در سیر تکاملی طبیعی جوامع، دانشگاهها و صنایع از رشد قابل توجهی برخوردار شده اند به­نحوی که امروزه به جرئت می­توان گفت بخش اعظم سرمایه­های جوامع اعم از نیروی انسانی و منابع مالی در این دو بخش متمرکز شده است. با پیشرفت روزافزون علوم و صنایع فاصله این دو نهاد پایه­ای جوامع نیز روز به روز بیشتر می شود. کاهش فاصله علم و صنعت از یک سو و کاستن از هزینه­های تحقیقات مربوط به تجاری­سازی از سوی دیگر، جوامع بشری را در دهه اخیر به سوی استفاده از ابزارهای جدیدی به نام انکوباتورها سوق داده است. در این مقاله سعی بر آن است تا با بیان مفاهیم انکوباتورها، سیر تکاملی آنها، کارکردها و انواع آن به بررسی نقش فزاینده آنها در نظام آموزشی ایران، عملکردشان در تجاری­سازی یافته های تحقیقاتی با فرایند از آزمایشگاه تا بازار، کمک به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار و رفع معضل اشتغال بپردازیم.

مقدمه

یکی از مکانیسم­هایی که برای بیش از دو دهه به­منظور پرورش سازمانهای کوچک و کمک به رشد کارآفرینی در کشورهای توسعه­یافته و اخیراً در حال توسعه به کار گرفته شده، پیاده­سازی انکوباتورها است. کسب و کارهای جدید از شرکتهای نوپایی آغاز می­شوند که خدمات و کالاهای جدیدی را به بازار رقابتی عرضه می­کنند و با نام بنگاههای کوچک و متوسط شناخته می­شوند. امروزه نقش بنگاههای کوچک و متوسط در رشد و توسعه کشورها در سراسر جهان شناخته شده است و در نتایج مطالعات، تحقیقات و گزارشهای رسانه­های گوناگون بر آن تأکید می­شود. از طرف دیگر، کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان، مبحثی است که در ارتباط تنگاتنگ با بنگاههای کوچک و متوسط مطرح می­شود. ارتباط کارآفرینی با بنگاههای کوچک و متوسط، مسائل دیگری مانند توسعه و اشتغال­زایی را تحت­الشعاع قرار می­دهد، بنگاههای کوچک و متوسط در سلامت اقتصادی هر کشوری نقش حیاتی ایفا کرده و حمایت از آنها از اهمیت بسیاری برخوردار استچ.

 

 

انکوباتور چیست؟

انکوباتور از نظر لغوی، نام دستگاهی است که گرمای لازم را برای تبدیل تخم به جوجه فرآهم آورده و نوزادانی را که زودتر از موعد مقرر به دنیا آمده­اند، به رشد لازم می­رساند. حال در اینجا این پرسش مطرح می­شود که با توجه به این تعریف، انکوباتور چه ارتباطی با تجارت و کسب و کار می­تواند داشته باشد؟ به طور معمول وقتی پرسیده می­شود که یک انکوباتور تجاری- صنعتی چیست؟، باید گفت اتفاقی که برای بچه­ها یا تخم­مرغها در یک دستگاه انکوباتور می­افتد، در یک انکوباتور تجاری برای ایده­ها و فکرهای کارآفرینانه رخ می­دهد. یک انکوباتور یا مرکز رشد مجموعه­ای متشکل از یک یا چند ساختمان است که واحدهای تحقیقاتی نوپا نظیر هسته­های تحقیقاتی دانشگاهی، شرکتهای تحقیقاتی خصوصی و مراکز تحقیق و توسعه صنایع و سازمانهای اجرایی به­صورت موقت در آن مستقر و از خدمات پشتیبانی دایر شده در این مرکز، بهره­مند می­شوند. هر انکوباتور متشکل از چند واحد تجاری کوچک (عمدتاً بین 10 تا 50 واحد) است که این واحدها:

! به طور معمول از یک فضای مشترک استفاده می­کنند؛

! خدمات و امکانات ارائه شده با اجاره بهای اندک و قابل تغییر در اختیار کارآفرینان قرار می­گیرند؛

! سرویس مشاوره­ای و آموزشی کامل و در محل به صورت رایگان و با هزینه بسیار اندک در اختیار آنهاست؛

! فضای کلی انکوباتورها بر تحقیق، نوآوری و افزایش قدرت رقابت در صنایع تکیه دارد؛

! انکوباتورها مشوق شکل­گیری و تجاری­کردن ایده­های خلاق و نوآور هستند؛

! بخشهای دولتی (دانشگاهی و صنعتی) و خصوصی در ساماندهی و مدیریت انکوباتورها حضور دارند.

باتوجه به تعریف کارآفرینی که عبارت است از «انجام هر فعالیتی که به آفرینش کار و ایجاد ارزش افزوده در سرمایه یا تولید و عرضه هر گونه کالا یا خدمات جدید منجر شود.» شرکتهای کارآفرین نیز خدمت جدیدی اعم از کالا، خدمات یا محصول را عرضه می کنند. این شرکتها زمانی از این طریق در بازار ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می­کنند، که هیچ یک از شرکتهای موجود چنین ارزشی را ایجاد نکرده باشند.

اما آیا سازمان کارآفرین در بدو ورود خود به بازار رقابتی توانایی پایداری و نیز معرفی محصول خود را دارد؟ مراکز رشد یا انکوباتورها ابزاری مناسب برای جذب کارآفرینان محسوب می­شوند. این مراکز دارای ساختاری منعطف بوده که خدمات موردنیاز کسب و کارهای کوچک را در یک فضای پویا در طول سالهای ابتدایی حیات آنها تأمین می­کنند و با در اختیار قرار دادن امکانات و خدمات مورد نیاز، هزینه­های اولیه برای ایجاد یک حرفه را کاهش داده و با ارائه مشاوره­های مدیریتی و حقوقی ضعف شرکتها را جبران می­کنند. به عبارت دیگر، هدف اصلی مراکز رشد کمک به ایجاد شرکتها و مؤسسات توسط افراد نوآور و کارآفرین است به نحوی که بتوانند با ریسک کمتر به موفقیت دست­یافته و در بازار آزاد و بین المللی به رقابت بپردازند.

شکل گیری انکوباتورها

مروری بر روند شکل­گیری مراکز رشد تجاری در کشورهای مختلف در طول زمان نشان­دهنده تغییراتی قابل ملاحظه با گذر زمان در مراکز رشد است(شکل1). با این حال مفهوم رشد صنعتی سابقه­ای 30 ساله دارد که نقطه آغاز آن انگلستان است.

در دهه 1970 که آن را می­توان دوران شکل­گیری مراکز رشد نامید، مراکزی مانند آژانس­ها، انجمنها، شهرکهای صنعتی و کارگاههای آموزشی، از توسعه شرکتها حمایت می­کردند. با گذشت زمان مراکز رشد همراه با پیشرفتها و اصلاحات پی­درپی در اروپا گسترش یافت و در دهه 80 با پیدایش مراکز تجاری و پارک­های علمی، آنها نیز به جمع مجموعه مراکز حمایت­کننده پیوستند. باتوجه به کارکرد این مراکز در اواخر دهه 80، رفته رفته ایده مراکز رشد شکل گرفت. در حال حاضر نزدیک به 400 مرکز در آمریکای شمالی در حال فعالیت بوده که 65 درصد آنها عمری کمتر از پنج سال دارند. در سال1980 اولین انکوباتور در کانادا تأسیس گردید و در حال حاضر 25 مرکز رشد در کانادا در حال فعالیت هستند.

خدمات انکوباتورها

هریک از انواع مختلف انکوباتورها اهدافی را به صورت مشترک دنبال می کنند. هدف اصلی همه انکوباتورها افزایش شانس موفقیت مؤسسات کارآفرین نوپاست. از جمله حمایتهای مهم انکوباتورها، ایجاد ساختمانها و ارائه خدماتی است که در جهت برآورده کردن نیازها تنظیم گشته‏اند. مراکز رشد در عمل بستر توسعه بنگاههای کوچک و متوسط از طریق کارآفرینان که مهمترین ابزار توسعه فناوری و اقتصادی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به حساب می‏آید را فراهم می‏کنند. زمانی که شرکت در انکوباتور سپری می‏کند، کارفرمایان مدیریت مورد نیاز، مهارتها و فنون تجاری را خلق کرده و آنها را گسترش می­دهند. بررسی تجربه کشورهایی از قبیل چین، کره جنوبی و مالزی نشان داده است که پارک­های علمی و مراکز رشد در ایجاد واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی و نهایتا توسعه اقتصادی این کشورها بسیار موثر بوده‏اند. یک انکوباتور با قراردادن تجربه، مهارت و سرمایه در دسترس شرکتهای کارآفرین، آنها را در وضعیت بهتری قرار داده و از شکستی که 80 درصد شرکتهای کوچک را در پنج سال اول فعالیتشان تهدید می­کند، جلوگیری به عمل می‌آورد.

طبقه­بندی انکوباتورها

انکوباتورها را می­توان به دسته­های زیر تقسیم­بندی کرد.

-1 انکوباتورهای صنعتی: این گروه از انکوباتورها توسط نهادهای دولتی و مؤسسات غیرانتفاعی حمایت می­شوند و هدف آنها ایجاد کار از طریق حمایت از کارفرمایان است. این انکوباتورها اغلب در ساختمانهای بازسازی شده، کارخانه­های متروکه، انبارها، مدارس، ساختمان اداره­ها و سایر فضاهایی که مورد استفاده قرار نمی­گیرند، راه­اندازی می­شوند.

-2 انکوباتورهای دانشگاهی: این نوع انکوباتورها به­منظور تجاری­کردن دانش فنی، فناوری و مالکیت معنوی ایجاد شده و از طریق فعالیتهای پژوهشی دانشگاهها به وجود آمده­اند انکوباتورهای دانشگاهی تسهیلاتی همچون آزمایشگاهها، کتابخانه­ها و همچنین تخصص و مشاوره دانشجویان و اعضای هیئت علمی را به شرکتهای نوپای عضو خود ارائه می­کنند. بعضی از این انکوباتورها به طور مستقیم به­وسیله دانشگاهها حمایت می­شوند، اما اغلب دارای شرکایی از دیگر سرمایه­گذاران و نقش­آفرینان در این زمینه هستند[12].

-3 انکوباتورهای مجازی: انکوباتورهای مجازی فاقد جا یا مکان خاصی هستند و خدمات و تسهیلات دیگری غیر از فضای کاری را به شرکتهای عضو خود عرضه می­کنند. عمده­ترین قسمت این گروه را انکوباتورهای اینترنتی تشکیل می­دهند. این گروه موسوم به شتاب­دهنده­های تجاری دارای ویژگیهای خاص خود هستند. از جمله اینکه دوره­ فراوری تجاری آنها کوتاه­تر، نتایج کار آنها به­سادگی قابل سنجش و اندازه­گیری نیست.

-4 انکوباتورهای بین­المللی: به طور معمول این طبقه از انکوباتورها دارای مجموعه کاملی از سرویس­های پشتیبانی برای پیشرفت فعالیتهای تجاری هستند و تمرکز آنها بیشتر بر روی صادرات است. این انکوباتورها با دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، سرمایه­گذاران داخلی و بین­المللی در ارتباطند. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این گروه، ایجاد شبکه­ای از انکوباتورها در محدوده مربوط به خود است. این شبکه­ها توان و ظرفیت انکوباتورهای بین­المللی را از طریق به اشتراک گذاردن منابع و اطلاعات به مقدار قابل توجهی افزایش می­دهند.

فراوری تجاری

فراوری تجاری را از دیدگاههای متفاوتی می­توان تعریف کرد. انجمن ملی فرآوری تجاری آمریکا (NBIA) ، این تعریف را ارائه می­دهد: «فرآوری تجاری روندی است که تولد و رشد شرکتهای جدید را از طریق تأمین کارآفرینان با ابزارهایی تسریع می کند که برای موفقیت در سرمایه­گذاری خود به آن احتیاج دارند. فراوری تجاری صرفه­جویی اقتصادی، تجاری­سازی فناوریهای نو و اشتغال­زایی را در پی دارد و مولد ثروت و سرمایه است.»

به بیان دیگر، فرآوری تجاری، محصول یک انکوباتور است که بین منابع و اهداف از طریق انکوباتورها ارتباط برقرار می‏کند.

شاخصه اصلی یک انکوباتور، ارائه خدمات تخصصی و مشاوره­ای تجاری در محل انکوباتور است. بدون این ویژگی انکوباتورها تفاوتی با فضاهای­کاری مدیریت­شده که از مدتها پیش­در اروپا و آمریکا وجود داشته­اند نخواهند داشت. به این ترتیب، ویژگی اصلی یک انکوباتور که شاید رمز موفقیت آن نیز باشد، «در محل» بودن خدمات مشاوره­ای آن است.

چرخه حیات سازمانها

وقتی یک کسب و کار شرایط لازم برای قرارگیری در ساختار یک انکوباتور را کسب کرد، قراردادی میان تیم کارآفرین و انکوباتور بسته خواهد شد. در این قرارداد نحوه پرداخت اجاره در طول دوره فرآوری تجاری و تعهدات خروج از آن پس از اتمام دوره بطور کامل مشخص می­گردد. شیوه پرداخت اجاره برای فضای کاری و سایر خدمات انکوباتور به گونه­ای است که تیم کارآفرین بتواند با پیشرفت کار خود آن را افزایش دهد. دوره­های افزایش اجاره معمولاً شش ماه به شش ماه تعیین می­شوند. نرخ اجاره در شش ماه اول بطور معمول 20درصد نرخ بازار خواهد بود که این مقدار بسته به میزان امکانات مالی انکوباتور و شرایط مالی منطقه تغییر می­کند. افزایش اجاره به شکلی است که بعد از اتمام دوره­ی تعیین شده­ فراوری تجاری، نرخ اجاره از عرف معمول بازار منطقه بیشتر خواهد شد. مقدار افزایش اجاره در یک دوره سه ساله معمولاً هر شش ماه 20 درصد می­باشد و باتوجه به تعداد شغلهای ایجاد شده، کارآفرین می­تواند از تخفیف­های تعیین شده نیز استفاده نماید. به این ترتیب بعد از پایان دوره فراوری تجاری تیم خود به خود از سیستم خارج خواهد شد. البته گفتنی است که روش­های دیگری نیز برای بازپرداخت هزینه­ها توسط تیم­های کارآفرین وجود دارد.

تاثیر انکوباتورها بر تجاری­سازی ایده­ها

بسیاری از انواع انکوباتورها به­خصوص انکوباتورهای فناوری تحت نظارت یا متعلق به دانشگاه­ها و مراکز آکادمیک هستند. ارتباط انکوباتورها با دانشگاه­ها از سه جنبه قابل بررسی است:

-1 تجاری سازی یافته های تحقیقاتی با فرایند از آزمایشگاه تا بازار: بسیاری از یافته­های علمی- پژوهشی در دانشگاه­ها، قابلیت پیاده­سازی در صنعت و ورود به بازار را دارند، ولی با وجود بوروکراسی انعطاف­ناپذیر موجود برای پیاده­سازی یک طرح تجاری- تحقیقاتی در مراکز علمی یا دولتی اغلب کارآفرینان و محققان از انجام و پیاده­سازی طرح و ایده خود دلسرد گشته و در نتیجه جذب فعالیتهای حاشیه­ای می‏گردند. انکوباتورها و خصوصا انکوباتورهای فناوری که در ارتباط مستقیم با مراکز آکادمیک هستند، خلاء روند تجاری­سازی نوآوریهای فناورانه را پر کرده و زمینه راه­اندازی شرکتهایی را به وجود می­آورند که مالکان آنها در بسیاری اوقات محققان و دانشگاهیان هستند. به این فرایند تجاری­سازی یافته­های پژوهشی به اصطلاح «از آزمایشگاه تا بازار» گفته می­شود.

-2 کمک به فارغ­التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار: به دلیل جایگاه و نقش ویژه کارآفرینان در روند توسعه و رشد اقتصادی، بسیاری از دولتها و کشورهای توسعه‏یافته و در حال توسعه تلاش می­کنند با بهره­برداری امکانات و دستاوردهای تحقیقاتی، شمار بیشتری از افراد جامعه که دارای ویژگیهای کارآفرینی و خلاقیت هستند را به آموزش در جهت کارآفرینی و فعالیتهای کارآفرینانه تشویق کنند. کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصتها و موقعیتها و ایجاد حرکت در جهت توسعه این موقعیتها دارند، پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب می­شوند. از طرفی آموزش و پرورش آکادمیک امروزی از مرز فارغ­التحصیل شدن فراتر می­رود. با این دید دانشگاه امر حمایت و پرورش دانشجویان را حتی پس از فارغ­التحصیلی دنبال می­کند و فارغ­التحصیلان را باتوجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی به بازارکار هدایت می‏کنند. انکوباتورهای وابسته به دانشگاه­ها، ابزارهای رسیدن به این هدف محسوب می­شوند. به این ترتیب دانشگاه­ها به وسیله ابزاری به نام انکوباتور، فارغ­التحصیلانی که شرایط تعیین شده را دارا باشند، تحت پوشش قرار می­دهند تا در محیطی با ریسک کمتر به بازار رقابتی بپیوندند.

-3 رفع معضل اشتغال: مسئله ایجاد فرصتهای شغلی و اشتغال­زایی در دستور کار همه کشورها، سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن قرار دارد و به یک مسئله جهانی تبدیل شده است. سازمان ملل طی اعلامیه­ای اعلام کرده است بیش از یک میلیارد نفر در دهه آینده وارد سنین کار خواهند شد. همچنین سازمان بین­المللی کار، بانک جهانی را متولی ایجاد فرصتهای شغلی جدید در جهان معرفی کرده است. در ایران طی 10 سال آینده بیش از 10 میلیون نفر وارد بازار کار خواهند شد. پس چه باید کرد تا معضل بیکاری به بحران بیکاری تبدیل نشود؟

باتوجه به روند رو به رشد و همه جانبه بیکاری در سالهای اخیر، ضرورت رویارویی با این معضل از طریق ایجاد فرصتهای شغلی جدید، در رأس برنامه­های دولت قرار گرفته و مورد توجه بالاترین مقامات اجرایی کشور است. اما آنچه مسلم است و باید بیش از هر اقدام اقتصادی- اجتماعی دیگری مورد توجه جدی مسئولان و کارگزاران اداره امور کشور قرار گیرد، اقدام در پذیرش، چگونگی یافتن و اعمال روشهای کارا برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید و تغییر جهت­گیری دانشگاه­ها به سوی عملی کردن علم و نتایج تحقیقات است .

همان طورکه گفته شد یکی از خروجیهای انکوباتورها ایجاد فرصتهای شغلی است که از این منظر برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است. سیاستهای تصمیم­گیری اخیر دولت، انکوباتورها و مراکز رشد را به­عنوان راهبردی برای مواجهه با مسئله اشتغال مطرح کرده است.

حال با مطالعه موردی دانشگاه توونته- هلند نقش انکوباتورها در توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی را بررسی دقیق‌تری می­کنیم، «توونته» با نیم میلیون جمعیت در شرقی­ترین قسمت هلند و در نزدیکی مرکز آلمان واقع شده است. در دهه 60و70، حدود چهار هزار شغل در این منطقه از بین رفت. از آنجایی که این منطقه دارای اقتصاد تک­قطبی مبتنی بر صنعت نساجی بود، این حادثه تأثیر مخرب چشمگیری در اقتصاد منطقه گذاشت. باتوجه به رکود اقتصادی منطقه­ای دانشگاه تصمیم گرفت ضمن همکاری با شرکتهای مختلف فعالیت خود را بر روی بنگاههای کوچک و متوسط متمرکز کند.

در سال 1985، پروژه­ای با هدف ایجاد 15 شرکت جدید در سال، با پشتیبانی دانشگاه آغاز به کار کرد. این پروژه که به TOP موسوم بود، به فارغ­التحصیلان دانشگاه «توونته» یا دانشگاه­های دیگر و نیز افرادی که شغل خود را در صنعت از دست داده بودند کمک کرد تا کسب و کار جدیدی را راه­اندازی کنند. این افراد قادر بودند در صورت تمایل به فعالیت در آزمایشگاه­ها و کارگاه­ها و استفاده از امکانات آنها، به­منظور کار بر روی ایده­ها، خدمات، بسته­های نرم‏افزاری و هرآنچه که مایل به تجاری­کردن آن بودند، بپردازند. زمانی­که آنها صاحب یک شرکت مبتنی بر تحقیقات تجاری بودند، به وسیله مشاورانی که اعتبار خود را از دانشگاه­ها یا بیرون از آن کسب کرده بودند به بازار معرفی می‏شدند.

نتیجه این کار تا کنون ایجاد 180 شرکت جدید با نرخ بقای قابل توجه 80 درصد بوده است. به علاوه 1500 شغل به طور مستقیم و 500 شغل به طور غیرمستقیم به وجود آمده است. ورود افراد به دانشگاه­ها و کارگاه­ها و آزمایشگاه­های آن که تمایل به راه­اندازی شرکتهای جدید داشتند اوضاع سرمایه­گذاران داخلی را در منطقه «توونته» بهبود بخشید. این روش در زمینه انتقال دانش فنی و فناوری به بازار کار، به بهترین شکل نتیجه داد و رشد شرکتهایی که بدین­گونه تأسیس شده­اند منافع مالی بسیاری را به­صورت متقابل عاید این دانشگاه ساخته است.

راهکارهای حمایتی دولت از انکوباتورها

کارآفرینی به ­عنوان عامل اصلی خلق کسب و کار جدید توسط افراد یا تیم­های کوچک محسوب شده و فرایندی هدفمند و خلاق برای سودآوری از طریق ایجاد یک شرکت یا سازمان مستقل و رقابت سازمانهای فعلی به شمار می‏آید. بنابراین، کارآفرین فردی است که منافع لازم برای شروع یا رشد کسب و کاری را بسیج کرده و تلاش او به ایجاد و اداره یک سازمان اقتصادی کوچک یا متوسط منجر می­شود. این سازمان جدید سطح رقابت را در بین همنوعان خود بالا برده و شرکتهای موجود را به مبارزه می­طلبد. به این ترتیب کارآفرینان را باید سرچشمه تولد و بقای بنگاههای کوچک و متوسط دانست. صنایع کوچک و متوسط، در بیشتر ساختارهای اقتصاد جهانی، به ویژه ساختارهای کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. در کشورهای در حال توسعه بیش از 90 درصد سازمانها و واحدهای صنعتی در طبقه صنایع کوچک و متوسط قرار دارند، به گونه­ای که حدود 75 درصد از تولید ناخالص داخلی آنها توسط بنگاههای کوچک و متوسط شکل می‏گیرد و این در حالی است که در سایر نقاط جهان این سهم 50 درصد است. به طورکلی، واحدهای کوچک و متوسط نقش مهمی را در اقتصاد و زندگی اجتماعی جوامع امروزی، به­ویژه کشورهای در حال توسعه ایفا کرده و تأثیر فراوانی در ایجاد کار در بخشهای غیرکشاورزی، صادرات، بازرگانی داشته و ارزش افزوده بسیاری را به همراه دارند. این بخش علاوه بر ایجاد مشاغل جدید، سهم بسزایی در توسعه و رشد مهارتهای فنی، حرفه­ای و همچنین ایجاد دوره­های کارشناسی و آموزشی برای تربیت نیروی کار غیرمتخصص عهده­دار است. دامنه این فعالیت تنها به ایجاد اشتغال ختم نشده و دیگر بخشهای اقتصادی مانند کشاورزی، تولید، صنعت و همچنین بخشهای خدماتی از قبیل تجارت، توریسم، حمل و نقل، صادرات و... را پوشش می­دهد. فعال­ترین سازمانهای کوچک و متوسط در کشور تایوان با 56 درصد از کل صادرات این کشور، چین با 40 تا 60 درصد و کره جنوبی با 40 درصد هستند.

سازمانهای کوچک و متوسط فناوری در رونق اقتصادی، توسعه فناوری و کارآفرینی نقش بسیار مؤثری دارند. توسعه این سازمانها در گرو ایجاد زیرساختهای لازم برای کاهش خطرپذیری آنها در دوران رشد فعالیت خود است. یکی از مهمترین این زیرساختها، انکوباتورهاست. انکوباتور یا مرکز رشد فناوری برای کارآفرینان و واحدهای کوچک و متوسطی که با تکیه بر علم و فناوری دارای ایده­های محوری قابل تجاری شدن هستند، برای مدت چند سال اطلاعات و مشاوره­های ضروری و نیز خدمات و تجهیزات مناسب را برای رشد و ارتقای آنها ارائه داده و آنها را برای حضور مستقل و مؤثر در صحنه فناوری کشور آماده می­کند.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته برنامه­هایی که بنگاههای کوچک و متوسط را پشتیبانی می‏کنند، جزو زیرمجموعه­های اصلی برنامه ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی هستند. این برنامه­ها دامنه وسیعی از مکانیسم­ها، مساعدتهای تکنیکی و پاداشهای مالیاتی را در برمی­گیرند.

سرمایه­گذاری مستقیم، آموزش، حمایت نوآوران و کارآفرینان و فرآوری تجاری مکانیسم­هایی برای پرورش سازمانهای کوچک است. تغییر دیدگاه فارغ­التحصیلان، درباره فناوری و تحقیقات، استقبال از حضور بخش خصوصی در اقتصاد، تجربه مثبت و موفق انکوباتورها در رشد اقتصاد محلی و کارآفرینی همگی شرایط لازم برای راه‏اندازی ساختاریافته مکانیسم کارآفرینی در کشور را فراهم کرده است. طی دو دهه اخیر مدارک و شواهد بسیاری مبنی بر تأثیر قابل توجه انکوباتورها در موفقیت و رشد کارآفرینان در زمینه پیشرفت کسب و کار جدید آنها قابل بررسی است. انکوباتورها در بسیاری از کشورهای در حال توسعه وجود دارند و در کشور ما نیز اخیراً توجه خاصی به این امر شده و بودجه قابل توجهی به آن اختصاص یافته است. برای مثال سازمان همیاری اشتغال فارغ­التحصیلان جهاد دانشگاهی در راستای سیاستهای کلان خود در محورهای پژوهش، آموزش، مطالعات و برنامه­ریزی و اطلاع­رسانی شغلی اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانیده است. موضوع ایجاد مراکز رشد به­عنوان یک رویکرد اساسی در امر کارآفرینی و ایجاد اشتغال و شکل­گیری کسب و کارهای کوچک و متوسط از اهداف اجرایی این سازمان بوده است. این سازمان برای همیاری در اشتغال فارغ­التحصیلان طرح تأسیس مرکز رشد فناوری اطلاعات را در نیمه دوم سال 1381 به سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور ارائه کرد که پس از ارزیابی و تصویب طرح و به‌دنبال دریافت موافقت اصولی، اقدامات لازم جهت راه­اندازی مرکز رشد و تدوین فرایند جذب شرکتها به ­عمل آمد. همچنین بودجه خاصی برای راه­اندازی انکوباتورها در دانشگاه­های مهم کشور پیش­بینی شده است.

نتیجه گیری

همزمان با شروع قرن بیست و یکم، دستیابی به موفقیت و بقا برای سازمانهای بزرگ مشکل­تر می شود. این واقعیت ناشی از ظهور عصر تجاری جدید است که تغییر، یکی از خصایص اصلی آن است. این موقعیت جدید ضرورت بازنگری اساسی در اولویتهای تجارت، دیدگاه­های استراتژیک و مدل­های کسب و کاری که تا به­حال به کار گرفته شده­اند را ضروری می­سازد. در جهان امروز که تأکید سازمانها بر قابلیت سازگاری با تغییر در محیط تجاری است، یک روش مؤثر که برای ایجاد ساختارهای سازمانی منعطف قبل از ورود به بازار رقابتی می­توان ارائه داد، بهره­گیری از انکوباتورهای تجاری است. انکوباتورها با افزایش قدرت رقابت­پذیری صنایع کوچک و متوسط مبتنی بر دانش که معمولاً با ایده­ای نو راه­اندازی می شوند، عامل مهمی در توسعه ساختار اقتصادی کشورها در سطح ملی به حساب می­آیند و باید با توجه به شرایط ترسیم شده در این مقاله توجه ویژه­ای به انکوباتورها برای رشد اقتصادی و مقابله با عامل مخرب بیکاری در ایران به عمل آید.

 

 

منابع

 

1 - کشمیری، مهدی و محمد جعفر صدیق “ساختارمند کردن نظام انکوباتوری، ضرورت توسعه انکوباتورها در ایران" www.istt.ir

2 - اصغری، کیوان و مصطفی کریمیان اقبال “تحلیل روش‏های حمایت مالی از کارآفرینان و موسسات نوپا" www.istt.ir

3 - محمد علی شفیعا "کارآفرینی با پیوند دانشگاه و صنعت" اولین کنگره ملی مهندسی صنایع و بهروری 1371

4 - سید جلال موسوی بازرگانی “تعیین ضوابط طراحی برنامه‏های آموزش و پرورش کارآفرینان در ایران بر اساس مطالعه تطبیقی برنامه‏های مشابه جهانی" پایان نامه کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت صنعتی 1378

5 - احمد پور دارایانی، محمود و محمد مقیمی “نقش کارافرینی در بهبود دانش صاحبان کسب و کار کوچک" مجله تدبیر، شماره 113،


http://padida.ir/applied-sciences/economy/1134-%D8%A7%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%D9%89%D9%86%D9%89-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%89%D8%B1%D8%A7%D9%86.html