جری یانگ (Jerry Yang ) و دیوید فیلو (David Filo ) ، یکی دیگر از نام آوران جوان و موفق عصر دیجیتال معاصر به شمار می روند. این زوج جوان کارآفرین آمریکایی ، همانند پیشینیان خود ، هیولت و پکارد (در HP ) و رقیبانشان لری و سرگئی (در Google ) ، با راه اندازی یک سازمان اطلاع رسانی – تجاری دیجیتالی ، ظرف چند سال ، بزرگ ترین پورتال پهنه جهانی وب را با میلیون ها کاربر و گردش مالی میلیارد دلاری ، طراحی و راه اندازی کردند. شرکت یاهو ، صاحب امتیاز سایت یاهو ، توسط این افراد در آوریل 1994 میلادی ، تاسیس شد . یاهو دات کام ، مشهور ترین سایت وب در میان میلیون ها تارگاه تاسیس شده در رسانه اینترنت می باشد . این سایت ، به 15 زبان زنده دنیا ، خدماتی مانند اطلاع رسانی در زمینه های خبری و مسائل روزمره ، اجاره فروشگاه های الکترونیکی http://shopping.yahoo.com ، ارائه دایرکتوری های اطلاعاتی و یلوپیج های تجاری مختلف کشورها را در کنار امتیازاتی برای خود اشتغالی کاربران ، ارائه کرده است . در اکتبر 2005 ، شبکه جهانی یاهو توسط 411 میلیون کاربر اینترنت ، با 3.5 میلیارد page views مورد بازدید قرار گرفت که یک رکورد در اینترنت به شمار می آید . مسنجر مشهور یاهو http://messenger.yahoo.com ، امروزه محل تعاملی دیجیتالی و قرارگاه ارتباطی الکترونیکی میلیون ها کاربر در جهان است . انتقال صدا ، تصویر ، نوشته و دیتا از طریق این نرم افزار محبوب یاهو ، امتیازاتی است که یاهو به صورت رایگان برای کاربران خود ارائه کرده است . این ها در حالی ارائه شده است که ، یاهو مسنجر مدیریت صندوق پستی الکترونیکی شما را بر روی یاهو ، به آسانی فراهم کرده است . امری که گوگل تاک www.google.com/talk ، اخیرا به افق های آن ، دست یازیده است . همانند سازمان جهانی کاربران گوگل که در سایت مشهو راورکات www.orkut.com دردسترس است ، سایت یاهو با راه اندازی بخش هایی مانند : http://personals.yahoo.com و www.flicker.com ، توان مندی بسیاری برای کاربران علاقمند به انتشار اطلاعات شخصی ، فراهم نموده است . امتیازی که بستر را برای کاربر مداری و جذب هر چه بیش تر مخاطب برای این سایت غول پیکر ! ، ایجاد کرد. سازمان دیجیتالی یانگ و فیلو ، هر روز بسته های رایگان جدیدی را برای جذب و علاقمندی کاربران وب فراهم می کنند و این برنامه ای پویا و هدفمند برای چشم انداز اگهی پذیری روز افزون یاهو می باشد. بازی های یاهو http://games.yahoo.com در کنار بخش های ورزشی http://sports.yahoo.com و حراجی آن http://auctions.yahoo.com ، از پر طرفدار ترین بخش های پایگاه تلقی می شوند.
یاهو ، مانند یک شبکه تلویزیونی به تهیه و تولید محتوای الکترونیکی می پردازد. مثلا در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال ، اسپانسر و پشتیبان سایت مشهور www.fifaworldcup.com می شود و صدها هزار مقاله و تصویر اختصاصی از این بازی ها در اختیار کاربران و رسانه های جهان قرار می دهد . در زمان برگزاری مراسم بین المللی مشهور مثل اسکار ، نوبل ، المپیک و حتی سالگردهای خاص محلی و بین المللی ، سایت یاهو با در اختیار داشتن هزاران کارمند و متخصص در اقصی نقاط جهان ، نقش فعالانه ای در جذابیت بخشی و مشتری مداری کسب و کار خود ایفا می کند. هنر یاهو ، جذب مخاطب با ارائه خدمات اطلاع رسانی خلاقانه دیجیتالی در دنیای یک میلیارد مخاطبی اینترنت است . یانگ و فیلو ، به عنوان بازیگران متبحر جوان عصر دیجیتال ، راه و رسم این بازی زیرکانه را می دانند و آن را به خوبی مدیریت می کنند. سازمان دیجیتالی گسترده ای که جری و دیوید ، در آخرین سال های قرن بیستم راه اندازی کردند ، هم اینک به میلیون ها مخاطب در اقصی نقاط جهان خدمات رایگان و پولی متعدد و متنوعی را ارائه می کند. اگر چه گوگل ، به عنوان غول جست و جوی اینترنتی ، با راه اندازی gmail دو گیگا بایتی و توسعه خدمات جست و جوی خود به کاربران ، عملا گوی سبقت را از یاهو ربوده است ، لکن خلاقیت کسب و کار دیجیتالی در یاهو ، یک مزیت رقابتی بزرگ برای صاحبان و سهامداران این شرکت به شمار می رود. ظرف 10 سال اخیر ، بارها صفحات این پایگاه طراحی مجدد شده است و بومی گرایی و تولید محتوای مبتنی بر نیازهای کاربران یاهو ، توان افزایی (Empowerment ) ممتازی را دراختیار یاهو قرار داده است . جری یانگ ، از بنیان گذاران یاهو ، دکترای مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه مدیر پرور استانفورد دریافت کرد. دانشگاهی که قرن بیست و یکم از این دانشگاه با فارغ التحصیلان اثر بخشش در کسب و کار ، به عنوان دانشگاه کارآفرین نام خواهد برد. نقش یانگ در توسعه فعالیت های یاهو در جهت تبدیل کردن این سایت به پر ترافیک ترین سایت اینترنت ، غیر قابل انکار است . دنیای رسانه های دیجیتالی ، جری یانگ ، یک تایوانی مقیم سن خوزه کالیفرنیا به شمار می رود که اکنون دنیای وب ، از او به عنوان یک رهبری پیشرو در کارگردانی عصر دیجیتال نام می کند. در کنار یانگ ، دیوید فیلو نیز که به عنوان بنیانگذار و عضو هیات مدیره یاهو به شمار می آید ، نقش فوق العاده مهمی در گسترش توان مندی های فنی سایت ایفا نموده است . تقویت شبکه فروش و توسعه قابلیت های فنی یاهو در سراسر جهان ، نقش کلیدی دیوید فیلو را در یاهو ، نشان می دهد. فیلو نیز مانند شریکش یانگ ، دکترای مهندسی الکترونیک از دانشگاه استانفورد آمریکا دارد و به عنوان یکی از رهبران موفق دنیای کسب و کار دیجیتالی به شمار می آید. شرکتی که یانگ و فیلو تحت عنوان یاهو تاسیس کرده اند ، هم اکنون با بیش از 5 میلیارد دلار درآمد سالانه ، در ردیف چهارصد شرکت برتر آمریکا از دید فورچون 500 تلقی می شود. در می 2001 ، تری سمل (Terry semel ) ، به عنوان مدیرعامل یاهو انتخاب شد و از او به عنوان استراتژیست موفق یاهو یاد می کنند. آقای سمل ، به خاطر رفتار سازمانی دیجیتالیش در کسب و کار اینترنتی ، بالاتریت مدال افتخار دانشگاه UCLA آمریکا را دریافت کرد .

برگرفته از: سایت همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی

http://www.creativity.ir/index2.php?option=com_content&task=view&id=735&pop=1&page=0&Itemid=150