راهی که جهاد دانشگاهی در طول بیش از ربع قرن فعالیت پربار علمی، تحقیقاتی، فرهنگی، اطلاع‌رسانی و به ویژه فناوری پیموده،‌ همواره به یک هدف مهم و اساسی معطوف بوده که همانایافتن راهکاری برای هدایت پژوهش به سوی تامین نیازهای اساسی جامعه و یا به عبارت امروزین"تجاری‌سازی یافته‌های علمی و پژوهشی" و پوشش کاستی‌ها و چالش‌های مختلف جامعه بوده است. بی جهت نیست که بسیاری از صاحب‌نظران برجسته علم و فناوری کشور، جهاد دانشگاهی را الگوی موفق اتفاقاتی می‌دانند که در دره سیلیکون (silicon valley) آمریکا رخ نمود و نماد فعالیتی قلمداد می‌کنند که به صورت بومی در کشوری در حال توسعه مثل ایران از بطن و درون انقلاب پا گرفت و پاسخگوی بسیاری نیازهای اجتماعی گردید.

و این گونه است که حتی جهاد دانشگاهی به عنوان "پارک و مرکز رشد بزرگی" تلقی می‌شود که بدون اینکه شعار امروزی مراکز رشد به پارک‌های علم و فناوری را باب نماید، ‌ماهیت خود را به عنوان پارک و مرکز رشد موفق تداوم بخشید و بسیاری از قوانین دست و پاگیر را عوض کرد و به نفع جامعه علمی، پژوهشی و فناوری کشور تغییر داد. از این رو جهاد دانشگاهی پرچمدار حرکت خود جوش پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری در کشور است و بدون آنکه ادعایی داشته باشد، در بحث تجاری‌سازی یافته‌ها و تبدیل ایده به محصول موفق بوده که می‌تواند ادعای به حق داشته باشد.
جهاد دانشگاهی با سابقه علمی، پژوهشی و فناوری که علاوه بر این موارد، حمایت از ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های مهندسی و به اصطلاح ادبیات مراکز رشد شرکت‌های دانش بنیان را نیز در کارنامه خود دارد.از این رو جهاد دانشگاهی مرکز رشد خود را در سال 1383 با در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و با نام مرکز رشد رویش راه‌اندازی کرد؛ این مرکز به تجاری‌سازی ایده‌های نو و خلاق در زمینه‌هایی می‌پردازد که بر اساس فناوری اطلاعات و ارتباطات بنا شده باشند.

مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات رویش
مرکز رشد رویش، مکانی است که هسته‌ها و مؤسسات فناوری نوپا، در حوزة فناوری اطلاعات و ارتباطات، در آن مستقر شده و از خدمات عمومی، تجهیزات و امکانات اولیه مورد نیاز، خدمات مشاوره و پشتیبانی‌های تخصصی بهره‌مند می‌گردند. این مرکز محیطی پویا به منظور جذب و پرورش ایده‌های نوآورانه و تبدیل آنها به کسب و کارهای موفق را فراهم می‌آورد.

اهداف مرکز
عمده‌ترین اهداف مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات رویش عبارتند از:
• کمک به توسعة کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات
• ایجاد زمینه‌های کارآفرینی و توسعه مشاغل مرتبط
• ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در حوزة فناوری اطلاعات و ارتباطات
• کمک به تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای قابل عرضه به بازار
• بستر‌سازی به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جذب کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی
• رشد اقتصادی منطقه و تنوع بخشیدن به آن
• ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در منطقه
• بسترسازی جهت تجاری‌کردن دستاوردهای تحقیقاتی
• نحوه پذیرش وشرکت‌های تحت پوشش

روش جذب و پذیرش واحدهای فناور
مرکز رشد پس از اعلان فراخوان عمومی و دریافت تقاضاها به بررسی مقدماتی فرم‌های تقاضا در کمیته پذیرش مرکز رشدپرداخته،سپس از متقاضان استقرار در مرکز رشد که امتیاز پذیرش اولیه در مرکز رشد را کسب نموده و طی مصاحبه حضوری و جمع‌بندی امتیاز نهایی واحد فناوری مجوز قطعی برای استقرار در مرکز رشد را به دست آوردند. حاصل اقدامات صورت گرفته طی دو مرحله فرایند پذیرش در مرکز رشد رویش استقرار 17 واحد و هسته فناوری بوده است.

اهم دستاوردها

آموزش


این مرکز موفق به ارائه بیش‌ از 12140 نفر ساعت آموزش در قالب 25 سمینار و کارگاه آموزشی برای مخاطبین مختلف در طی 4 سال اخیر شده است

دوره‌های و کارگاه‌های آموزشی برگزار شده توسط مرکز رشد رویش؛
این مرکز موفق به ارائه بیش‌ از 12140 نفر ساعت آموزش در قالب 25 سمینار و کارگاه آموزشی برای مخاطبین مختلف در طی 4 سال اخیر گردیده است.مهمترین عناوین و مخاطبین دوره‌های برگزار شده شامل موارد زیر است.
عناوین برخی از کارگاه هایی که توسط مرکز رشد رویش که به سفارش دستگاه‌ها ،نهادها و مراکز مختلف خصوصی و دولتی برگزار شده به شرح زیر است؛
• کارگاه‌های آموزشی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات شامل: دور نما، استراتژی توسعه، تدوین طرح کسب و کار، مدیریت پروژه
• سمینار در حوزه پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری شامل : ادبیات، مفاهیم، تدوین طرح کسب و کار، مدیریت و کارآفرینی
• کارگاه آموزشی در خصوص: دولت الکترونیکی، مالکیت فکری، آشنایی با قوانین و مقررات و ...

ترویج
• انتشار نشریه رشد فناوری به عنوان اولین نشریه در حوزه پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری که تا کنون بیش از60 مقاله علمی از این طریق انتشار یافته است
• برگزاری نه نشست تخصصی در زمینه های مرتبط با پارک‌ها و مراکز رشد نیز از دیگر فعالیت‌های ترویجی در حوزه پارک‌ها و مراکز رشد است که مشروح آن توسط نشریه منتشر شده است
• سایت طراحی و راه‌اندازی پورتال مراکز رشد و سایت مرکز تحت عنوان
www.rooyesh.ir ازکارهای دیگر مرکز است.

پژوهش
• انتشار بیش از 12 مقاله در نشریات مرتبط توسط اعضای مرکز رشد رویش شامل:
• ارائه مقاله با عنوان «سرمایه مخاطره‌پذیر مهمترین منبع مالی در پیشبرد اهداف مراکز رشد» در همایش بین‌المللی پارک‌ها و مراکز رشد
• ارائه مقاله با عنوان مفاهیم و راهکارهای عملی برای شبکه سازی مراکز رشد ایران در همایش بین‌المللی پارک‌ها و مراکز رشد
• ارائه مقاله در سمینار راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر با عنوان ارتباط بین شرکت‌های مجازی و فناوری اطلاعات با مدیریت ریسک و تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر
• پذیرش مقاله در انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن با عنوان"ارائه یک مدل فازی برای ارزیابی عملکرد واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد
• چاپ مقاله با عنوان ارائه مدلی برای تدوین استراتژی مراکز رشد (نشریه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد)
• چاپ مقاله با عنوان آشنایی با مراکز رشد و انواع آن (نشریه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد)
• چاپ مقاله با عنوان عصر شکوفائی کارآفرینی
• چاپ مقاله با عنوان نهادهای جانبی مراکز رشد
• چاپ مقاله با عنوان مدل‌های تجاری و نسل‌های مختلف مراکز رشد (نشریه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، (
• چاپ مقاله با عنوان مبانی تهیه طرح بازاریابی (نشریه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد (
• چاپ مقاله با عنوان آینده و فضای کسب و کار (نشریه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد (

مدیریت و اجرا
• طرح ارتقای خدمات مراکز رشد کشور(InfoDev)
به طور کلی هدف از اجرای طرح ارتقای خدمات مراکز رشد کمک به بهبود ارائه سرویس‌های مراکز رشد به منظور توسعه کارآفرینی و نیل به اقتصاد دانایی محور و ایجاد اشتغال پایدار می‌باشد. برای تحقق این هدف در این طرح مجموعه پروژه‌های پنج‌گانه زیر پیش‌بینی شده است و در حال اجرا است.
o پروژه 1: آموزش مدیران مراکز رشد و واحدهای فناور مستقر در این مراکز (Training)
o پروژه 2: ارائه خدمات در بستر الکترونیکی (Services & E-Services)
o پروژه 3: شبکه سازی مراکز رشد و مؤسسات مستقر (Networking)
o پروژه 4: مراکز رشد مجازی (Semi-Virtual Incubators)
o پروژه 5: پورتال مراکز رشد کشور (Portal)
این طرح با حمایت بانک جهانی و همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، مرکز رشد ICT جهاد دانشگاهی (رویش) و پارک علم و فناوری یزد اجرا می‌گردد. همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نیز

مشارکت دارند. فعالیت‌های مختلف این طرح در حوزه‌ انتقال تجربه و اطلاعات از خارج به داخل کشور و در زمینه‌ چگونگی مدیریت مراکز رشد است، در چند سال گذشته حرکت رو به رشدی در زمینه‌ توسعه‌ مراکز رشد و پارک‌ها‌ی فناوری در کشور آغاز شده و پذیرش طرحی از ایران برای اولین بار حاکی از اهمیت فعالیت‌های این مراکز در کشور است.

• شبکه مراکز رشد استان تهران
با توجه به مزایای شبکه‌سازی و ضرورت شکل‌گیری یک شبکه برای مراکز رشد کشور، شبکه مراکز رشد استان تهران به همت و ابتکار عمل مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی (رویش) فعالیت خود را آغاز کرده است.
تأسیس و راه‌اندازی 13 پارک و 43 مرکز رشد علم و فناوری در کشور و ضرورت تعامل و همکاری مناسب میان آنها فرصتی را فراهم کرد تا هسته اولیه شبکه مراکز رشد شکل گیرد. لازمه توجه به مقوله‌هایی نظیر هم‌افزایی، استفاده حداکثر از امکانات و خدمات موجود، مدیریت اطلاعات، اطلاع‌رسانی روزآمد و توجه به رویه‌ها، قوانین و فرصت‌های پیش روی این مراکز از مواردی بود که زمینه‌ساز ایجاد شبکه مراکز رشد استان تهران شد.

• شرح طرح حمایت از تحقیقات و تولید محصولاتبخش خصوص و تعاونی در زمینه ICT
در راستای طرح توسعه کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات (تکفا) و در جهت رفع نیازهای بازار داخل و ارتقاء توان رقابت در بازار جهانی و گسترش تحقیقات در بخش ICT کشور دولت در چارچوب این طرح نسبت به تقویت بنیه اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت سرمایه‌گذاری تحقیقاتی از محل اعتبارات تبصره 13 قانون بودجه کل کشور اقدام می‌نماید و از ایده‌های تحقیقاتی، فناوری و تولیدی شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی و تعاونی که قابل تجاری شدن و عرضه به بازار باشد به انجام رساندن آن نیاز به تحقیق و توسعه (R&D) داشته باشد. در قالب اعطای اعتبار تحقیقاتی (Research Grant) و وام کم‌بهره تولید در سه بخش ایده‌های منجر به تولید محصولات جدید، ایده‌های تکمیل و ارتقاء محصولات موجود و پروژه‌های تجاری‌سازی محصولات حمایت مالی به عمل می‌آورد.

مجموع عملکرد طرح در حمایت از ایده‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی و تولیدی در شش محور شامل شبکه و سخت‌افزار، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، سیستم‌های اطلاعاتی، نرم‌افزارهای آموزشی و فرهنگی و امنیت اطلاعات صورت می‌پذیرد. این طرح بخشی از طرح راهبردی توسعه واحدهای کوچک و متوسط فعال در ICT از طریق ایجاد مراکز رشد و پارک‌های فناوری است.


• افتخارات کسب شده

o مرکز رشد رویش در نیمه دوم سال جاری موفق شد در سطح استان تهران به عنوان سازمان کارآفرین برتر شناخته شود و لوح تقدیر خود را از وزیر محترم کار دریافت نماید.
o مرکز رشد رویش در سال 85 موق شد به عضویت کامل انجمن بین‌المللی پارک‌ها و مراکز رشد در آید.
o این مرکز به عنوان یکی از شش عضو اصلی انتخاب کننده نماینده غرب اسیا در انجمن بین‌المللی پارک‌ها و مراکز رشد است.
o طرح شرکت پیوند افزار یکی واحدهای مستقر در این مرکز نیز در جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی به عنوان طرح کسب و کار برتر شناخته شد.
o شرکت صوت آذین یکی دیگر واحدهای مستقر در این مرکز موفق به کسب جایزه نمایشگاه بین المللی اختراعات سوئیس شد.






منبع : http://acecr.ac.ir/frmArticle_fa-IR.aspx?ID=344338&CategoryID=20