چشم انداز : شرکت سلام تا سال 1404 ، بوسیله ی پارک علم و فناوری آنلاین ، 20 میلیون (به تعداد جوانان ایران زمین ) شرکت فناور دانش بنیان سودآور بوجود می آورد که جوانان ایرانی با دنیایی از اعتماد به نفس ، اقتدار و ثروت آن را مدیریت می کنند به طوری که هر کدام از شرکت ها قابلیت رقابت با شرکت های مشابه خارجی ، در عرصه ی فعالیت خود را داشته باشند . پارک علم و فناوری مجازی در این سال ، به گردش مالی ماهیانه 45 میلیارد تومان خواهد رسید .

مأموریت : ما این امکان هستیم که مردم استعدادهای خود را شناسایی کرده و در جهت شکوفایی آن تلاش کنند .

« اگر همه ی مردم استعدادهای خود را در جهت صحیح شکوفا کنند ، دنیا همان مدینه ی فاضله ای می شود که همه آرزوی آن را دارند . »         (زکریای رازی)

شعار : هر ایرانی  ، یک شرکت دانش بنیان .

سرمایه مورد نیاز : 8 میلیون و 400 هزار تومان

مدت زمان لازم برای بازگشت سرمایه : 2 سال

 

اهداف ایجاد پارک علم و فناوری :

1.      تبدیل کارآفرینی از یک مبحث لوکس به یک مبحث کاربردی و دغدغه جوانان و خانواده های ایرانی.

2.      گسترش کارآفرینی و تولید ثروت در بین دانشجویان

3.      کاهش 70% هزینه های ایجاد و راه اندازی کسب و کار

4.      از بین بردن محدودیت های فیزیکی و جغرافیایی در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد

5.      تجاری سازی ایده های جدید و گسترش خلاقیت

6.      پیشرفت تکنولوژی از طریق گسترش ایده های خلاقانه

7.      تولید ثروت و افزایش اعتماد به نفس ملی

8.      کاهش بروکراسی اداری و افزایش کارآمدی

9.      سرعت گرفتن تولید علم و ایجاد تکنولوژی های جدید

10.  ایجاد محلی برای تأمین همه ی نیازهای یک کسب و کار ، به صورت شبانه روزی ، با دسترسی آسان .

11.  افزایش اشتغال زایی ، کاهش بیکاری ، کاهش نرخ خروج فارغ التحصیلان از کشور

12.  استفاده ی بهینه تر از سرمایه های انسانی کشور

13.  شناسایی و شکوفایی استعدادهای کشور

14.  معرفی استعدادها ، نخبگان ، کارآفرینان ، مخترعین و ... به عنوان الگو به جوانان و مردم

15.  ایجاد کارخانه ی تبدیل فکر به ثروت

16.  گسترش مشاغل خانگی و کسب و کارهای خانوادگی و ثروتمند شدن خانواده های ایرانی

17.  افزایش صادرات غیر نفتی

18.  آموزش تخصصی رایگان برای افزایش دانش ، توانمندی ها و مهارت های جوانان و دانشجویان ایرانی

19.  گسترش دانش متن باز و اشتراک تجربیات افراد و کسب و کار ها

20.  ایجاد محلی برای انجام پروژه های open-source ایرانی

 

دلایل اجرای پروژه پارک علم و فناوری مجازی :

1.      وجود سرمایه های انسانی فراوان در همه ی بخش ها و رشته ها

2.      لزوم شناسایی نیروهای بالقوه ،  استعدادهای کشور و کمک به شکوفایی و رشد آنها

3.      لزوم گسترش کارآفرینی و اشتغال زایی در بخش خصوصی

4.      لزوم تولید ثروت در شرایط تحریم اقتصادی و بحران های اقتصادی جهانی

5.      وجود فرصت های بی شمار شغلی و لزوم استفاده از آنها

6.      ایجاد احساس شخصیت ، مفید بودن ، اعتماد به نفس و استقلال در جوانان

7.      ایجاد شغل برای افراد ناتوان (معلولین ، جانبازان ، سالمندان ، ناشنوایان و ...)

8.      بروکراسی ناکارآمد اداری

9.      وجود محدودیت های فیزیکی و غیر فیزیکی فراوان در پذیرش و جذب واحدهای فناور در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور

10.  لزوم افزایش بازدهی و کارآمدی پارک های علم و فناوری کشور در تولید ثروت

 

سرویس های ارائه شده :

1.      سامانه جذب و پذیرش آنلاین واحدهای فناوری و ارزیابی و نظارت بر آنها

2.      خدمات کارآفرینی

شامل : خلاقیت ، ایده پردازی ، امکان سنجی ، طرح کسب و کار ، راه اندازی کسب و کار

3.      سامانه ی معرفی سرمایه گذاران و سرمایه پذیران

به منظور جذب سرمایه گذار برای واحدهای فناور

4.      سامانه مناقصه گذاری پروژه

(Outsourcing)شرکت ها ، جذب پروژه ، کسب درآمد ، بازاریابی پروژه

5.      دفتر کار مجازی به عنوان میزکار شرکت

شامل نرم افزارهای آنلاین برای مدیریت منابع ، مدریت نیروی انسانی ، مدیریت پروژه ، مدیریت مالی ، ارتباط با مشتریان ، دفتر قرارهای کاری ، شرح وظایف افراد ، به اشتراک گذاری مستندات و مدارک ، سیستم voip نرم افزاری و سخت افزاری ، دبیرخانه ، بایگانی و ...

6.      امکان ایجاد یک یا چند فروشگاه اینترنتی برای واحدهای فناوری ، با پشتیبانی قوی ما

7.      شبکه اجتماعی کارآفرینان

به منظور ارتباط مستمر کارآفرینان ، اساتید دانشگاه ها ، دانشجویان ، واحدهای فناور ، صنعت گران و ... با هم . برای تبادل اطلاعات و تجربیات و نیز همکاری و بازاریابی پروژه .

8.      ارائه مشاوره های تخصصی ، راهکار ها و راه حل های بهینه تخصصی به واحدهای فناوری.

9.      آموزش آنلاین تخصصی .

 

خدمات تکمیلی :

1.      برگزاری همایش های علمی و دعوت از کارآفرینان و اساتید برجسته کشور

2.      برگزاری مسابقات علمی و فناوری و در نظر گرفتن جوایز نقدی مناسب

3.      چاپ مجله ی تخصصی برای پارک علم و فناوری مجازی و معرفی واحدهای فناور ، تبلیغ و بازاریابی برای آنها .

4.      ارائه ی تخفیفات ویژه برای واحدهای فناور برتر .

 

مخاطبین :

1.      به طور کلی هر کسی که ایده ای خلاقانه داشته باشد و بخواهد آن را پیاده سازی و تجاری کند ، می تواند از پارک علم و فناوری مجازی استفاده کند .

2.      حتی افرادی که ایده ای ندارند و فقط علاقه مند هستند کسب و کار خود را راه اندازی کنند ، می توانند از خدمات خانه ی کارآفرینی استفاده نموده و سپس در پارک مستقر شوند .

این افراد شامل : مخاطبین پارک های علم و فناوری ، صاحبان شرکت های نوپا ، دانشجویان ، مخترعین ، نخبگان ، افراد جویای کار ، زنان خانه دار ، معلولین ، سالمندان تحصیل کرده و ... می شود .

 

در حال حاضر (سال 90)  حدود 3 میلیون و 800 هزار نفر دانشجو در دانشگاه های کشور در حال تحصیل هستند . اگر فارغ التحصیلان بیکار را نیز به این رقم اضافه کنیم ، رقم قابل توجهی خواهد شد .

بر اساس گزارش سایت ویکی پدیای انگلیسی(صفحه List of countries by number of Internet users ) در سال 2010 ، کشور ایران 33 میلیون و 200 هزار نفر کاربر اینترنتی داشته است .

حجم قابل توجهی از کاربران اینترنتی کشور را دانشجویان ، فارغ التحصیلان و صاحبان شرکت های نوپا تشکیل می دهد .

از این بین ، اگر بتوانیم با ارائه ی بهترین خدمات و پشتیبانی قوی ، فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب ، 1000 نفر را به عنوان 1000 واحد فناوری در پارک علم و فناوری مجازی پذیرش کنیم .

با فرض اینکه هزینه ی یک واحد فناوری مستقر در پارک ما به طور میانگین ماهیانه 45 هزار تومان باشد ، ماهیانه 45 میلیون تومان درآمد ناخالص پارک علم و فناوری خواهد بود .

1000 واحد * 45 هزار تومان = 45 میلیون تومان

مدت زمان لازم برای جذب 1000 واحد فناوری : 1 سال

 

نیازمندی ها :

1.      2 برنامه نویس (ماهیانه 400 هزار تومان)

2.      استقرار در پارک علم و فناری (ماهیانه 150 هزار تومان)

3.      هزینه ی host و Domain (ماهیانه 50 هزار تومان)

4.      هزینه تبلیغات (ماهیانه 100 هزار تومان )

5.      مدت زمان مورد نیاز برای انجام پروژه : 1 سال

هزینه ی ماهیانه : 700 هزار تومان .

هزینه ی یک سال : 8 میلیون و 400 هزار تومان

 

گسترش پارک علم و فناوری مجازی و پتانسیل های درآمدزایی :

1.      شبکه اجتماعی کلوب (cloob.com)

شبکه ی اجتماعی ایرانی کلوب بیش از 1 میلیون نفر کاربر ایرانی دارد . اگر پارک علم و فناوری مجازی ما ، به عنوان یکی از بخش های سایت ، به شبکه ی اجتماعی کلوب اضافه شود ، 1 میلیون نفر از آن بازدید می کنند .

به خاطر جذابیت و ماهیت کسب درآمد و سودآوری آن ، به احتمال زیاد افراد زیادی در آن مشارکت خواهند کرد .

2.      پارک علم و فناوری مجازی به زبان انگلیسی

اگر پارک علم و فناوری مجازی را به زبان انگلیسی ارائه دهیم ، و خدمات ویژه ای برای انگلیسی زبانان در نظر بگیریم ، می توانیم از طریق تبلیغات در گوگل و فیس بوک ، به یک میلیارد نفر کاربر اینترنتی در جهان دسترسی پیدا کنیم .

اگر از بین یک میلیارد نفر کاربر اینترنتی در جهان ، 1 میلیون نفر در پارک ما مستقر شوند ، به درآمد ماهیانه 30 میلیارد دلار (معادل 30 میلیارد تومان) خواهیم رسید .

 

زمینه های مرتبط برای کارآفرینی :

امروزه صنعت گردشگری و صنعت تبلیغات آنلاین از پردرآمدترین صنایع به شمار می روند . براساس پیش بینی امارکتر (eMarketer) هزینه های تبلیغات آنلاین از سال 2009 تا 2014، 41 میلیارد دلار افزایش می یابد. این در حالی است که هزینه تبلیغات آنلاین در سال 2010، 61 میلیارد و  800  میلیون دلار بوده است.

به نقل از یکی از خبرگزاری های معتبر کشور  « در سال 2008 میلادی تعداد گردشگران در جهان 922 میلیون نفر بوده و درآمد حاصل از گردشگری به  944 میلیارد دلار رسیده است .( هر گردشگر به طور متوسط1023 دلار خرج کرده است) که تعداد گردشگران و درآمد این صنعت در سال 2020 به ترتیب به یک میلیارد و 600 میلیون نفر و درآمد این صنعت به دو تریلیون دلار خواهد رسید. (یعنی هر گردشگر به طور متوسط 1250 دلار خرج می کند)  »

در کشور پهناور ایران پتانسیل های فوق العاده ای برای جذب گردشگر وجود دارد .

اگر ما بتوانیم فقط صنعت گردشگری را در کشور رونق دهیم ، با ورود سالیانه 20 میلیون گردشگر به طور ثابت به کشور ، 60 میلیون شغل در کشور ایجاد می شود . چرا که بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری ، به ازای ورود هر توریست به کشور ، 3 شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی ایجاد می شود .

بنابراین ما چشم اندازی برای جذب گردشگر خارجی به کشور تعیین کردیم که بتوانیم به آمار سالیانه 20 میلیون گردشگر ثابت خارجی در کشور برسیم .