مدل کسب و کار (Business Model):
۱. مدل کسب و کار چگونگی خلق، رساندن و بدستآوردن ارزش توسط شرکت شما را توصیف میکند. به بیان سادهتر، مدل کسب و کار اینکه شرکت شما چگونه پول در میآورد را توصیف میکند. (Steve Blank)
۲. مدل کسب و کار، منطق چگونگی آفرینش، رساندن و کسب ارزش توسط سازمان را توصیف میکند. (Alexander Osterwalder)
برای آشنایی بیشتر با مدل کسب و کار اسلایدهای من درباره مدل کسب و کار را اینجا ببینید.
شرکت نوپا (Startup):
۱. سازمانی است که شکل گرفته است تا در جستجوی مدل کسب و کاری قابل تکرار و مقیاسپذیر باشد. (Steve Blank)
۲. نهادی است انسانی که ساخته شده برای خلق محصول یا خدمتی نو در شرایط عدم قطعیت بسیار. (Eric Ries)
دقت کنید این تعریف درباره اندازه شرکت، نوع صنعت یا بخش خاصی از اقتصاد صحبت نمیکند.
کارآفرین: هر کسی که در حال آفرینش محصول یا کسب و کاری
نو در شرایط عدم قطعیت فراوان است کارآفرین است چه خود بداند و چه نداند؛
چه برای ارگانی دولتی کارکند چه شرکتی خصوصی (که با سرمایه راهافتاده)، چه
حتا سازمانی غیرانتفاعی.
همچنین، اینکه محصول یا خدمت شرکت نوپا نوآوریای جدید
است یکی از پایههای اصلی تعریف شرکت نوپا است. البته گونههای مختلفی از
نوآوری وجود دارد، اکتشافات ناب علمی، استفاده از فناوری موجود برای
کاربردی جدید، طراحی مدل کسب و کاری جدید برای آزاد کردن ارزشی نهفته و یا
خیلی ساده آوردن محصول یا خدمتی به محلی جدید یا ارایه آن بخ مشتریانی که
قبلاً به خوبی سرویسدهی نشده بودهاند.
نکته کلیدی نهایی: شرکتهای نوپا ساخته شدهاند تا با
شرایط عدم قطعیت خیلی زیاد مواجهه شوند. راهاندازی کسب و کاری جدید که
دقیقاً مشابه (کپی برداری) کسب و کار دیگری است، از جمله در مدل کسب و کار،
قیمتگذاری، مشتریان هدف و محصول -گرچه ممکن است از نظر اقتصادی
سرمایهگذاری جذابی باشد- ولی شرکت نوپا نیست چرا که موفقیت این کسب و کار
تنها در اجرا است (مدل کردن هرچه بهتر و دقیقتر کسب و کار اولیه).
یکی از مطالبی که حتما باید بخونید ، «جهان بینی های مختلف به استارتاپ» است . بعد از آن ، مطلب «محصول شما محصول نیست» را بخوانید و پس از آن «اولویت بندی ریسک های مختلف شرکت نوپا» را .
قبل از اینکه این مطالب رو بخونید میتونید کتاب مفاهیم استارتاپ رو از اینجا دانلود کنید و بخونید .
سری نوشتههای آقای غانم زاده درباره روشها و مفاهیم نوین کارآفرینی و مدیریت شرکتهای نوپا (استارتاپ ها، Startup) در زیر آمده است . این مجموعه شامل تعریف ۱۲ مفهوم اساسی و بایستهی کارآفرینی مدرن خواهد بود که دانستن آنها برای هر کارآفرینی واجب است و پس از آن شروع به مورد کاوی و بررسی استارت آپ های موفق و دلایل موفقیت خواهیم کرد. فهرست این نوشتهها را ببینید:
۰. تعریف شرکت نوپا، کارآفرینی و کارآفرین
۱. مشتری سازی (Customer Development)
۲. پذیرندگان آغازین (Early Adopters)
۳. بخشبندی بازار (Segmentation)
۵. مدلهای کسب و کار غیرسنتی (Non-Traditional Business Models)
۷. همخوانی محصول-بازار (Product-Market Fit)
۸. کمینه محصول پذیرفتنی (Minimum Viable Product- MVP)
۹. شرکت استارتاپ ناب (Lean Startup)
۱۱. چرخش (Pivot)
۱۲. بیرون زدن از ساختمان (Getting Out of the Building)
منبع
www.mortezasadeqilar.blog.ir