دوره‌ی رشد چیست؟

دوره‌ای است که طی آن یک مؤسسه با تعقیب برنامه‌ی کاری مصوب که بر اساس ایده‌ی فناورانه تنظیم شده است به یک مؤسسه‌ی فعال و موفق اقتصادی تبدیل می‌شود. روند رشد مؤسسات فناوری طی حضور مرکز رشد بر اساس شاخص‌های رشد یافتگی:

- بلوغ علمی
- بلوغ مالی
- بلوغ سازمانی

مورد بررسی قرار می‌گیرد. زمان این دوره حداکثر 3 سال است که تحت شرایط خاص با تصویب شورای مرکز رشد تا 5 سال قابل تمدید است[8].

دوره‌ی رشد چیست؟

دوره‌ای است که طی آن یک مؤسسه با تعقیب برنامه‌ی کاری مصوب که بر اساس ایده‌ی فناورانه تنظیم شده است به یک مؤسسه‌ی فعال و موفق اقتصادی تبدیل می‌شود. روند رشد مؤسسات فناوری طی حضور مرکز رشد بر اساس شاخص‌های رشد یافتگی:

- بلوغ علمی
- بلوغ مالی
- بلوغ سازمانی

مورد بررسی قرار می‌گیرد. زمان این دوره حداکثر 3 سال است که تحت شرایط خاص با تصویب شورای مرکز رشد تا 5 سال قابل تمدید است[8].

 مدل‌های مدیریتی کاربردی در نظام ملی نوآوری

در این بخش به منظور شناخت و برنامه‌ریزی دقیق برای طراحی نظام ملی نوآوری، این نظام به چهار مدل مدیریتی کاربردی تقسیم شده است. در این مدل‌ها می‌توان وظائف عناصر بدنه اصلی نظام ملی نوآوری را بیشتر مورد بررسی قرار داد و با برنامه‌ریزیهای مشخص، ارتباطات متقابل بین عناصر نظام ملی نوآوری را بوجود آورد و از این طریق اثرات بسیاری بر رقابت‌پذیری ملی در موضوع علوم و فناوری برقرار نمود این چهار مدل مدیریتی کاربردی عبارتند از:

1. مدل دولت - صنعت - تحقیقات
2. مدل مالی - صنعت - تحقیقات
3. مدل صنعت - تحقیقات - دانشگاه
4. مدل صنعت - تحقیقات – پارک علمی و فناوری

 
مدل صنعت - تحقیقات - دانشگاه

بدنه اصلی تقاضا برای نتایج تحقیق و توسعه و بکارگیری آن در نظام نوآوری ملی صنایع هستند در یک منظر کلی صنایع بدنه اصلی نوآوری فناوری و جایگاه اصلی و ویژه در نظام نوآوری ملی دارند. (مطابق نمودار) وظیفه مدل ارتباطی صنعت - تحقیقات - دانشگاه تعلیم و پرورش نوآوری می‌باشد که به بررسی آن می‌پردازیم.

ساختار: ساختار این مدل شامل صنایع، مؤسسات تحقیق و توسعه و دانشگاهها می‌باشد.

وظایف: صنایع استراتژی توسعه و استراتژی نوآوری فناوری را شکل می‌دهند.

نقش و مکانیزم: صنایع در مرکز مدل صنعت، تحقیقات و دانشگاه قرار گرفته‌اند و هسته اصلی نوآوری فناوری و نظام انتقال موفقیت‌آمیز فناوری می‌باشد. صنایع و ارتباط شرکتها را با مؤسسات تحقیق و توسعه و دانشگاهها بوسیله مراکز فناوری و شرکتهای خدمات فنی و مهندسی ایجاد می‌نماید.

منابع: منابع این مدل مجموعاً از پس انداز شرکتها و گردش مالی شرکتهای فعال در بخش صنعت تامین می‌شود و تخصیص این منابع به کمیت و کیفیت کارآفرینان نوآوری بستگی دارد.

نتیجه گیری و پیشنهادات

پیشینه علم در کشور زیاد است اما تبدیل آن به فن آوری کمتر اتفاق افتاده است.با وجود 10 پارک علم و فن آوری و 40 مرکز رشد در کشور با هدف رشد و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط و حمایت از تیم های کار آفرین در راستای تبدیل ایده های فن آور در کشور تا حدودی بستر های لازم برای استفاده از تحقیق فراهم است.بدین وسیله4 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در مراکز رشد و پارک ها مشغول به کار روی ایده های خود هستند. ترویج و اشاعه مفهوم کار آفرینی و بستر سازی برای کار شایسته و ایجاد بستر مناسب برای توسعه حضور فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی ، و کار آفرینان در بخش تعاونی ضرورتی حیاتی است .

با توجه به اینکه انجام تحقیقات دراین خصوص مستلزم صرف بودجه بیشتری میباشد و با توجه به اینکه تعاونیها دارای قدرت مالی حمایتی بیشتری نسبت به سایر نهادها می باشند بنابراین پیشنهاد می گردد وزارت تعاون با تشکیل تعاونیهای تحقیقاتی – دانشگاهی (جذب نخبه های دانشگاهی به عنوان اعضاء) و تعاونیهای صنعتی – تحقیقاتی (جذب نخبه های دانشگاهی و سرمایه گذاران) کمک شایانی به بهبود عملکرد مدل صنعت - تحقیقات – دانشگاه با نقش حمایتی بنماید.
این تعاونیها می توانند در متن پارکهای علمی و فناوری با رویکرد تحقیقاتی جای گیرند و با پیروی از اساسنامه پارکها ، زمینه های لازم را برای ورود بخش تعاون به عرصه پارکهای فناوری و نظام ملی نوآوری پدید آورند.

وزارت تعاون می تواند در مدل پیشنهادی که ورود تعاونیهای تحقیقاتی دانشگاهی به طور حمایتی به مدل صنعت - تحقیقات – دانشگاه می باشد نقش نظارتی ایفا نماید ، دخالت بیش از حد این بخش به عنوان آفت این مدل در جهت خصوصی سازی شناسایی شده و در سند چشم انداز نیز مورد تاکید قرار گرفته است.امید است این مقاله بتواند اسباب ایجاد تفکرات و ایده های نو و مشکل گشا را در بخش ورود اصولی و حمایتی ارگانهای دولتی در پارکهای علمی فناوری فراهم آورد.


http://www.jobportal.ir/s2/Default.aspx?ID=9_3_841_1_1166