌کالا پاسخ می‌دهند. این بخش به دفتر دوم منتقل شد.

حمید محمدی :
به نظر ما مسائل و مشکلات خیلی بزرگ و حل‌نشدنی بر سر راه کسب و کار اینترنتی در ایران وجود ندارند؛ اما خیلی‌ها اظهارنظر می‌کنند که امکان ندارد بتوانید در این حوزه فعالیت کنید، زیرا زیرساخت‌های لازم و فرهنگ خرید اینترنتی وجود ندارد. ما با این نظر مخالف هستیم. البته چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که ممکن است در کشورهای توسعه‌یافته‌تر وجود نداشته باشد یا کمتر باشد. به طور مثال مشکلات می‌تواند زیرساخت‌های تجارت الکترونیک از توزیع تا قیمت بالای پهنای باند و سرعت اینترنت برای مصرف‌کنندگان عادی، نبود قوانین و متولی‌های مشخص در این حوزه و مهم‌تر از همه فضای اقتصادی غیر‌شفاف باشد.

 افتخارات 

افتخارات دیجی‌کالا عبارتند از:

  1. برگزیده به عنوان برترین کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیکی در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۳

  2. برگزیده در جمع ۱۰ قهرمان کارآفرینی دنیا در کنگره جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۱۴ در مسکو

  3. برگزیده برترین سایت خرده فروش آنلاین در ششمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۲

  4. برگزیده دومین اجلاس جهانی نشان منتخب در سال ۱۳۹۲

  5. برگزیده بهترین وب سایت فروشگاه اینترنتی در پنجمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۱

  6. برگزیده بهترین طراحی کاربردی در پنجمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۱

  7. برگزیده بهترین وب سایت فروشگاه اینترنتی در سومین دوره جوایز فناوری ایران در سال ۱۳۹۱

  8. برگزیده همایش ملی توسعه دانایی محور در سال ۱۳۸۸

  9. کسب نشان مرکز کیفیت‌های برتر در سال ۱۳۸۸

  10. در سال ۱۳۸۷ در همایش ملی تجارت الکترونیکی، به عنوان وب‌گاه برگزیده از سوی وزارت بازرگانی معرفی شد.

 نظرات کاربران درباره ی سایت :

  در اینجا نگاهی داریم به برخی نظرات مشتریان دیجی کالا که در سایت ها و انجمن های مختلفی نوشته شده است. کاربری در انجمن وب هاستینگ ایران درباره خرید از دیجی کالا نوشته: «من از این سایت یک بار موبایل خریدم و بسیار هم راضی بوده و هستم. هم از نظر بسته بندی و کیفیت و هم بقیه موارد. مورد مهم دیگر خریدی بود که به اشتباه یک بار روتر خریدم، تازه هم بسته بندی را باز کردم و هم استفاده کردم ولی وقتی فردا تماس گرفتم و محصول را به محل شرکت بردم بدون هیچ مشکلی کل هزینه را برگشت دادند. در هر صورت کار دیجی کالا بی عیب و نقص است و یقینا خریدهای بعدی ام را هم از همین سایت انجام خواهم داد. از نظر کیفیت هم که فوق العاده اند.» کاربر دیگری در همین بحث نوشته: «بنده چند بار از دیجی کالا خرید کردم و راضی بودم. برگشت جنسشان نیز خوب است. یک بار یک گوشی دو سیم کارته خریده بودم دو سیم کارت همزمان نداشت؛ پس دادم.»

  البته همه نقدها مثبت نیست. کاربر دیگری تجربه اش در خرید یک تبلت از دیجی کالا را شرح داده که برخی جزئیات فنی اش با آنچه در سایت نوشته شده، همخوانی نداشته است.

 اما در وبلاگ «شاهینیسم»، نویسنده تجربه خود درباره خرید از دیجی کالا را به طور خلاصه این گونه نوشته است: «نقطه قوت این فروشگاه بررسی های خوبیست که برای عمده محصولات صورت می گیرد و به نکات ریز و درشت مربوط به محصول اعم از نقاط قوت و ضعف می پردازد. همچنین جدول مشخصات تنظیم شده برای محصولات که معمولاً در پایین صفحه مربوط به هر محصول قرار دارد به خوبی تنظیم شده است و اطلاعات خوبی را برای مقایسه با دیگر محصولات در اختیار خریداران می گذارد. همچنین ابزارهای مفیدی از جمله مقایسه محصولات هم برای راحتی کار خریداران طراحی شده است اما متاسفانه با توجه به تمامی ابزارهای ارائه شده، این سایت ایراداتی هم دارد که برای خریداران می تواند آزار دهنده باشد. از جمله این ایرادات به روز نبودن لیست هاست؛ با توجه به دو تجربه خریدی که از این وب سایت داشتم این موضوع کاملاً مشهود بود»

ماجرا از این قرار است که نویسنده از دیجی کالا محصولی را خریداری کرده که بعداً معلوم شده آن محصول در زمان خرید، موجود نبوده و مجبور شده مبلغی اضافه بر هزینه محصول بپردازد تا کالایی با مشخصات بالاتر را خریداری کند. اما در مجموع درصد نقدهای مثبت از نقدهای منفی در مورد دیجی کالا در فضای وب بیشتر است.

سعید و حمید محمدی از ابتدای تأسیس این سایت تا به امروز روزی 13 تا 14 ساعت کار انجام داه اند و معتقدند اگر کسی بخواهد الآن استارت چنین کاری را بزند باید روزانه 18 ساعت برای چند سال وقت بگذارد.

منابع :

http://yon.ir/KunT -saten

http://yon.ir/LaH0  - wiki pedia

http://yon.ir/iY6u  - sefidak

http://yon.ir/NbaN  - persian persia

http://yon.ir/UB20  - sazino