پی یر،امیدیار Pierr Omidyar ثروتمند ترین ایرانی جهان

جفری بیزوس  Jeff  Bezos  کتابفروش میلیاردر

ریچارد برانسون  Richard Branson  به فکر ساختن هتلی در فضا

پی یر،امیدیار Pierr Omidyar

ثروتمند ترین ایرانی جهان

  مجله فوربس درلیست سالیانه خود که به معرفی ثروتمندترین افراد جهان می پردازد برحسب ویژگی های مشترک ، پولدارهای جهان را در گروه بندی های مختلفی قرار می دهد تا علاقه مندان بتوانند این افراد رااز منظرهای دیگری هم مقایسه کنند.

پی یرامیدیار، مرد ایرانی تبار 42 ساله ای که توانسته است باداشتن 7/7 میلیارد دلار خود رادر رده پولدارترین افراد جهان قراردهد ، قبل از این که از چهل سالگی عبور کند در رده دوم فهرست میلیاردرهای زیر چهل سال این مجله قرارداشت .

پی یر امیدیار معروف ، موسس و مدیر شبکه eBay  است . حتما کسانی که با اینترنت سرو کار و دارند بانام این شبکه آشنا هستند . درسایت eBay  مردم از سراسر جهان می توانند، مثل جمعه بازار اجناسی رابرای فروش در این سایت اینترنتی قرار دهند تا بازدید کنندگان سایت درصورت تمایل مبلغی رابرای خرید آن جنس پیشنهاد دهند. حال هرکسی که مایل باشد می تواند رقم بالاتری پیشنهاد دهد و شخص فروشنده درنهایت کالای خود را به بالاترین پیشنهاد عرضه شده می فروشد. ازجمله محصولاتی که دراین سایت به فروش می رسد فرش ایرانی ، تمبر ، کامپیوترهای لپ تاپ ، دوربین های درجیتالی و مکانیکی و ..... است .

اما هرازچندگاهی دراخبار رسیده ، از فروش اجناس جالبی دراین سایت باخبر می شویم ، مانند پدری که بدلیل شیطنت فرزندانش و برای تنبیه آنان ، اسباب بازی های آن ها رادر eBay به حراج گذاشت و یافروش پای مجسمه برنزی صدام که از راه های غیرقانونی سراز آلمان در آورده بود.

به هر حال سایت eBay موفقیت خود را به اثبات رسانده وتاکنون توانسته است حجم قابل توجهی درآمد برای پرویز امیدیار دست و پا کند. به گونه ای که ثروت وی در سال 2008 توسط مجله فوربس 7/7 میلیارد دلار اعلام شد.

پی یر امیدیار که در پاریس به دنیا آمده ، فرزند پدر و مادری ایرانی است . گرچه تاکنون هیچ وقت درایران زندگی نکرده است . کمترکسی هم جز خود ایرانی ها براین موضوع تاکید دارند که وی ایرانی است .

پرویز امیدیار در 21 ژوئن 1967 متولد شد و همراه خانواده اش در سن 6 سالگی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در واشنگتن دی سی دوران مدرسه را پشت سر گذاشت . هنوز در دبیرستان مشغول تحصیل بود که علاقه مندی بسیاری به برنامه نویسی کامپیوتری از خود نشان داد. درسال 1988 دررشته علوم کامپیوتری از دانشگاه توفتس فارغ التحصیل شد و سپس به شرکت کۀریس (claris) ملحق شد تا درآنجا برای شرکت اپل ، کامپیوتر " مک درا " (macdraw) راتهیه کند .

امیدیار جوان در سن 28 سالگی eBay را راه اندازی کرد ولی صرفا به عنوان یک فعالیت تفریحی و جانبی به این سایت نگاه می کرد. خدماتی که امیدیار در eBay قرار داده بود در ابتدا مجانی بود ، اما در ادامه مجبورشد برای تهیه و پرداخت هزینه ISP مبلغی رابابت خدمات از مشتریان دریافت کند . امیدیار و همسرش از جمله خیرخواهان مشهور هستند و پیوسته در تلاشند تافرهنگ اقدامات خیرخواهانه و انسان دوستانه را گسترش دهند و دراین خصوص با بنیادهای خیریه بسیاری در ارتباط بوده و هستند.

باید گفت امیدیار در رسیدن به این موفقیت با سختی های زیادی رو به رو بوده است  و همچنین سایت eBay که از سایت های پرمخاطب اینترنتی است و بازدیدکنندگان فراوانی دارد، همواره مدنظر شیادان و کۀهبرداران بوده است . بسیاری از شیادان دراین سایت اجناسی را برای فروش در معرض دید بازدید کنندگان گذاشته اند که هرگز وجود خارجی نداشته است . البته دراین مورد اقدامات زیادی صورت گرفته و بسیاری از این شیادان به دام ماموران پلیس در سراسر جهان گرفتار شده اند.

ارزش سهام شرکت ابداعی امیدیار در طول 3 سال به 2 میلیارد دلار رسید. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز در سال 2002 بیش از 75 هزار نفر از طریق فروش اجناس از طریق سایت eBay اوضاع خود را سرو سامان دادند . فروشندگان باانصاف در سایت eBay زمانی که خواهان فروش کالایی هستند ، ابتدا از تمامی سطوح عکس هایی واضح برای خریداران تهیه می کنند و آن را در سایت قرار می دهند و سپس موبه مو جزییات آن را شرح می دهند . به عنوان مثال اگر گوشی موبایلی برای فروش به حراج گذاشته می شود . دقیقا معایب و جزییات مربوطه حتی در این مورد که در کدام قسمتهای دستگاه خط افتاده است ، ذکر می شود. آن ها همچنین در صورت تمایل هزینه پست کالا را نیز تقبل می کنند و درغیراین صورت مبلغ جداگانه ای رابابت پست دریافت می کنند.

پی یر امیدیار در سال 2005 باهمکاری همسرش یک بنیاد خیریه به نام Tufts Microfinance Fund  باسرمایه اولیه 100 میلیون دلار به راه انداخت . اودراین بنیاد به دانشجویان توانمند اما نیازمند از نظر مالی بورسیه می دهد.

درسال 2008 به رغم بحران اقتصاد جهانی این موسسه از محل فعالیت های اقتصادی خود 63/2 میلیون دلار سود به دست آورد.

 

 

جفری بیزوس Jeff  Bezos

کتابفروش میلیاردر

 

Amazon.com سایتی است که درآن انواع و اقسام اجناس را می توان یافت . اما مهمترین محصولی که دراین سایت به فروش می رسد، کتاب است . محال است که کتابی به زبان انگلیسی رانتوان در این سایت پیدا کرد مگر این که واقعا وجود خارجی نداشته باشد! علاقه مندان به کتاب می توانند نام نویسنده و یاقسمتی از موضوع مورد بحث را در قسمت جست وجوی سایت وارد کنند و کتاب مورد نظر خودرا بیابند . امکان یافتن کتاب های دست دوم نیز برای کاربر وجود دارد .  جست و جوگران کتاب  معمولا دراین سایت باتخفیف ویژه مواجه می شوند و می توانند کتاب مورد نظررا از طریق پست دریافت کنند.

البته تنها محصولی که دراین سایت به فروش می رسد کتاب نیست بلکه CD های موسیقی ، DVD   ، نوارهای ویدئو ، اسباب بازی ،‌وسایل الکترونیکی ،‌دوربین های عکاسی ،‌نرم افزار ،‌ جواهرات ،‌ ساعت و بطورخلاصه ،‌ همه چیز دراین سایت برای فروش موجود است . کسی که برای اولین بار ایده راه اندازی این سایت به ذهنش خطورکرد کسی نیست جز جفری بیزوس .

جفری بیزوس که اکنون رییس اجرایی سایت آمازون است . در 12 ژانویه سال 1964 در " نیومکزیکو" متولد شد. اجداد مادرش از اولین ساکنان ایالت تگزاس بودند و از نسل های گذشته 25 هزار ایکر زمین به او ارث رسید. او در دوران کودکی استعداد فراوانی از خود نشان می داد حتی زمانی که تازه به راه افتاده بود با آچار به جان اسباب خانه می افتاد.

جفری زمانی به دنیا آمد که مادرش هنوز دهه دوم زندگی اش را به پایان نرسانده بود. اوتنها چندماه پس از اولین سالگرد ازدواج شان از پدر جفری جدا شد . زمانی که جفری 4 ساله بود ،‌مادرش دوباره ازدواج کرد. ناپدری جفری ، " مایک بیزوس" درکوبا به دنیا آمده بود و زمانی که تنها 15 سال داشت به تنهایی به آمریکا فرارکرده و خود را وارد دانشگاه کرده بود.

مایک بیزوس پس از ازدواج بامادر جفری ، خانواده جدید را به هیوستون برد و در اکسون به عنوان مهندس مشغول به کار شد. " جفری" از همان دوران کودکی علاقه بسیاری به علوم نشان می داد. او از " آژیر برقی" استفاده می کرد تا خواهر و برادر کوچکترش را از ورود به اتاقش باز دارد. "جفری" همچنین گاراژ اتومبیل خانواده را به آزمایشگاه خود تبدیل کرده بود تا پروژه های علمی خودرا درآن آزمایش کند . دردوران تحصیل جفری دردبیرستان ، خانواده او به ایالت فلوریدا نقل مکان کردند و در میامی مستقر شدند . او دردوران تحصیل عاشق کامپیوترها شد و همچنین توانست عنوان شاگرد اولی را در کلاس از آن خود کند. جفری در حالی به دانشگاه پرینستون وارد شد که قصد داشت دررشته فیزیک تحصل کند . اما چرخ روزگار و تصمیم خود او باعث شد که دوباره به سمت علاقه اش ، یعنی کامپیوتر رود و دراین رشته و مهندسی الکترونیک فارغ التحصیل شود. بعدازاین که جف از دانشگاه فارغ التحصیل شد، به منطقه بورس بازی های آمریکا یعنی "وال استریت" رفت و در آنجا مشغول به کار شد. درآن زمان نیاز وال استریت به فارغ التحصیلان کامپیوتر زیاد بود. چراکه آنها لازم داشتند تقاضای بازار را از طریق فعالیت های کامپیوتری بسنجند .

او سپس به Fitel رفت و درآنجا که شرکتی برای ساخت شبکه تجارت بین المللی بود، مشغول به کارشد. بعد از مدتی به shaw رفت و درآنجا استخدام شد.

Shaw شرکتی بود که منحصرا در خصوص کار کامپیوترها در بازار بورس فعالیت می کرد. درحالی که جف در آنجا مشغول به کار بود ، باهمسر آینده خود یعنی خانم مکنزی آشنا شد. او به سرعت مراحل ترقی را در shaw طی کرد و معاون ارشد رییس شرکت شد.

دراین زمان شبکه اینترنت ، به طور اختصاصی توسط وزارت دفاع ساخته شده بود تا کامپیوترها رادر حالت اورژانس مثل زلزله و بۀیای طبیعی و نیز مانند حمله دشمن به هم متصل نگه دارد. در طول سالیان مراکز دولتی و تحقیقاتی به انتقال و ارتباطات با نهادهای مشابه از طریق اینترنت پرداختند . بااین حال درسال 1994 هنوز صحبتی درباره تجارت اینترنتی نبود. اما روزی در فصل بهار جف متوجه شد که استفاده از اینترنت هرسال دوهزارو 300 درصد رشد دارد و به این ترتیب فکر راه اندازی سایتی تجاری دراینترنت به ذهنش خطور کرد و خیلی زود مقدمات آن را فراهم کرد . پس از سبک سنگین کردن های بسیار به این فکر افتاد که فروش کتاب ازهمه چیز دراینترنت منطقی تر به نظر می رسد، ازاین رو وارد لوس آنجلس شد و روز بعد به Booksellers convertion American رفت و همه چیز را درباره فروش کتاب فرا گرفت . اومتوجه شد که کتابروشان عمده پیش از این لیست کتابهای خودرا به صورت کامپیوتری در آورده اند و فقط نیاز دارند تا مکانی رابرای عرضه آن داشته باشند . جف نیز هیچ جای مناسبی جز اینترنت برای نشان دادن لیست کتب فروشندگان پیدا نکرد.

به این ترتیب ، در 16 جولای 1995 جف سایت خود را به روی جهانیان باز کرد و در طول 30 روز و تنها بااستفاده از 300 تست کننده سایت توانست بینندگان آمازون از سراسر جهان را به سوی خود جذب کند و دراین مدت به 50 ایالت آمریکا و 45 کشور جهان کتاب صادرکرد.

اوهم اکنون همچنان مدیرعامل و بنیان گذار Amazon است و درسال 2008 مجله تایم نام اورا  در شمار یکصد فرد مشهور و موفق جهان قرار داد. گفتنی است که این شماره سالیانه تایم به بانفوذترین افراد جهان شامل هنرمندان ، دانشمندان و چهره های ماندگار بین المللی می پردازد.   

 

ریچارد برانسون  Richard Branson

به فکر ساختن هتلی در فضا

افراد ماجرا جو در منتهی الیه خوشیختی و بدبختی قرار می گیرند . چه بسا ماجرا جویی اشخاصی چون ریچارد برانسون آنها را در زمره افراد میلیاردر و ثروتمند جهان قرار می دهد و ماجراجویی عده دیگر، سرشان را به باد می دهد. ریچارد برانسون فردی ماجراجوست که هر تجارتی که به آن عشق می ورزد خود را درگیر آن می کند ، از دخالت در صنعت موسیقی گرفته تاراه اندازی شرکت های هواپیمایی . البته برانسون از آن دست افرادی است که بیم آن می رود براثر ماجراجویی های افراطی آخر سر بلایی سر خود آورد.

او فردی است که آرزوی گشتن به دور دنیا به وسیله یک بالن یا مسافرت به فضا را در سر داشته است . حتی در نظر دارد باگرفتن صد هزار پوند، مسافران را توسط فضا پیمایی که در دست طراحی دارد ، به فضا ببرد ودرصورت امکان ، هتلی آنجا تاسیس کند تا مسافران فضا چندی را نیز در هتل ریچارد برانسون به سربرند ! او چند سال قبل قراردادی 14 میلیون پوندی امضا کرد تا فضا پیمایی باقابلیت حمل مسافر تحت نظرش فعالیت کند.

ریچارد برانسون که شهروند بریتانیا محسوب می شود و درآنجا لقب  " سر" دریافت کرده ، گفته بود که چنین فضا پیمایی در سال 2007 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، اما بنظر می رسد که تحقق چنین ایده ای بیش از این ها طول بکشد و هم اکنون مراحل اولیه این طرح دردست کار است .

اسم فضا پیما نیز از هم اکنون مشخص است ؛ IRGIN GALACTIC  ریچارد به شبکه خبری B.B.C گفته است نزدیک به سه هزار نفر تمایل دارند با VIRGIN GALACTIC  به فضا صفر کنند . البته باید از ریچارد که می خواهد هتلی هم در فضا تاسیس کند پرسید که آیا این کار اقتصادی خواهد بود ؟ هر چند به نظر می رسد برای ریچارد ماجراجو که حاۀ میلیاردر شده ، مسایل مالی آن قدرها هم اهمیت نداشته باشد. در واقع این حرف کاملا درست است که هر چه انسان وسع مالی اش کم یا سطح کاری اش پایین باشد ،‌50 یا 100 دلار هم برایش مهم خواهد بود و ما نمونه آن را هرروزه در اجتماع می بینیم . از طرفی هرقدر شخصی ثروت بیشتر داشته باشد ، دیگر از روی نیاز به پول در آوردن فکر نمی کند ، بلکه از طریق تفریح و گشت و گذار ( مانند ریچارد برانسون ) به دنبال تولید ثروت بیشتر خواهد رفت . البته چه بسا این خود باعث نوآوری های سودمند شود.

سر ریچارد برانسون در جولای 1950 به دنیا آمد . این شخصیت بریتانیایی عمده شهرتش را به خاطر موفقیت زیاد Virgin ، نامی که در عرصه های مختلف تجارت فعالیت می کند ، به دست آورده است .

برانسون در ابتدا Virgin Records راه اندازی کرد . Virgin Records گروههای مختلف موسیقی را به جهانیان معرفی کرد و هم اکنون نیز CD  های موسیقی بسیاری از خوانندگان و نوازندگان مشهور جهان ، توسط مارک Virgin عرضه می شود. او با رقبایش همچون بچه های لجباز رفتار می کند که عادت دارند بگویند: " مال من از مال تو بزرگ تر است" . به خاطر همین خصومت بوده است که از هواپیماهای ایرباس 600-340 A در خط هوایی خود استفاده می کند.

برانسون ماجرا جو ، تاکنون چندین بار تلاش کرده دور دنیا را به وسیله بالن هوایی طی کند . اما هیچ وقت از شکست مایوس نشده است . بالنی که ریچارد با آن تلاش کرد رکورد دار شود ، اولین بالنی بود که از اقیانوس اطلس رد می شد و از نظر حجم با 5130/65 متر مکعب بزرگ ترین بالنی بود که با سرعت 209 کیلومتر در ساعت در حرکت بود . ریچارد برانسون در سال 1991 موفق شد مسافت 6727 کیلومتری بین ژاپن و کانادا رابا بالن طی کند.

او در سال 1984 شرکت هواپیمایی Virgin atlantic airways  را تاسیس کرد. او همچنین در سال 1999 شرکت Virgin Mobile را راه اندازی کرد و یک شرکت هواپیمایی که فقط در اروپا فعالیت می کند ، به نام Virgin Express راهم دایر کرد .

ریچارد در اکتبر 2003 اعۀم کرده بود که برای رسیدن به آرزوی دیرینه اش (گشتن دور دنیا) با "استیوفاست"  همکاری خواهد کرد . "استیوفاست" خود یکی از بالن سواران حرفه ای است .

ریچارد در تحصیل نیز حداقل به طور افتخاری موفق بوده است ؛ در سال 1993 دانشگاه Loughborough university در رشته فن شناسی به او مدرک دکتری افتخاری داد . در سال 1999 ملکه پیر انگلستان به پاس فعالیت های او در عرصه تجارت و نیز به خاطر تلاش های بسیاری که برای خوشنامی بریتانیا داشت به ریچارد برانسون لقب شوالیه داد و از آن موقع ، او سر ریچارد برانسون نامیده می شود.

برانسون علاوه براینکه به اقتصاد علاقه دارد ، بازی در فیلم و سریال های تلویزیونی رانیز دوست دارد . او به طور افتخاری در سریال های پربیننده "Friends " گارد ساحلی و سریال انگلیسی "only fools and horses" شرکت کرده است . او همچنین در شوی شبکه تلویزیونی Fox باعنوان میلیاردر سرکش شرکت کرده است .

در سال 2002 شبکه بی . بی . سی از بین مردم انگلیس یک نظر سنجی در باره 100 شخصیت برتر بریتانیا انجام داد که ریچارد برانسون درآن نظر سنجی دررده هشتادو پنجم قرار گرفت . در سال 1992 شرکت "Virgin Records" توسط ریچارد برانسون به مبلغ 550 میلیون پوند به "EMI" فروخته شد. بعد از فروش "Virgin Records" این شرکت به پخش ترانه های خوانندگان جدید آن زمان چون "رولینگ استون" ،‌ "جنت جکسون" ،"‌کمیکال برادرز" و "اسپایس گرلز"  ادامه داد.

شرکت هواپیمایی "Virgin Atlantic" ریچارد برانسون نیز پروازهای بین قاره ای بریتانیا انجام می دهد، مقصدهای اصلی این شرکت هواپیمایی آمریکایی شمالی ،‌کشورهای کارائیب ،‌ آفریقا و  آسیاست .  قبل از شکل گیری " Virgin Atlantic " ، شرکت  هواپیمایی

" British Atlantic Airways " که مسافران خود را از بریتانیا به جزایر فالکلند جابجا می کرد ، فعال بود که ریچارد برانسون با خرید این شرکت آن را تبدیل به" Virgin Atlantic " کرد . این شرکت ، از رقبای سرسخت و همیشگی British Atlantic به شمار می رود . در سال 1999 ، 49 درصد از سهام " Virgin Atlantic "  به قیمت 225/1 میلیارد پوند به شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز فروخته شد. در آگوست 2002 نیز اولین شرکت هواپیمایی محسوب شد که از هواپیماهای ایرباس 600-340 A در مسیرهای پرواز خود استفاده می کرد. این شرکت همچنین 6 فروند هواپیمای غول پیکر ایرباس A 380  S سفارش داده که امیدوار است تا سال 2006 آنها را دریافت کند. شرکت"Virgin Mobile " نیز در کشورهای انگلستان ، آمریکا و استرالیا فعالیت می کند و امیدوار است در بازار کانادا نیز وارد شود.

           معصومه باقری پور     

             ترم سوم صنایع دستی        

 دانشگاه علمی -  کاربردی  واحد 2 چالوس